Pavel Tsasouline: Kettlebell Simple & Sinister

SaS

U každé knihy se silovým programem se vždy snažím, abych daný program odcvičil a mohl vám tak přinést recenzi nejen na knihu samotnou (tedy její zpracování, kvalitu překladu, grafickou úpravu atd.), ale i její obsah, který si kupujete především. Dát dohromady vzletná a chytlavá slovíčka a slibovat modré z nebe dnes totiž umí kde kdo. Dát dohromady kvalitní silový program, který vás bude posunovat dopředu ne dva týdny, ale dva měsíce, nebo dva roky, to už je poměrně slušný oříšek.

U programu Simple & Sinister z dílny Pavla Tsatsoulina o něm nemám sebemenší pochybnosti, protože jsem ho cvičil už dávno před tím, než kniha v češtině vyšla. Odjel jsem ho během čtyř měsíců z nuly do úrovně „jednoduché cíle“ jako přípravu pro cvičení s velkou činkou a výsledky byly skutečně takové, jaké Pavel sliboval – nárůst síly i dynamiky byl opravdu velmi zřetelný.

Simple & Sinister je ten nejjednodušší program, jaký můžete jet. Sestává se pouze ze dvou „nekompromisních“ cviků s kettlebel: swingu a tureckého vztyku (TGU). Každý z nich posiluje v podstatě celé tělo, nicméně každý je (vcelku logicky) zaměřený na trochu jiné svalové skupiny a teprve dohromady vytváří „ultimátní workout.“ Velkou výhodou programu Simple & Sinister je nenáročnost na čas a výbavu: celý program odjedete s jedním kettlebel a dvaceti minutami času.

Proto je tento program jako stvořený pro ty, pro které je fyzická kondice „nutným zlem,“ pouhým předpokladem či prostředkem pro jejich hlavní aktivitu – obzvláště pro lidi cvičící bojová umění a sporty, nebo různé sebeobranné systémy. U nich vynikne další benefit tohoto programu, vynikající budování dobré dynamiky a explozivní síly, tedy přesně toho, čeho je do těchto aktivit potřeba.

Kettlebel sice váží jen 24 či 32 (případně 40) kilogramů, ale během dynamického cvičení může jeho váha relativně vzrůst díky gravitaci a odstředivé síle až 10x. Při swingu tedy ve spodní pozici držíte 240 či 320kg! A jak v knize Pavel Tsasouline upozorňuje, ačkoliv je tato váha jen virtuální, její účinky jsou skutečné. Stačí si uvědomit rozdíl mezi tím, když si 24kg kettlebel položíte na nohu a tím, když si ji na nohu pustíte ze dvou metrů…

Pojďme se nyní podívat na knihu samotnou. Můj první dojem po přečtení knihy byl údiv nad tím, že se KB5 k překladu a českému vydání této knihy vůbec odhodlala – názornost je u této knihy tak precizní, že s ní prostě nebudete potřebovat živého instruktora… Veškeré pohyby jsou zde rozebrány do posledního detailu a nafoceny (včetně špatných variant a nejčastějších chyb) tak, že doslova již jen stačí vzít kettlebel do ruky a začít sílit.

Kniha začíná přípravnými drilly na mobilitu, provede vás správnou technikou cviků bez zátěže a pak samozřejmě i se zátěží. Nakonec na vás navalí „hard style“ provedení a časové limity, do kterých byste se s cviky s určitým počtem opakování měli vejít. Z fotografií je velmi jasně zřetelné, jak jednotlivé fáze různých variant cviku mají vypadat a v případě potřeby jsou nafoceny i potřebné detaily. Pro „šťouraly“ jako jsem já, kterým nestačí vědět co a jak dělat, ale chtějí vědět proč, je velmi podrobně vysvětleno i pozadí programu, jakým způsobem cviky fungují atd.

Jako manuál tato kniha funguje na 100% a kdybych někdy dělal školení, jak má vypadat manuál k programu, rozdával bych na něm tuto knihu jako vzor. Program samotný je pak podle mé zkušenosti velmi dobrý a funkční, není tedy příliš mnoho argumentů proti tomu si tuto knihu pořídit.

Přesto bych dvě výtky měl. První, která se dá přejít s úsměvem, se týká občas až příliš blahosklonných pravidel a návodů („zajisti si svolení lékaře“ či postup péče o puchýře). Beru to jednoduše tak, že kniha je určená americkému publiku a to potřebuje upozornění i na to, že v mikrovlnce se nedají sušit domácí mazlíčci. OK.

Druhá výtka je z mého úhlu pohledu zkousnutelná o dost hůře. Pavel Tsasouline si v knize neustále hraje se sovětskými symboly a mytologií, a to až do té míry, že je těžké rozlišit, nakolik jde o recesi a nakolik o autentický stesk po určitém aspektu sovětské říše a její moci. Chápu, že v USA mohou odkazy na sovětské siláky, vědce a rolníky působit „drsně,“ my ovšem máme se sovětským svazem až příliš blízkou zkušenost a tyto reminiscence u mě vyvolávají spíše kopřivku. Ať už jde o recesi nebo snahu o svébytnou mytologii, ve slušné společnosti nemá snaha o rehabilitaci srpu a kladiva, stejně jako hákového kříže, co dělat.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>