Raw strava, ano nebo ne?

istock_000009999916small

V poslední době se dost mluví o raw stravě. Přemýšleli jste o tom, že byste se začali stravovat raw stylem nebo vám tento způsob stravování přijde jako absolutní nesmysl? Ať už máte jakýkoliv názor, tento článek by měl být jakýmsi objektivním porovnáním pro a proti.

Co to vlastně raw stravování je?
Jedná se o způsob stravování, který je založen na konzumaci tepelně neupravených potravin. Nejčastějšími složkami raw stravy jsou ovoce a zelenina, luštěniny, obiloviny nebo ořechy a semínka. Pro úpravu těchto potravin se používají různé způsoby. Raw strava v žádném případě nesmí projít více jak 45 stupni Celsia. Pokud projde vyšší teplotou, než je 45 stupňů Celsia, pak je tato tepelně upravená strava dle vyznavačů syrové stravy „mrtvá“.

Možná se děsíte toho, že syrová strava vám nebude chutnat, faktem však je, že i raw strava se dá skvěle upravit. Existuje například i raw vánoční cukroví, které má skvělou chuť a přitom se jedná o zdravou stravu. Existují taktéž raw kaše – například kaše z chia semínek nebo pohanky.

2f5a54c52f704673e4d25748dafaca7b
Raw stravování má samozřejmě své výhody a nevýhody, pojďme si je říci postupně.

Výhody:
1) Tělo díky tomuto typu stravování dostane maximální množství živin, vitamínů a enzymů, které jsou velmi prospěšné pro lidské zdraví.

2) Raw strava obsahuje velké množství vlákniny. Vláknina má pozitivní vliv na trávení, a proto lidé stravující se raw stylem většinou nemají problémy s trávením.

3) Syrová strava pomáhá zhubnout. Má totiž velkou výživovou hodnotu a zároveň obsahuje méně tuku nebo cholesterolu, než klasická strava.

Nevýhody:
1) Podle mnoha odborníků se jedná o energeticky nevyváženou výživu. Je potřeba nechat si raw jídelníček sestavit někým, kdo se vyzná ve výživě, protože pokud se ve výživě moc nevyznáte a začnete se stravovat raw způsobem, pak vaše strava bude určitě energeticky nevyvážená.

2) Někteří lidé mají s trávením raw stravy problémy. Sice jsem ve výhodách uvedl, že díky velkému množství vlákniny má syrová strava pozitivní vliv na trávení, to ale neplatí u všech. Většině lidí při trávení raw strava pomáhá, jsou však někteří jedinci, kterým tato strava prostě nevyhovuje.

3) Hrozí nedostatek omega 3 mastných kyselin a vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K).

4) Další nevýhodou je horší dostupnost. Bydlíte-li někde v menším městě nebo na vesnici a budete si chtít dojít na oběd do restaurace, většinou budete mít smůlu – v nabídce se raw jídla moc často neobjevují. Musíte se tak spoléhat sami na sebe.

Jak tedy můžete vidět, tento typ stravování není pro každého. Když zvážíte výhody a nevýhody, těžko říct, zda se pro raw stravu rozhodnete. Mým osobním názorem je, že je potřeba naslouchat svému tělu. Můžete tedy zkusit syrovou stravu zařadit na váš jídelníček a během určitého časového úseku poznáte, zda na ni tělo reaguje dobře nebo špatně. Jak? Podle toho, kolik budete mít energii, jak bude tělo trávit a jak se prostě budete cítit.

Jak přejít na raw stravu:
Rozhodnete-li se přejít na raw stravu, určitě by to nemělo být ze dne na den. Vaše tělo je zvyklé na tepelně upravovanou stravu a byl by to pro něj šok. Je tedy potřeba na syrovou stravu přecházet postupně. Stačí postupně navyšovat dávky syrové stravy, až dosáhnete toho bodu, kdy budete konzumovat pouze syrovou stravu.

To, že přejdete na raw stravu, neznamená, že se tímto stylem budete stravovat navěky. Klidně můžete raw stravu nasadit třeba na měsíc, jako pouhé zpestření jídelníčku. V každém případě vám přeji hodně úspěchů!

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>