Somatotypy – který jste somatotyp?

somatotypy

Určitě jste se v posilovně setkali s někým, komu svaly rostou poměrně pomalu a s někým, komu svaly rostou o něco rychleji. Každý člověk je samozřejmě v něčem jiný a stejně tak je to i se stavbou těla. Somatotyp se týká právě stavby těla. Existují tři základní somatotypy – ektomorf, mezomorf a endomorf. V tomto článku tyto tři typy podrobněji rozeberu.

Ektomorf

Ektomorf je člověk se štíhlou postavou, která působí až trochu křehce. Je často vyšší postavy a má dlouhé, ale zároveň tenké končetiny. Výhodou tohoto somatotypu je nízké procento podkožního tuku – ektomorfové mají totiž rychlý metabolismus. Tento typ však není moc vhodný na posilování.

To však neznamená, že by se ektomorf nemohl věnovat kulturistice. I lidé s tímto somatotypem mohou vypracovat svalnatou postavu. Pokud jste ektomorf a rozhodnete se vydat na kulturistickou cestu, uvědomte si, že to nebudete mít zrovna jednoduché. Budete těžko nabírat svalovou hmotu. Ektomorfům, kteří se věnují posilování doporučuji opravdu vysoký energetický příjem. S nízkým energetickým příjmem těžko dosáhnete větších úspěchů.

Na internetu můžete najít určité ektomorfy, kteří to dotáhli opravdu daleko. Jedná se například o trenéra Vinceho Delmonta, který je opravdu populární a zkusil toho opravdu mnoho, než se dobral kýženého výsledku. Dále to je Chad Waterbury – trenér členů jednotek speciálních sil USA, ale i trenér kulturistů a lifterů. Pokud tedy budete mít určité ambice, můžete dosáhnout vytouženého výsledku.somatotipy

Mezomorf

Mezomorf je osoba s atletickou svalnatou postavou. Často má silnější kostru, širší ramena a horní část těla do V. Nemusí příliš sportovat a i přesto disponuje vyšším množstvím svalové hmoty. Mezomorf tedy v žádném případě nemá problémy s nárůstem svalů. Tento somatotyp najde své uplatnění například i v atletice. Strava je samozřejmě důležitá i u tohoto tělesného typu. Mezomorf většinou nemá ani moc velké problémy se spalováním tuků, stačí mu, aby zařadil kardio.

Je zde jediná věc, která je v negativním smyslu spojována s tímto somatotypem a to je riziko přetrénování. Mnoho mezomorfů má sklony k přetrénování, které samozřejmě není k ničemu dobré. Dále by si měl mezomorf hlídat příjem kalorií o něco více než ektomorf.

female-body-types

Endomorf

Člověk s endomorfní postavou většinou nebývá moc vysoký a často má problémy s vysokým procentem podkožního tuku – má totiž pomalý metabolismus. Endomorf má často kratší ruce a nohy, ale široká ramena. Hodně osob tohoto tělesného typu působí tlustě a to hlavně v případech, kdy si nehlídá stravování. Tento somatotyp má sice vyšší procento tuku, ale má také vysoký objem svalové hmoty.

Pokud patříte mezi lidi tohoto typu, určitě je potřeba hlídat si jídelníček. Neměli byste to přehánět s konzumací sacharidů a to hlavně rychlých cukrů. Pokud se chcete věnovat kulturistice, určitě to není problém – máte předpoklady pro poměrně jednoduché nabírání svalové hmoty. Váš tělesný typ se hodí také například na powerlifting nebo na některé bojové sporty.

Kombinace těchto typů

Samozřejmě, že se lidské tělo nedá rozdělit do tří základních typů – jde o poměrně velké zobecňování. Proto je nutné si uvědomit, že se mohou kombinovat rysy ektomorfa s mezomorfem nebo rysy mezomorfa s endomorfem. Somatotyp se navíc nedá určit již v dětství, ale až po několika letech od narození.

Každý somatotyp má tedy nějaká pozitiva, ale i nějaká negativa. Nejhůře je na tom v oblasti posilování ektomorf. Tělesný typ je sice důležitý, ale neznamená to, že by ektomorf nemohl nabrat hodně svalové hmoty. Stejně tak endomorf, který se bude správně stravovat a provozovat kardio může dosáhnout nízkého množství podkožního tuku.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>