Sacharidy: co jíst a co ne

chleba

Doba sacharidům (nebo-li postaru karbohydrátům) nepřeje. Jsme svědky jejich masivní démonizace a není tak divu, že se je spousta lidí bojí jíst a vyrostla celá generace „sacharofobiků.“ Sacharidy jsou také spolu s proteiny nejdiskutovanější složkou stravy mezi lidmi, věnující se sportu, protože sportovci potřebují pro dobrý výkon jejich vyšší příjem než běžná populace.

V debatách se hojně objevuje rozdělování sacharidů na „dobré“ a „špatné.“ Toto rozdělení koresponduje s rozdělením na sacharidy nerafinované a rafinované. Ty nerafinované jsou jídlem, které obsahuje kompletní sacharidy včetně přírodních cukrů a vlákniny. Rafinované sacharidy jsou v jídlech typu bílý chleba, bílá mouka nebo bílý cukr, tedy v potravinách, které prošly složitým procesem zpracování, který způsobil, že v nich nezůstaly žádné živiny.

Nejlepším zdrojem „dobrých“ sacharidů jsou celozrnné obilniny, zelenina a ovoce, fazole a další luštěniny, ořechy a semena. Vyhnout byste se naopak měli rafinovaným potravinám, tedy typicky bílé mouce, jakémukoliv třtinovému cukru (bílému i hnědému), ale i „zdravým sladidlům“ typu agávový, javorový či rýžový sirup. Tělo je zpracuje příliš rychle, což se negativně odrazí na rozkolísané hladině vašeho krevního cukru (tělem projede „vlna,“ která ale rychle opadne). Jako alternativní sladidlo lze doporučit stévii nebo lipii.

5 zásadních procesů, ke kterým tělo využívá sacharidy:

1) Energie
Sacharidy poskytují tělu okamžitou energii. Pokud nebudete přijímat dostatek sacharidů, budete stále unavení. Lepší je přijímat sacharidy na počátku dne, kdy je potřeba energie nejvyšší. Ideální je snídaně obsahující celozrnné obiloviny, které tělo pálí celý den. Sacharidy z celozrnných obilovin se do krve uvolňují postupně, takže vám zabezpečí energii na celý den.

2) Trávení
Sacharidy obsahují vlákninu, která pomáhá zažívání.

3) Metabolismus
Sacharidy poskytují energii, která je nezbytná pro správný metabolismus. Bez energetických kalorií (což jsou právě sacharidy) se bude váš metabolismus zhoršovat. Hodně lidí si myslí, že když nízkosacharidové diety způsobují ztrátu váhy, tak také zlepší jejich metabolismus. Jenže opak je pravdou. Vynecháním sacharidů možná zhubnete, ale váš metabolismus se zpomalí.

4) Spánek
Určité druhy sacharidů jako jsou ovesné vločky, dýně, sladké brambory, banány a hnědá rýže obsahují velké množství tryptofanu, esenciální aminokyseliny, která podporuje dobrý spánek. Ovesné vločky podporují tvorbu hormonu melatoninu, který pomáhá spánek regulovat. Pokud před spaním sníte nějaké komplexní sacharidy, může vám to pomoci rychleji usnout a spát kvalitněji.

5) Mozkové funkce
Naše těla využívají sacharidy k fungování mozku. Jídla jako ovoce a zelenina, ovesné vločky, fazole, ořechy a semena obsahují celou řadu sacharidů, které nám pomáhají se soustředit a držet se v dobré náladě. Bez sacharidů můžete mít problémy s koncentrací nebo depresemi.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>