TRX trénink

d79a8a8dbc5e3475_IMG_9847.xxxlarge_2x

Mnoho z vás už určitě slyšelo o tréninku zvaném TRX, což je zkratka pro „Total Resistance Exercise“ (v překladu „cviky pro zatížení celého těla“). Tento trénink je od klasického kulturistického tréninku úplně odlišný. Jeho hlavní výhodou je, to že procvičíte i svaly jádra (core) a celkově tělo procvičíte úplně jinak než při klasickém tréninku.

Historie
TRX trénink vznikl díky Randymu Hetrickovi, který byl velitelem Navy SEALs (primárního vojenského útvaru speciálních sil Námořnictva Spojených států amerických). Randy společně se svými kolegy hledal způsob, jak se během misí udržet v dobré kondici. Na misích totiž byly zhoršené podmínky a bylo potřeba vyvinout nějaký způsob trénink použitelný i ve zhoršených podmínkách. Tvalo to dlouho, ale nakonec vzniklo TRX v současné podobě.

Základní informace
TRX je trénink, který se provádí na speciálním závěsném systému. Při cvičení tímto stylem tak využíváte pouze závěsného systému a vlastní váhy. Pro lepší představu, přikládám video, na kterém můžete vidět, jak se TRX provádí.

Závěsné systémy se dají koupit v různých variantách a od různých výrobců. Můžete je sehnat za pár set korun, ale i za několik tisíc, záleží co od nich požadujete. TRX však nemusíte cvičit doma. V dnešní době už skoro v každé posilovně najdete závěsné systémy ke cvičení TRX. Pokud tedy nechcete utrácet nebo si chcete tento trénink pouze vyzkoušet, pak stačí zajít do posilovny.

Další možností je pak docházet na skupinové lekce, které obvykle trvají 40 až 60 minut. Pokud se v TRX nevyznáte, skupinová lekce je pravděpodobně ta nejlepší možnost, jak se v této problematice začít orientovat. Pokud jste však z menšího města, pak není moc pravděpodobné, že budou u vás takové lekce nabízeny. Naštěstí existuje youtube, na kterém můžete najít řadu tréninků, například zadáte do vyhledávače heslo „TRX training“ a můžete začít.

Proč začít?
TRX je skvělé v tom, že na rozdíl od klasického tréninku, při něm zapojíte svaly jádra (core) včetně hlubokých vnitřních svalů. Právě svaly jádra stabilizují držení vašeho těla, rovnováhu a jeho elasticitu. Mnoho lidí si důležitost core neuvědomuje, faktem však je, že trénovat ho je základem pro zdraví vašeho těla. Pokud tedy chcete posílit svůj stabilizační systém a zlepšit svou koordinaci, pak byste tento typ tréninku měli alespoň zkusit.

Výhodou je také to, že díky skladnosti závěsných systémů můžete cvičit snad kdekoliv. Například pokud jedete na dovolenou a nechcete s sebou brát činky, ale chcete si „dát pořádně do těla“, pak si stačí vzít TRX.

A určitě není od věci zmínit, že TRX je velmi rozmanité a nebudete se s ním nikdy nudit. Cviků existuje obrovské množství a nemusíte se tak bát, že cvičení tohoto typu bude stereotypní.

Pro koho je TRX vhodné?
Dalo by se říci, že téměř pro každého, jak pro začátečníky, tak pro pokročilé. Existuje řada cviků, z které si mohou vybrat snad všichni. Náročnost cviku lze zvýšit nebo snížit změnou postoje oproti závěsnému bodu. A budete překvapeni, jak hodně se náročnost cviku pouhou změnou postoje zvyšuje nebo snižuje.

Závěr
Pokud si chcete zkusit něco nového, pak určitě jděte do TRX! Tento systém cvičení je dost propracovaný a nemusíte se bát, že není efektivní. Záleží však i na vašich prioritách. Pokud chcete nabrat co největší objem svalů, pak bude lepší zůstat u klasického kulturistického tréninku. Pokud chcete mít tělo v dobré kondici, pak je TRX právě pro vás.

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>