Proč byste si měli dát pauzu od tréninku

b4a7d866e82d92309e5037700293e1a6

Mnoho kulturistů posiluje několik měsíců v kuse, aniž by si dopřáli týden nebo dva volna. Někteří z nich se pak například diví, proč se jim stal nepříjemný úraz. Je potřeba uvědomit si, že dopřát si občas pauzu od tréninku je velmi důležité a může to být prospěšné v mnoha ohledech. A právě tím, proč byste si měli dát pauzu od tréninku a jak by taková pauza měla vypadat, se budeme zabývat v dnešním článku.

Jak často?

Jak často si takovou pauzu dopřávat záleží především na náročnosti vašeho tréninku. Je-li váš trénink velmi náročný, pak je samozřejmě lepší si pauzu dopřávat častěji, dejme tomu jednou za 6 týdnů. U méně intenzivních tréninků pak zhruba jednou za 8 týdnů. Záleží však i na tom, jak jste trénovaní a na vašich individuálních dispozicích.

Pauzy je nejefektivnější zařadit o Vánocích nebo v období, kdy jste na dovolené a podobně. Například na dovolené se stejně většinou nedostanete do posilovny a o Vánocích je řada posiloven zavřena. Nemusíte si tak vyčítat, že nic neděláte, protože prostě víte, že to pro vás bude přínosné a pravděpodobně vás to posune dál.

rest-week1

 

2 hlavní výhody delší pauzy

1) Možná překonáte stagnaci

Dosáhnete-li přetrénování, pak vám pauza může velmi pomoci. Délka takové pauzy se odvíjí od toho, jak hodně jste přetrénovaní. Po náležitém odpočinku vám pak svaly opět mohou začít růst.

Nemusí však ani dojít k přetrénování. Řada kulturistů má zkušenost s tím, že pokud si dali týdenní nebo dvoutýdenní pauzu, v posilovně dokázali zvedat mnohem větší závaží. Jejich tělo si totiž pořádně odpočinulo. A jelikož po pauze cvičíte s vyššími váhami než dříve, je jednoduché stagnaci překonat. Tělo totiž na větší závaží, které jste nikdy nebyli schopni uzvednout, zareaguje růstem.

To, že budete po pauze zvedat více však není žádným pravidlem a může dojít i k opaku. To ale neznamená, že děláte něco špatně. Tělo může na pauzu reagovat různě.

2) Můžete předejít úrazu

V určitých případech, je-li vaše tělo opravdu unavené a poznáváte to, můžete předejít úrazu. To však platí hlavně, pokud své tělo přemáháte. Nezařazujete-li extrémní tréninky, může pauza také trochu pomoci, ale samozřejmě se nemusí jednat o zázrak. Druhou výhodou je, že si odpočinou i vaše klouby, které prostě čas od času potřebují mít klid.

 

Nepřijdu o svaly?

Během takto krátké pauzy, byste o svaly přijít neměli. Je možné, že svaly trochu uberou na objemu, ale nebude se jednat o nic, co by vás mělo trápit.

A kdyby se náhodou vaše pauza protáhla třeba na měsíc a přišli jste o část svalů, nemějte obavy. Naštěstí totiž existuje takzvaná svalová paměť. Po návratu do posilovny po měsíční pauze, se vám tak svaly vrátí během několika dnů až týdnů.

Protein Drink_0

 

Jak by měla taková pauza vypadat?

Můžete si vybrat ze dvou možností. Jednou z cest je naprostá pasivita, což znamená týden nic nedělání a vůbec by to nemělo vadit. Druhou možností je zařadit nějaké nenáročné kardio, popřípadě nenáročný pumpovací trénink na prokrvení.

Nezapomínejte na to, že i při pauze byste měli dodržovat jídelníček. Někteří lidé zastávají názor, že čas od času je potřeba ulevit tělu a neřešit ani jídelníček a tím pádem nepřijímat tolik bílkovin. To však nemá moc smysl řešit, dokud se od rána do večera neládujete kulturistickými doplňky. Takže jídelníček byste ani při pauze neměli podceňovat. Pokud budete ignorovat jídelníček, tělo pravděpodobně zareaguje úbytkem svalů. Díky již zmíněné svalové paměti se vám však i přesto svaly brzo vrátí.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>