6 mýtů o sóje, kterým pravděpodobně věříte

ca1fab_d3edf63fa7b24360ade3cbf3b5c4d23cmv2

Asi už jste slyšeli o sóje mnoho mýtů. Možná jste slyšeli, že jako muž byste neměli jíst sóju, protože se začnete chovat zženštile. A někteří z vás možná slyšeli ještě drsnější verzi a to, že vám jako mužům začnou růst prsa. To jsou samozřejmě nesmysly a tyto nesmyslné mýty je potřeba vyvracet. Pojďte se tedy dozvědět o těchto mýtech více.

1) Sója není zdrojem kvalitního proteinu

Sójové boby ve skutečnosti obsahují plnohodnotnou bílkovinu – obsahují všechny esenciální aminokyseliny, které potřebujeme z jídla přijmout. Šálek vařených sójových bobů obsahuje 22 gramů bílkovin, skoro stejně jako steak. Tofu vyráběné ze sóji obsahuje bílkovin o něco méně. Nemusíte se tedy bát, že sójový protein je nekvalitní.

2) Muži by neměli jíst sóju

Mezi lidmi koluje mýtus, že muži by neměli jíst sóju, protože u mužů se kvůli její konzumaci snižuje hladina testosteronu. Studie publikovaná zde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19524224 však tento mýtus vyvrací. Muži se tedy nemají čeho bát a sója jim dokonce může pomáhat, pravděpodobně totiž snižuje riziko rakoviny prostaty.

3) Sója způsobuje rakovinu prsu

V lednu 2008 bylo ve výzkumu na University of Southern California zjištěno, že ženy které konzumují denně šálek sójového mléka nebo zhruba půl šálku tofu, mají nižší pravděpodobnost, že onemocní rakovinou prsu. Takže je to dokonce naopak.

4) Sója je potravinou, na kterou jsou lidé nejčastěji alergičtí

Sójový protein je jedním z osmi nejběžnějších alergenů. Stejně tak jsou lidé často alergičtí na bílkoviny v mléce, vejcích, oříšcích, rybách, korýších nebo pšenici. Pokud víte, že jste alergičtí na sóju, tak to samozřejmě znamená, že byste se jí měli obloukem vyhýbat.

eat-soy-safely
5) Sója zatěžuje žaludek

Každé jídlo může být pro někoho nepříjemné na trávení a pro někoho je to možná sója. Obecně však neplatí, že sója nadměrně zatěžuje žaludek. Klinické studie poukazují na to, že sója nezatěžuje žaludek více, než ostatní běžné konzumovaná jídla. Sója je navíc skvělá v tom, že nápoje z ní mohou být skvělou alternativou klasického mléka pro lidi, kteří ho nesmí konzumovat kvůli laktózové intoleranci.

6) Každá sója je GMO

Nesmysl. GMO sója je většinou konzumována hospodářskými zvířaty. Proto pokud budete konzumovat maso, může se vám stát, že budete nepřímo konzumovat geneticky modifikovanou sóju. Například tofu, tempeh nebo sójové mléko, které jsou dostupné v obchodech geneticky modifikované nejsou. Tyto výrobky jsou také jasně označeny, že nejsou geneticky modifikované.
Jak tedy můžete vidět, většina negativních informací kolujících o sóje jsou pouhé mýty, které většinou s pravdou nemají nic společného. Asi jste pochopili, že sójový protein je kvalitní, a proto můžete klidně zvážit, zda ho nezačít užívat. Obzvláště pokud jste vegetarián nebo vegan. Sójový protein je taktéž cenově dostupný. Pokud užíváte syrovátkový protein, můžete si jídelníček zpestřit právě zařazením sójového proteinu na svůj jídelníček.

Možná sóju nejíte kvůli chuti. Faktem však je, že sója se musí pořádně upravit, aby byla chutná. Skvělé je taktéž sójové mléko, které má mnoho výhod. Na rozdíl od kravského mléka například neobsahuje cholesterol, obsahuje mnohem méně kalorií a lidé trpící laktózovou intolerancí ho bez problémů mohou konzumovat. Sójové mléko můžete zakoupit v DM, kde najdete taktéž rýžové nebo ovesné mléko.

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>