Typy syrovátkových proteinů

www.healthngym.com__best-whey-protein-powder-1

Trh je v dnešní době plný mnoha různých proteinů, ať už se jedná o proteiny sojové, vaječné, syrovátkové a další. Právě syrovátkové proteiny jsou v kulturistice nejoblíbenější, a proto jsem se rozhodl, že o nich napíšu článek.

Odkud se vůbec získává SYROVÁTKOVÝ protein?
Syrovátkový protein se získává z kravského mléka, které kromě něj obsahuje i kasein (jiný typ bílkoviny). Výhodou syrovátkové bílkoviny je dobrá rozpustnost a zároveň i skvělá vstřebatelnost. Právě díky skvělé vstřebatelnosti se syrovátkový protein často označuje za velmi kvalitní. Není také od věci zmínit, že syrovátková bílkovina obsahuje vysoké množství BCAA (aminokyselin), nebo že je zdrojem vápníku.

Rozdělení dle technologie zpracování
Pro zpracování syrovátkového proteinu se používají různé technologie, v tomto článku jsem se rozhodl zmínit 3 nejznámější.

1) NATIVE WHEY (nativní syrovátková bílkovina) – jako NATIVE WHEY jsou označovány syrovátkové proteiny nejvyšší kvality. Tyto proteiny jsou získávány ultrafiltrací a mikrofiltrací čerstvého mléka. Pří filtraci nedochází k překročení deseti stupňů Celsia. Toto zpracování tak zaručuje maximální kvalitu. Příkladem je protein Reflex Nutrition Micro Whey NATIVE, který z části obsahuje právě tímto způsobem zpracovanou bílkovinu.
reflex-nutrition-micro-whey-native-227kg2) CFM (mikrofiltrovaná a ultrafiltrovaná syrovátková bílkovina) – proteiny označované jako CFM jsou získávány taktéž mikrofiltrací a ultrafiltrací, nikoliv však čerstvého mléka. Tyto proteiny jsou získávány mikrofiltrací a ultrafiltrací pasterizované tekuté syrovátky, která vzniká jako vedlejší produkt při výrobě sýrů. Jsou o něco méně kvalitní než NATIVE WHEY proteiny.

3) Iontová výměna – v tomto případě je bílkovina získána z pasterizované syrovátky díky kyselinám a elektrickému poli. Bílkoviny zpracované touto technologií jsou nejméně kvalitní.

Rozdělení dle obsahu bílkovin
Syrovátkové proteiny se také rozdělují podle toho, kolik obsahují čistých bílkovin. Existují devadesátiprocentní proteiny (syrovátkové izoláty), ve kterých opravdu najdete devadesát procent bílkovin, ale existují i například proteiny šedesátiprocentní (syrovátkové koncentráty). Který tedy koupit? Záleží na tom, pro jaký účel protein potřebujete:

1) Syrovátkový koncentrát (WPC – Whey Protein Concentrate) – tento typ proteinu většinou obsahuje 50 až 80 % syrovátkových bílkovin, zbytek pak bývá mléčný tuk a laktóza. Výhodou syrovátkového koncentrátu je nízká cena a příjemná chuť. Je vhodný pro začátečníky nebo v objemovém tréninku.

2) Syrovátkový izolát (WPI – Whey Protein Isolate) – tento typ proteinu obsahuje více jak 80 % syrovátkové bílkoviny. Výhodou je, že se jedná o čistější bílkovinu, nevýhodou však je, že si za ni musíte připlatit. Syrovátkový izolát je vhodný hlavně do diety. Příkladem kvalitního syrovátkového izolátu může být  BIOTECH ISO WHEY ZERO.

biotech-iso-whey-zero-2270-g
3) Syrovátkový hydrolyzát (HYDRO) – jedná se o jaksi „přepracovaný“ syrovátkový izolát. Díky hydrolýze je syrovátkový hydrolyzát výborně vstřebatelný pro lidské tělo. Jeho nevýhodou je horší chuť a vyšší cena. Výhodou je velmi vysoká kvalita, navíc je více než vhodný do redukčních diet.

Při výběru proteinu byste se měli určitě rozhodnout, zda budete chtít koncentrát, izolát nebo hydrolyzát. Také byste si měli zjistit, jakou technologií byl protein vyroben a zvolit technologii, která přináší co nejlepší kvalitu. Také není od věci vyhýbat se umělým sladidlům a dávat si pozor na to, aby proteiny neobsahovaly nadměrně vysoké množství laktózy.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>