Proč a kdy užívat kaseinový protein

A scoop of chocolate whey isolate protein

Slyšeli jste již o kaseinu nebo ho dokonce užíváte? Kasein je bílkovina, která je přirozenou složkou mléka (tvoří až 80% mléčné bílkoviny). Na srážení kaseinu je založena řada mléčných výrobků. Dnes se ale budeme věnovat kaseinovému proteinu jako doplňku výživy. Budeme se zabývat otázkami typu: Kdy užívat syrovátkový protein a kdy kaseinový protein? Jaké jsou výhody a nevýhody kaseinového proteinu?

Syrovátkový protein vs kaseinový protein
Jaký je rozdíl mezi syrovátkovou a kaseinovou bílkovinou? Laicky řečeno syrovátkovou bílkovinu trávíme rychle a kasein pomalu. Přijmeme-li syrovátkovou bílkovinu, dojde k rychlému nárůstu hladiny aminokyselin v krvi. Po rychlém nárůstu pak koncentrace aminokyselin v krvi klesá. Přijmeme-li kaseinovou bílkovinu, nedojde k rychlému, nýbrž pozvolnému nárůstu hladiny aminokyselin v krvi. Hladina aminokyselin v krvi pak po dobu více jak 6 hodin zůstává téměř konstantní.

Kdy kaseinový protein užívat?
V předchozím odstavci jsem se zmínil o tom, že kasein trávíme pomalu, z čehož vyplývá, že kasein by se měl užívat v případě, že nebudeme po delší dobu přijímat bílkoviny. Kasein je tak vhodný přijímat hlavně před spaním. Přijmeme-li kaseinovou bílkovinu předtím, než půjdeme spát, budou se aminokyseliny do těla uvolňovat po dobu spánku.

Sleeping
Občas se také stane to, že nemáme možnost delší dobu jíst a tím pádem nemáme jak doplnit bílkoviny. Pokud například víte, že budete více jak 5 hodin bez jídla, pak si klidně můžete dopřát kaseinový protein.

Syrovátkový a kaseinový protein v jednom
Ukázalo se, že dosti přínosné je dát si po tréninku jak syrovátkový, tak kaseinový protein. Počítáme-li s klasickou dávkou proteinu 40 gramů, pak je po tréninku ideální přijmout 20 gramů syrovátkového proteinu a 20 gramů kaseinového proteinu. Výhodou této kombinace je to, že syrovátková bílkovina iniciuje syntézu bílkovin ve svalech a kaseinová bílkovina proces syntézy prodlouží.

Jak vybrat kaseinový protein?
Při výběru kaseinového proteinu je potřeba, dávat si pozor převážně na to, v jaké formě protein kupujeme. Na trhu se vyskytuje několik forem, ve kterých můžete kasein zakoupit – kaseinát vápenatý, kaseinát sodný a micelární kasein.

Kaseinát vápenatý
Kaseinát vápenatý není vhodnou formou. Vyrábí se chemickou reakcí a není moc dobře stravitelný (na rozdíl od micelárního kaseinátu). Navíc je špatně rozpustný a má nahořklou příchuť. I přesto můžete na trhu tento protein najít. Často je složkou nekvalitních nočních proteinů.

Kaseinát sodný
Na rozdíl od kaseinátu vápenatého je lépe rozpustný a má jemnější chuť. Jeho vstřebatelnost je však špatná. Taktéž se objevuje v méně kvalitních nočních proteinech.

Micelární kasein
Micelární kasein se vyrábí ultrafiltrací mléčné bílkoviny z mléka. Tato forma kaseinového proteinu je perfektně vstřebatelná a využitelná, a proto by měla být při výběru volbou číslo 1. Příkladem proteinu obsahující micelární kasein může být například tento.

Závěr
Hlavní odlišností kaseinového proteinu je to, jak dlouho ho trávíme – déle než syrovátkový. Kaseinový protein je tedy vhodné užívat převážně před spaním (ne nadarmo se přezdívá jako „noční protein“). Při výběru je potřeba si dávat pozor hlavně na to, v jaké formě ho zakoupíme – ideální je micelární kasein.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>