Recenze: Vegan v kondici

vegan_v_kondici

Sportovní svět objevuje kouzlo rostlinné stravy, obzvláště pak v oblasti vytrvalostních sportů. Jedním z průkopníků tohoto způsobu stravování je Brendan Brazier, bývalý špičkový triatlonista na ironmanských tratích (3,8 km plavání, 180 km na kole a 42,2 km běh ). Své dlouholeté zkušenosti z tvrdého tréninku na rostlinné stravě zpracoval do revolučního konceptu thrive diet, který představuje v této knize.

Brazier jde tak daleko, že tvrdí, že právě díky svému způsobu stravování se dokázal tak dlouho udržet ve svém sportu na špici. Jeho myšlenka je jednoduchá: na vrcholové úrovni trénují všichni v zásadě stejně a posunovat se není moc kam – zatímco oblast výživy je (nebo alespoň byla) velmi podceňovaná. Strava má přitom vedle výkonu samozřejmě vliv i na regeneraci (a tudíž schopnost trénovat více a tvrději) a celkovou úroveň energie.

Brazier dopodrobna rozebírá možné přínosy a negativa potravin ve vztahu ke zdraví a tréninku – ať už jde o nutriční stres, kyselost či zásaditvornost potravin nebo čistý energetický zisk. Jednoznačně mu vychází, že optimální strava pro vytíženého člověka je čistě rostlinná strava z průmyslově nezpracovaných potravin.

V Čechách, kde valná většina „odborníku“ na výživu čerpá své znalosti z desítek let starých učebnic a opakuje dávno vyvrácená klišé, je Brazierův koncept pořád novum, ačkoliv na světové úrovni se toto myšlení pomalu stává mainstreamem. Knihu bych se tak nebál označit jako „povinnou četbu“ pro všechny sportovce, kteří by rádi pomocí stravy posunuli svůj výkon i jinak, než laděním makroživin a jejich časováním.

Problém může být částečně v tom, že kniha doporučuje a do značné míry i staví na některých obtížně dostupných a také drahých surovinách. Některé „rostlinné špíčky“ na ladění formy se v Čechách ani sehnat nedají. Je proto nutné být kreativní a některé suroviny prostě nahradit za jiné, lépe dostupné. Pokud zachováte principy, není to určitě žádný problém.

Kniha vedle obecné části obsahuje i část konkrétní, která vás konceptem Thrive diet provede krok za krokem. Najdete tu velké množství praktických tipů pro inspiraci, receptů (třeba proteinové tyčinky do mrazáku atd.) i kompletně zpracovaný jídelníček pro ty, co se opravdu chtějí nechat vést za ručičku.

V něm ale vidím druhý problém knihy. Zatímco thrive diet by obecně prospěla asi každému, jídelníček je zpracován vysloveně pro tvrdě sportující jedince. Osobně si myslím, že na takové úrovni kromě profesionálů maká málokdo a nejsem si tak jistý, jestli dodržování jídelníčku založeném mmj. na velkém množství tuků nepovede u hodně lidí spíše ke zklamání.

Z hlediska sportovní výživy jde každopádně jednu z nejobjevnějších knih, která vám může v řadě ohledů posunout vnímání dopadů potravy na výkon, a nelze ji než doporučit. Ani zdaleka to není nějaká bible, obsahuje řadu chyb (například ve vtahu k vitamínu B12, který je nutné na rostlinné stravě suplementovat), ale v zvláště v rámci české reality v této oblasti je vítaným svěžím vánkem s řadou doopravdy revolučních myšlenek.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.