NIA cvičení aneb stereotyp = nepřítel

2498605_orig

Většina z vás pravděpodobně o NIA cvičení ještě neslyšela. Toto cvičení vzniklo již v roce 1983, ale v Česku nabralo na popularitě převážně v několika posledních letech. A to ještě zdaleka není po Česku rozšířeno. Co to tedy NIA vůbec je? NIA je technika, která je zaměřena nejen na tělo, ale i na mysl. Tato technika nabízí cviky, které spojují několik různých zdrojů, například jógu, některá bojová umění, ale i různé druhy tance.

Základní myšlenka
NIA je zkratka pro Neuromuscular Integrative Action. Tato technika je založena na regulaci funkce autonomního nervového systému, výsledkem pak je, že pracuje v rovnováze. Hlavním posláním tohoto cvičení je, aby lidé dokázali vnímat své vlastní tělo a prociťovat své pohyby.

Jak už jsem zmínil NIA propojuje jógu, bojová umění a různé druhy tance. Myslím si, že však bude dobré, rozebrat si to trochu konkrétněji. Jedná se o bojová umění Tai Chi, TaeKwonDo a Aikido. Z  tanců to pak může být například jazzdance nebo duncandance, ale dá se tam zahrnout téměř cokoliv, klidně i tanec na popovou hudbu. NIA navíc zahrnuje i věci zaměřené na mysl, kromě jógy to je Feldenkraisova metoda nebo Alexandrova technika.

Možná na vás NIA cvičení zapůsobilo trochu amatérsky, jelikož propojuje až moc velké množství prvků a na první pohled to asi působí trochu „přeplácaně“. Faktem však je, že se jedná o dobře promyšlené cvičení a je vychválovano mnoha fyzioterapeuty. Není se tedy rozhodně čeho bát.

Proč se věnovat NIA cvičení?
Jak už jsem zmínil, toto cvičení je zaměřeno jak na psychiku, tak i na fyzickou stránku. Z hlediska lidské psychiky nabízí NIA vyšší hladinu energie a působí skvěle proti stresu. Je to tedy skvělý způsob relaxace. Z hlediska fyzické stránky zlepšuje držení těla a vytrvalost. Zároveň napomáhá ke správnému fungování orgánů a zlepšuje svalovou koordinaci. Dále pak také zlepšuje krevní oběh a samozřejmě posiluje svalstvo. A mohl bych samozřejmě pokračovat.

Na rozdíl od klasického šlapání na rotopedu není toto cvičení vůbec nudné. Každá hodina NIA je odlišná. Jedná se tak o velmi nápaditou fitness techniku, při které byste se neměli nudit stereotypními pohyby, ale měla by vám přinášet radost. A když vás něco baví, rozhodně máte větší motivaci, se tomu věnovat. Já nevím snad o nikom, koho by přímo bavilo cvičení na rotopedu.

Pro koho je NIA vhodné?
Dalo by se říci, že tomuto cvičení se může věnovat skoro každý. Obecně nezáleží na věku, osobních schopnostech nebo váze. Obtížnost se totiž dá nastavit dle individuálních možností jedince. Nemusíte se tedy bát, že to není nic pro vás, protože to nebudete zvládat. Právě naopak!

Jak vypadá samotná lekce?
Začíná se rozehřátím, pak následuje cvičení, které může vypadat různé. Nejlepší bude, když se podíváte na přiložené video, díky kterému si snad uděláte dobrou představu. Můžete si všimnout, že se cvičí bez bot.

 

Nevýhody
Pro někoho by mohla být nevýhodou finanční náročnost,
jedna lekce vyjde zhruba na 120 korun (lekce jsou většinou jednou týdně a trvají zhruba hodinu). Poměrně velkou nevýhodou je, že lekce cvičení NIA je v současné době možné navštěvovat pouze v Praze. Alespoň jsem nezaregistroval, že by bylo možné, věnovat se tomuto cvičení i v nějakých jiných městech. Pokud víte o tom, že se NIA provozuje i někde jinde, určitě dejte vědět a do článku to doplním. Někomu také možná nemusí sedět samotná metoda, někoho třeba neláká jóga nebo tanec a pokud jste jedním z těchto lidí, pak bych vám pravděpodobně doporučil věnovat se něčemu jinému, co je více „pro vás“.

Jak začít?
Pokud chcete začít, je potřeba abyste byly z Prahy (jak už jsem zmínil), pak se stačí přihlásit na lekce tohoto cvičení a dorazit na první lekci, kde už budete obeznámeni, jak máte dále postupovat. Nejste-li z Prahy, můžete se alespoň inspirovat různými videi na youtube.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>