Ovoce pro zlepšení zdraví

ovoce

Ovoce a zelenina moc kulturistů neláká. Mnoho z nich říká, že maso je prostě maso. Zdraví ale není jen o tom, mít svaly. Pokud chcete být fit, nesmíte zapomínat na ovoce. V tomto článku se dozvíte, jaké živiny jsou obsaženy v různých druzích ovoce.

Většina lidí nejí moc ovoce, a pokud jíte málo ovoce a zeleniny i vy, je pravděpodobné, že nepřijímáte dostatek vitamínů, minerálů, antioxidantů a fytochemikálií, které vaše tělo potřebuje. A nepočítá se sem konzervované ovoce ani ovocné džusy. Nyní už přejdeme k samotnému ovoci.

1) Jablko
Jablko střední velikosti obsahuje 4 gramy vlákniny – 17% doporučené denní dávky. „Je to důležité pro zdraví tlustého střeva a kontrolu hladiny cukru v krvi,“ říká Elson Haas, autor Staying Healthy with Nutrition. Jablko je také skvělým zdrojem vitamínu C, který posiluje imunitu. Toto ovoce obsahuje quercetin, který má protialergické účinky.

2) Hroznové víno
Výzkum ukázal, že konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem po tréninku produkuje větší množství glykogenu – doplní to, co jste vyčerpali po těžkém tréninku. „Hroznové víno je ovoce s vysokým glykemickým indexem, což z něj dělá ideální potréninkovou svačinu,“ komentuje výživový poradce John Kiefer. Hroznové víno je navíc plné vitamínů A, C, B6, kyseliny listové a několika minerálů.

3) Třešně
Jonny Bowden, Ph.D., autor The 150 Healthiest Foods on Earths, tvrdí, že záněty v těle jsou příčinou vzniku většiny onemocnění. „Chronický zánět může zničit cévní systém, ale mnoho lidí trpí akutním zánětem způsobeným sportovním úrazem,“ říká. Studie poukazují na to, že konzumace třešní pomáhá zmírnit bolesti. Třešně obsahují anthokyaniny 1 a 2, které pomáhají vyléčení zánětu.

4) Granátové jablko
Pokud jste někdy trpěli erektilní dysfunkcí, zkuste přidat do své každodenní stravy tuto „přírodní viagru“. Výzkum ukazuje, že antioxidanty v semenech granátového jablka a šťávě z granátového jablka mohou pomoci zvrátit oxidační poškození, což Oz Garcia, Ph.D., nazývá „přírodní korozí“ v cévním systému. Cévní systém hraje významnou roli ve schopnosti dosáhnout erekce. Možná z tohoto důvodu někteří teologové věří, že v Edenu nebylo zakázaným ovocem klasické jablko, ale granátové jablko.

5) Ostružiny
Garcia doporučuje ostružiny pro jejich výjimečný obsah fytonutrientů a vitamínu K (36% doporučené denní dávky): „Toto ovoce je důležité pro muže, bylo totiž prokázáno, že ostružiny pomáhají snížit riziko vzniku rakoviny prostaty. Obsahuje i mangan, který pomáhá optimální produkci testosteronu.“ Ostružiny společně s borůvkami a malinami jsou také bohaté na antioxidant lutein, který napomáhá zdraví vašeho zraku.

6) Grapefruit
Studie Scrippsovi kliniky Grapefruit Diet ukázala, že lidé, kteří jedli půlku grapefruitu před každým jídlem, snížili svou váhu o 1,6 kilogramu za 12 týdnů. „Grapefruit potlačuje chuť k jídlu. Navíc obsahuje pektin a rozpustnou vlákninu, u které bylo prokázáno, že zpomaluje průběh aterosklerózy,“ říká Bowden. Pokud užíváte farmaceutické léky, vyhněte se konzumaci grapefruitu, protože by díky němu léky působily moc dlouho.

7) Citrón
„Kyselina citrónová, která je obsažena v citrónu, pomáhá rozkládat tuky a stimulovat trávicí šťávy,“ říká Haas, který si každoročně dělá desetidenní limonádový očistec ke snížení tělesného tuku a hladiny cholesterolu. „Přidáte-li si každé ráno šťávu z poloviny citrónu do sklenice vody, podporujete funkci jater a močového měchýře,“ dodává. Před další pracovní schůzí nezapomeňte pít čerstvou citrónovou šťávu. Bylo prokázáno, že citrón zmírňuje únavu, úzkost a nervozitu. Toto ovoce navíc může zvyšovat koncentraci a pozornost.

8) Papája
Bylo zjištěno, že enzym papain, který je obsažen v papáje, ulehčuje trávení. Další enzym v papáje – chymopapain pomáhá zmírňovat záněty. Papája obsahuje velice málo kalorií, avšak neuvěřitelně vysoké množství vitamínu C. „Kupujte papáju, která je z velké části žlutá,“ upřesňuje Garcia.

Za zmínku však stojí i méně známé exotické ovoce:

1) Kustovnice čínská (Goji Berry)
Goji Berry je základem tradiční čínské medicíny. Kustovnice je jednou z nejvýživnějších potravin na světě. Obsahuje 19 aminokyselin včetně všech devíti esenciálních. V tomto ovoci najdete i polysacharidy, které jsou podstatné pro zdraví buněk a posílení imunitního systému.

2) Camu Camu
Camu Camu jsou fialové bobule z amazonských deštných pralesů. Vyskytuje se v nich více vitamínu C, než v kterékoliv jiné potravině. „Ovoce si vytváří vitamín C jako obranný mechanismus, aby neplesnivělo a bránilo se bakteriím,“ vysvětluje Olien. Tyto bobule vám navíc pomohou v prevenci onemocnění a dokonce mohou zlepšovat náladu.

3) Amla
Ovoce Amla je známé také jako indický angrešt, po tisíciletí se používá v ajurvédském lékařství k léčbě srdečních chorob. „Je antivirové, protiplísňové, antimikrobiální. Navíc pomáhá léčit záněty, snižovat hladinu cholesterolu a hladinu triglyceridů,“ říká Olien.

4) Baobab
Baobab, aneb posvátné ovoce ze „stromu života“ roste v Africe a nevyžaduje prakticky žádné zpracování. Uvnitř je růžovo-oranžový prášek, který obsahuje 8 esenciálních aminokyselin, vlákninu a antioxidanty.

Zdroj: http://www.bodybuilding.com/fun/fruit-for-better-health.html

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>