Sojový protein mýtů o estrogenu zbavený

Soy

Jako zlatý standard v oblasti proteinových koncentrátů je tradičně udáván protein syrovátkový. Jde o nejprodávanější produkt, známý robustním anabolickým efektem. Ačkoliv je většinou považovaný za krále, existuje k němu stejně efektivní alternativa s několika benefity navíc: protein sojový.

Jednou z nejčastějších výhrad proti konzumaci soji a sojového proteinu je ten, že fytoestrogeny obsažené v sóje by mohly způsobovat pokles testosteronu a růst ženského hormonu estrogenu, jak naznačily některé studie. Ve skutečnosti to je tak, že fytoestrogeny jsou čistě rostlinnou podobou hormonů, a na lidi nemají účinky hormonů lidských (1, 2). Sója dokonce opravdový ženský hormon estrogen (obsažený v mase ve vysoké míře) blokuje (3). Muži, kteří jedí maso a vyhýbají se sóje, mají v porovnání s muži jedícími pravidelně soju nižší hladinu testosteronu a vyšší hladinu estrogenu. Tento pro silové sporty pozitivní efekt vyvolává i sojový protein. Derek Poundstone, americký strongman, dokonce tvrdí: „pokud jíte stravu postavenou na mase, jíte spoustu ženského estrogenu. Muži, kteří jedí sóju nebo jsou vegetariáni tento problém nemají.“

Podle posledních studií je v porovnání se syrovátkou sója stejně, ba dokonce ještě více efektivní v podpoře nárůstu svalové hmoty. Sója obsahuje všechny esenciální aminokyseliny v ideálním poměru pro podporu svalového růstu. Zvláště vysoký má obsah aminokyselin argininu a glutaminu. Arginin je známým stimulantem anabolických hormonů, glutamin je považován za nezbytný během metabolického stresu.

Skóre stravitelnosti proteinu vztažené k obsahu aminokyselin (PDCAAS) je nejvyšší možná – 1. Soja přitom pomáhá zvednout sportovní výkonnost – izoflavony obsažené v sóje mají antioxidační účinky, tudíž zrychlují regeneraci a snižují záněty. Bílkoviny ze sojového proteinu se v porovnání se syrovátkovým uvolňují více postupně, svalům se tak dostává výživy po delší dobu. Konzumace sóji má i zdravotní přínosy – pomáhá předcházet chorobám srdce a snižuje hladinu „špatného“ LDL cholesterolu, aniž by ovlivňovala úroveň „dobrého“ HDL cholesterolu.

Pokud uvažujete o tom, jaký protein zvolit, nebo si chcete zpestřit či doplnit jídelníček, zvažte sojový protein. Soja se nachází v lidském jídelníčku už 5 000 let. Je jediným rostlinným zdrojem považovaným za vysoce kvalitní bílkovinu, obsahující všechny aminokyseliny v optimálním poměru.

Sojový protein se vyrábí ze sojových bobů. Ty jsou nejprve vyčištěny a rozváleny na vločky. Z těch je extrahován sojový olej. Vločky bez oleje jsou pak surovinou pro výrobu tří základních typů sojového proteinu: koncentrátu, izolátu a texturátu.

Koncentrát jsou v zásadě sušené sojové vločky bez tuku a vlhkosti. Obsahuje asi 65% bílkovin a většinu sacharidů, které jsou obsaženy v sojových bobech. Izolát je nejčistší a také nejzpracovanější dostupnou sojovou bílkovinou. Vločky se znovu máčí a extrahuje se z nich zejména bílkovina. Výsledný produkt tak obsahuje výrazně méně sacharidů a 90 a více procent bílkoviny. Texturát je pak známé sojové maso v různých podobách.

1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20378106
2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19524224
3) www.sciencedaily.com/releases/2006/01/060115154340.htm
4) Rossi A.,Disilvestro R.A., Blostein-Fugii A. Effects of soy consumption on exercise-induced acute muscle damage and oxidative stress in young adult males. FASEB J 1998:12(5); A653
5) Samantha Rubin, Douglas Kalman, Michele Martinez, Diane R. Krieger, Nutrition Miami Research Associates.(2005). A Randomized Double-Blind Clinical Pilot Trial Evaluating the Effect of Protein Source when Combined with Resistance Training on Body Composition and Sex Hormones in Adult Males. Experimental Biology 2005, April 5.

Sojový protein v našem obchodě:
Weider Soy 80+
Sojavit 85

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>