Nepodceňujte regeneraci!

what-to-eat-on-rest-days-bodybuilding

Přestože je regenerace velmi důležitá, mnoho lidí věnujících se posilování ji neustále podceňuje. Můžete mít tvrdý trénink jak chcete, ale pokud nebudete svému tělu dopřávat pořádnou regeneraci, ani zmiňovaná tvrdost vám k dobrým výsledkům nepomůže. V tomto případě vám dokonce spíše uškodí. V dnešním článku se právě o regeneraci dozvíte více.

Věnujete-li se posilování delší dobu, asi už jste pochopili, že regenerace a růst svalů probíhá až po tréninku. Pokud tedy chcete, aby vám rostly svaly, musíte svému tělu dopřávat potřebné živiny, spánek a podobně i v době, kdy tělo regeneruje.

Co je pro plnohodnotnou regeneraci důležité?

1) Strava

Správně sestavený jídelníček je naprostým základem, chcete-li mít v posilování úspěchy. Nebudu zde rozebírat, jaké má být v jídelníčku rozložení makroživin a podobně, protože to by bylo na jiný článek. Navíc není dobré abyste si jako naprostý amatér sestavovali jídelníček sami. K tomu je potřeba člověk, který se vyzná ve výživě a sestaví vám jídelníček na míru dle vašeho somatotypu a dalších individuálních kritérií.

Pokud tedy nechcete podceňovat regeneraci, nechte si sestavit kvalitní jídelníček od profesionála. A pak ho hlavně dodržujte!

2) Spánek

Mezi mnoha lidmi je v dnešní době tak trochu „moderní“ nahrazovat spánek různými energetickými nápoji. To však není ta správná cesta. Spánek je velmi důležitý a to nejen pro regeneraci svalů, ale i pro duševní regeneraci. Pokud však posilujete, spánek je pro vás ještě důležitější, právě proto aby svaly dobře regenerovaly. Rozhodně není dobrý nápad jít na trénink a po něm na párty, kde vypijete hodně alkoholu a pak jít spát v 5 ráno. Vyberte si buď jedno, nebo druhé.

the-importance-of-sleep_01

3) Četnost a intenzita tréninků

Ať už „jedete“ jakýkoliv typ tréninku (split/full body…), řiďte se jednoduchým pravidlem, které zní, že stejný sval můžete trénovat nejdříve po 48 hodinách. Cvičíte-li tedy v pondělí například prsní svaly, pak je cvičte nejdříve až ve středu. Toto pravidlo je sice tak trochu zjednodušením, nicméně pro obecný základ to stačí. Navíc cvičíte-li split trénink, pak má sval na regeneraci většinou více jak 48 hodin.

Stejně tak si dávejte pozor na intenzitu tréninků. Nemůžete mít trénink, který bude složen jen z náročných cviků, jako je dřep, bench-press a mrtvý tah. Pokud byste opakovali takový trénink dlouhou dobu v kuse, rozhodně by to neznamenalo nic dobrého pro vaše tělo a mohlo by dojít k nepříjemnostem.

Nezapomínejte ani na to, dopřát si občas pauzu. Například jednou za 6 týdnů si můžete dát týden volna nebo lehčího cvičení, ve kterém necháte tělo odpočinout. Nemůže být neustále pod obrovskou zátěží. Taková pauza vám navíc může pomoci i k lepším budoucím výkonům. Je to sice paradox, ale je to tak. Nezapomínejte však na to, že i během pauzy je potřeba dodržovat jídelníček, abyste nepřišli o svaly.

4) Podpora regenerace

Dobrou regeneraci můžete podpořit ještě více. Jak? Zajímavé mohou být například masáže, u kterých je otázkou, zda napomáhají regeneraci. Nicméně vám pomohou se uvolnit a to je občas také potřeba. Další podporou regenerace může být navštěvování sauny. Někteří lidé pak prosazují studenou sprchu, která má podle nich řadu výhod. Existuje řada možností, jak regeneraci napomoci, méně z nich už je však vědecky ověřeno.

Věci zmíněné v předchozím odstavci však nejsou natolik důležité jako body 1 až 3. Pokud však máte čas, chuť a peníze, určitě můžete občas zajít do sauny nebo si dopřát masáž. A studená sprcha je dokonce levnější než sprcha teplá, zde jen musíte vystoupit ze své komfortní zóny.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>