Sebeobrana proti noži – 3. díl (Tasení)

na_ostri_noze

Zdaleka ne každý útok nožem začíná tak, že útočník má zbraň připravenou (nebo ještě hůře, připravenou a skrytou) a útočí bez jakéhokoliv předchozí interakce. Útok nožem je často náhlým impulsem, výsledkem okamžitého hnutí mysli, vygradováním předchozí situace. Pro nás jako obránce to znamená zejména to, že útočník musí nůž nejprve tasit.

Tento okamžik – pokud na něj dojde – je z hlediska sebeobrany proti útočníkovi s nožem naprosto zásadní. Dává nám totiž jedinečnou možnost reagovat dříve, než je útočník plně připraven, což v rámci dané situace znamená poměrně slušnou výhodu, která může vyrovnat výhodu zbraně v rukou útočníka.

Abychom mohli tohoto okamžiku tasení využít, potřebujeme v první řad vědět, kde se nože nosí – a tedy odkud bude útočník pravděpodobně tasit. Nejčastějšími místy je kapsa od kalhot (zde nůž může prozradit spona), kapsy od mikiny či bundy včetně kapes vnitřních a celá oblast opasku kolem dokola. Zapomínat bychom neměli ani na pouzdra zavěšená na krku, kde může číhat zákeřný a stále modernější pěstní nůž. Samozřejmě existují i další možná místa nošení místa jako ponožka, pouzdro mezi lopatky atd., ale jde o místa nezvyklá a velmi málo frekventovaná.

Jakmile známe místa, kde se nože nosí, potřebujeme se naučit reagovat na pohyb, který vede k tasení – naučit se vnímat pohybový vzorec útočníka. To nám umožní realistický trénink ve formě mikroscénářů, při kterém si útočník nůž umístí na některé místo, kde se běžně nosí, a v drillu se jej v průběhu interakce snaží vytasit a zaútočit. Nedílnou součástí drillu je vedení dialogu, který vás rozptyluje a zabraňuje vám soustředit se pouze na nůž. Útočník do vás může například strkat, pokoušet se vás chytit za ruce atd., a znenadání se pokusí vytáhnout nůž a zaútočit.

I zde platí, že pokud trénujete tak, že se proti sobě postavíte, váš tréninkový partner má nůž za pasem, vy víte kde a jeho jediným úkolem je tasit, pak trénujete jen divadlo. Budujete falešnou sebedůvěru, ale rozhodně neděláte reálnou sebeobranu. Takto totiž žádný útok vypadat nebude. Pokud bude útoku s nožem bezprostředně předcházet tasení ve vašem dosahu, můžete se vsadit, že mu bude předcházet situace, kterou budete muset řešit a vaše pozornost rozhodně nebude stoprocentně koncentrovaná na to, kdy útočník zbraň tasí. Proto je nutné tímto způsobem i trénovat.

Nyní už se dostáváme k samotné obranné reakci. Jakmile v průběhu konfliktu, byť zatím slovního, dojde k tomu, že agresor sahá někam, kde může mít zbraň, okamžitě zkraťte vzdálenost a „sahající“ ruku oběma rukama zafixujte. Pokud použijete obě své ruce a správnou techniku (natažené ruce a propnuté lokty) a směr tlaku na útočníka, i při velkém silovém a váhovém rozdílu budete proti zbrani v bezpečí.

Fixace útočníkovi ruky ale samozřejmě nestačí. Po zachycení ruky se zbraní (ideálně ještě nevytasenou) je potřeba útočníka neutralizovat. Protože nemáte volné ruce, můžete k tomu využít kopy kolenem, údery hlavou a práci s rovnováhou útočníka. Celý protiútok navíc musí probíhat za neustálého tlaku do útočníka, aby nemohlo dojít k jeho „vzpamatování“ a obnovení útoku jinými prostředky.

Pokud dokážete vystihnout moment tasení, máte možnost správnou reakcí otočit situaci a vyřešit problém dříve, než před vámi bude stát ozbrojený a připravený útočník. I taková situace se však dá řešit – tím se budeme zabývat v dalších dílech tohoto seriálu.

Předchozí díly seriálu:

Úvod
Pozornost

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>