Nejznámější typy diet

dietplan

Přišel pro vás čas na rýsování – skončili jste objemovou fázi? Nebo prostě chcete jen zhubnout? V dnešním článku si rozebereme ty nejznámější typy diet v kulturistice.

1) Sacharidové vlny
O sacharidových vlnách jste už pravděpodobně slyšeli. Řada odborníků říká, že se jedná o jednu z nejúčinnějších metod, jak vyrýsovat svaly. Musíte však počítat s tím, že při této dietě budete poměrně unavení.

Jak ale sacharidové vlny vůbec fungují? Celá myšlenka je poměrně jednoduchá – jde o to, že v každý den přijmete jiné množství sacharidů – proto „vlny“. Příjem sacharidů může vypadat třeba takto: 1.den – 50 gramů sacharidů, 2. den – 100 gramů sacharidů, 3. den – 200 gramů sacharidů, 4. den – 300 gramů sacharidů, 5. den – 400 gramů sacharidů, 6. den – 450 gramů sacharidů, 7. den – 500 gramů sacharidů. Samozřejmě se jedná o pouhý příklad a příjem sacharidů se odvíjí od mnoha faktorů, jako je vaše váha nebo to, jaký jste somatotyp.

Proč se sacharidy cyklují ve vlnách? Základní myšlenka jak zhubnout je založena na tom, že snížíte příjem kalorií. Na to si však tělo po nějaké době zvykne, přizpůsobí se a přestane hubnout. U sacharidových vln se toto stát nemůže, protože tělo si nemá na co zvyknout. A tím pádem začne využívat svých tukových zásob.

Tato dieta je standardem mezi mnoha kulturisty a pokud se chcete vyrýsovat a nezkoušet nic zvláštního, můžete jí určitě zkusit. Nezapomeňte však, že tato dieta se nedoporučuje dodržovat déle jak 4 až 6 týdnů.

2) Cyklická ketogenní dieta
Tato dieta je také dost známá. Řada lidí však není vůbec obeznámena s tím, jak funguje a šíří o ní mýty. Zjednodušeně řečeno se jedná o dietu, která je založena na vyřazení sacharidů ze stravy a navýšení příjmu tuků.

Při CKD asi po dvou dnech dochází k vyčerpání glykogenových rezerv. Tělo si tak musí začít hledat energii jinde, a proto začne využívat tukových zásob, které jsou bohatým zdrojem energie.

Cyklická ketogenní dieta se dělí na dvě fáze – fázi s vysokým příjmem sacharidů a nízkým příjmem sacharidů. Fáze s nízkým příjmem sacharidů trvá 5 dní a v této fázi nekonzumujete žádné sacharidy. Fáze s vysokým příjmem sacharidů má za cíl obnovit glykogenové rezervy.

Někteří odborníci tuto dietu kritizují především z důvodu velké únavy – přecejen nepřijímáte téměř žádné sacharidy a na tělu se to podepíše únavou a podrážděností.

3) Dieta s nízkým obsahem kalorií
Tato dieta není tak extrémní jako dvě výše uvedené a je vhodná především pro obyčejné lidi, kteří chtějí zhubnout, ale nechtějí to moc přehánět. Tento typ diety je založen na jednoduché rovnici – snížíte příjem kalorií a tím pádem začnete spalovat tukové zásoby. Když je příjem kalorií nižší než výdej, tělo si začne brát energii z tuků.

Tuto dietu se doporučuje držet maximálně 3 měsíce. Často také může dojít k tomu, že tělo si na nižší příjem kalorií zvykne a přestane hubnout. To jak tělo reaguje se však odvíjí také od toho, jak drasticky snížíte příjem kalorií.

fotolia_1101482_XS

4) Přerušované hladovění
Tento typ diety je poměrně kontroverzní, ale faktem je, že řadem lidí funguje. Nejčastějším typem je přerušované hladovění 16/8, což znamená, že 16 hodin nic nejíte a zbylých 8 hodin je určeno ke konzumaci potravy. Tento typ diety však není vhodný pro každého.

ZÁVĚR

Existuje celá řada diet, které jsou účinné. V tomto článku jsem zmínil takové diety, o kterých se asi nejvíce mluví. Každý člověk je jiný (metabolismus, váha, somatotyp…), a proto je dobré se zamyslet nad tím, jaký typ diety by vám mohl vyhovovat a až po důkladném zvážení se do ní pustit.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>