Začněte si vychutnávat jídlo!

jidlo

Jíte pomalu a vychutnáváte si jídlo nebo jíte rychle a zběsile? Pokud si myslíte, že na tom nezáleží, jste na omylu, obzvlášť pokud se mluví od odbourávání tuků

Ve fitness oblasti tráví lidé hodně času spekulacemi „co“, „kolik“ a podobně v oblasti výživy. Pravděpodobně jste obeznámeni se základními pravidly konzumace bílkovin, sacharidů a zdravých tuků.

Ale fakt, jak jíte je téměř vždy přehlížen, což je samozřejmě škoda. Hltání jídla není pouze záležitostí nevychovanosti. Může to ovlivnit vaše cíle a to v překvapivé míře. Dobrou zprávou je, že to můžete dát do pořádku – dnes.

JAK VAŠE TĚLO VÍ, KDY PŘESTAT JÍST
Všichni si určitě dokážete vybavit nějaký okamžik, ve kterém jste něco příliš rychle jedli. Možná to mohou být babičky palačinky nebo sendvič před nějakou schůzkou. Možná dokonce hltáte právě teď.

Výzkumní pracovníci dospěli k závěru, že rychlá konzumace jídel může vyvolat jakýsi pocit sytosti. Určité peptidy mohou dávat mozku signál, že je čas přestat jíst. O krátkou dobu později však zjistíte, že máte hlad a budete připraveni sníst více než před chvílí, přestože jste do sebe dostali stovky kalorií před pár minutami.

Nicméně rozhodnete-li se čekat na další kousnutí, může to ve skutečnosti vést ke snížení příjmu potravy. Studie zveřejněná v „Psychosomatic Medicine“ zkoumala různé rychlosti konzumace jídla mezi skupinou neobézních a obézních lidí, kteří přijali více kalorií. Další studie zjistili, že lidé, kteří si jídlo vychutnávají a nehltají, jedli méně a také méně často.

Pokud jste hardgainer, který potřebuje zoufale nabrat svalovou hmotu, je to pro vás možná rajská hudba. Pokud je však vaší cílem zhubnout, měli byste s hltáním přestat.

bageta-s-kurecim

ZÁVOD PROBÍHÁ

Tak jak ten rozdíl v rychlosti vypadá v praxi? Odpověď na toto můžete nalézt ve studii z Texas Christian University, ve které pozorovali 70 jedinců – polovina z nich trpěla nadváhou a polovina ne. Tito jedinci měli jíst dle libosti porci těstovin s paprikou, cibulí, česnekem a olivovým olejem. Také jim bylo poskytováno 300 mililitrů vody na jeden chod. Každý jedinec si prošel pomalou, ale i rychlou konzumací jídla.

Během rychlé fáze měli jíst co nejrychleji a do pusy dávat kusy velké, jak jen bylo možné. Během pomalé fáze byli vyzváni, aby důkladně žvýkali každé sousto a položili příbory mezi každým soustem.

Výsledky této studie byly překvapivé. V průměru jedinci, kteří jedli rychle, zkonzumovali jídlo za 21 minut, pomalí jedlíci konzumovali jídlo v průměru 21 minut. Rychlí jedlíci zkonzumovali v průměru 102 kalorií za minutu, zatímco pomalí 39 kalorií za minutu. Z čehož vyplývá, že hltající lidé přijali o 99 více kalorií než lidé, kteří si jídlo vychutnávali.

Možná to nevypadá jako nějaké podstatné množství, ale pokud jste zvyklí takhle jíst každý den nebo dokonce dvakrát či třikrát denně, není pochyb o tom, že to může negativně ovlivnit vaši formu.

jidlo2

VÁŠ ŽALUDEK NENÍ POČÍTADLEM KALORIÍ

Dalším zajímavým elementem „the TCU study“ bylo to, že jedinci byli požádáni o zhodnocení jejich hladu v několika časových intervalech po jídle. Rychlí jedlíci hlásily hlad dříve, než jedlíci pomalí, přestože hltající osoby snědli v předchozím jídle více.

Jak si to můžeme vysvětlit? Jednou z možností je, že lidé, kteří jedli pomalu, pili více vody, hlavně mezi jednotlivými sousty. Lidé, kteří jedli pomalu totiž vypili o jednu pětinu více vody, než lidé co jedli rychle. To je důležité, protože žaludek je hlavně „počítadlo objemu“ nikoliv počítadlo kalorií.

Jednoduše řečeno to znamená, že žaludek vytváří signály sytosti na tom, kolik jste toho snědli – na objemu, nikoliv na celkovém počtu přijatých kalorií. Všimli jste si, že můžete sníst balíček chipsů a necítíte se sytí? Chipsy dokážete rychle rozkousat, a pak zabírají málo místa v žaludku. Nyní se snažte sníst pytel brokolice.

Pitná voda, kterou pijete společně s konzumací jídla navodí pocit sytosti mnohem rychleji, než konzumace jídla samotného. To samé se dá říct i o ovoci a zelenině, které zaberou více místa v žaludku než například chléb nebo těstoviny.

Pokud to dáte vše dohromady, můžete se těšit na více úspěchů s hubnutím.

voda-pramenita

5 KROKŮ KE ZPOMALENÍ KONZUMACE JÍDLA
1) Jezte menší sousta – nakrájejte jídlo na malé kousky podobné velikosti kukuřičných zrn.
2) Žvýkejte pořádně – zaměřte se na žvýkání, jednou sousto byste měli žvýkat zhruba dvacetkrát.
3) Odložte vidličku – napijte se vody nebo si užívejte nějaký rozhovor.
4) Dejte si vodu před jídlem – vypijte 250 až 300 mililitrů
5) Jezte ovoce a zeleninu – obsahuje hodně vody a vlákniny a zabere více místa v žaludku

http://www.bodybuilding.com/fun/slow-down-your-eating-to-speed-up-your-fat-loss

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>