Začněte s crossfitem!

banner-3

Slyšeli jste už o crossfitu? Myslím si, že většina z vás ano. Pokud jste o crossfitu neslyšeli, vysvětlím vám, o co se jedná. Crossfit je typ tréninku, který spojuje gymnastiku, silový trénink a rychlost. Nejedná se tak o klasický kulturistický trénink pouze za účelem zvýšení síly nebo objemu. Pokud vás zajímá, k čemu je takový styl tréninku dobrý, dozvíte se to v dnešním článku.

Pro koho je crossfit vhodný?
Cílem crossfitu je vytvořit sportovce, kteří jsou dobří ve všech oblastech. Co to znamená? Pokud děláte pouze silový trénink, pak možná zvedáte vysokou váhu, ale pokud cvik provádíte déle než minutu, pravděpodobně máte problém. Pokud se věnujete cyklistice, pak jste velmi vytrvalí, ale udělat pro vás dřep s velkou hmotností je problém. A to je právě to, co řeší crossfit. Proč byste nemohli být dobří v cyklistice, posilování i běhání zároveň? Crossfit je prostě o tom, abyste byli fit – jste tak vytrvalí, máte velkou sílu, dobře zvládáte koordinaci a takto bych mohl pokračovat. Crossfit je tedy vhodný pro ty z vás, kterým nejde jen o to, abyste byli co „největší“ a nevešli se do dveří, ale je pro ty z vás, kteří chtějí být v dobré kondici.

Slider3
Pro koho není crossfit vhodný?
Máte-li jiné cíle, než pouze „být fit“, pak je pro vás crossfit pravděpodobně zbytečný. Pro ty z vás, kteří chcete být silní a zvedat co nejvíce na bench-press, crossfit nebude. Stejně tak pokud chcete být dobrý maratonec, pak je lepší se věnovat tréninku zaměřenému na maraton (alespoň ve většině případů). Pro úplnost bych rád dodal, že i crossfit má své kritiky – častým argumentem je třeba to, že s crossfitem začínají amatéři, kteří v životě v ruce nedrželi činku a neznají tak správné technické provedení většiny cviků, čímž si škodí. Řekl bych však, že to je úplně stejné, pokud někdo začíná s klasickým posilováním. Ale to už je na jindy.

Jak bude vypadat můj trénink, když chci dělat crossfit?
Dalo by se říci, že crossfit se skládá ze 3 základních oblastí:
1) Cviky se závažím – dřepy, mrtvé tahy, různé vzpěračské cviky, tlaky na ramena a podobně
2) Gymnastické cviky – cvičení na kruzích, cviky s vlastní vahou, kliky…
3) Aerobní trénink – běh, skákání přes švihadlo a tak dále

Trénink pak trvá maximálně 20 až 30 minut, ale věřte, že i po takové době budete hodně vyčerpáni. U crossfitu je důležité vyhnout se stereotypu, což u něj není problém, protože rozmanitost je u crossfitových cviků obrovská. Před tréninkem je důležité se pořádně rozehřát a rozcvičit, trénink sice většinou trvá nejvíce 20 minut, ale rozcvičce věnujte klidně 10 minut, pokud se nechcete setkat s ošklivým zraněním.

Kde crossfit provádět?
Nabízejí se 3 základní možnosti:
1) Oficiální crossfit posilovny – Tyto posilovny může otevřít pouze osoba, která zaplatí poplatek kolem 3000 dolarů, napíše do USA esej, má crossfitovou licenci a splňuje další podmínky. Tyto posilovny jsou tedy pro crossfit ideální, ale v České republice jich zatím moc není.
2) Klasické posilovny – Náčiní v klasických posilovnách většinou postačuje a není tak problém věnovat se crossfitu zde.
3) Doma – Pokud jste odhodláni investovat nějaké peníze do crossfitu, než s ním začnete, jde to i doma.

Na závěr něco pro inspiraci – co prohlásil Greg Glassman, zakladatel crossfitu:
1) Ukliďte svou garáž a předělejte ji na posilovnu. Lepší možnost, jak si vylepšit svoje bydlení neexistuje.
2) S vysokosacharidovou dietou budete buď tlustí, nebo slabí.
3) Dřepujte, skákejte, lezte, házejte, zvedejte.
4) Žádný mozek, žádná bolest.
5) Neplánujete-li si odpočinek, příroda vám ho naplánuje sama.

glassman

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>