Sezóna batátů je tady

bataty

Přichází sezóna batátů, známých jako „sladké brambory“. Batáty skutečně mají nasládlou chuť, kterou vedle složité sacharózy má na svědomí hlavně fruktóza a glukóza, tedy přímo využitelné sacharidy, které tělo nemusí dále štěpit. Díky tomuto složení batáty sacharidy uvolňují postupně, což z nich dělá ideální potravinu pro fitness oblast, zejména pro ty, co potřebují hubnout, ale neztrácet svalovou hmotu.

Batáty sice nemají s bramborami vůbec nic společného (jsou to kořenové hlízy povijnice jedlé /ipomoea batatas/, z čeledi svlačcovitých), nicméně se v nich skrývá pravý poklad. Moderním jazykem by batáty šly označit za superfood. Jde skutečně o jednu z nejzdravějších zelenin na planetě (a ne jenom na naší planetě – NASA vybralo batáty jako plodinu vhodnou pro vesmírné expedice), nabitou živinami. Obsahuje mnoho betakarotenu, vitamíny (zejména vitamín C a vitamín B6), draslík, kyselinu chlorogenovou, kyselinu kávovou a rostlinná barviva lutein a zeaxantin.

Betakaroten (v jednom batátu je ho daleko přes doporučenou denní dávku) je významným antioxidantem – chrání organismus před vznikem volných radikálů. Dále zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu a zajišťuje mladistvý vzhled pleti tím, že oddaluje proces tvorby vrásek.

Zajímavá je i kyselina chlorogenová, která je v poslední době hitem v různých doplňcích stravy, protože má pozitivní vliv na naši hmotnost, snižuje vysoký krevní tlak, hladinu cholesterolu, napomáhá regeneraci a mírné detoxikaci organismu. Další složkou batátů je kyselina kávová, která se vyznačuje svým blahodárným vlivem na hladinu krevního cukru.

Batáty mají také protirakovinové účinky. Již v roce 1931 se zjistilo, že batáty obsahují jedinečný protein, který se z 80% skládá z inhibitorů proteinázy s potenciálními protirakovinotvornými účinky. Tyto proteiny byly zatím testovány u leukémie a ukázalo se, že v Petriho miskách dokázaly potlačit růst jejích buněk. Zajímavých výsledků dosáhly i u rakoviny jazyka, kde tyto proteiny mohly působit přímo, nikoliv až po vstřebání v žaludku.

Jejich kuchyňské využití je podobné jako brambory (dají se péct, vařit atd.). Na rozdíl od brambor ale mají vynikající výživové hodnoty, obsahují výrazně méně škrobu a proto by neměly chybět na talíři žádného sportovce..

Zdroje:
http://www.care2.com/greenliving/special-sweet-potato-proteins-vs-cancer.html
http://nutritiondata.self.com/

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>