Návod na perfektní smoothie

smoothie

autor: Matt Frazier

Můj názor je, že jíst zdravě stačí dvakrát denně. I když zcela určitě jíte vícekrát, než dvakrát denně, dvě zdravá jídla jsou dost na to, abyste to už nedokázali tím zbytkem zkazit.

Jedno z těch zdravých jídel je odpolední velký salát ze syrové zeleniny s ořechy, který vás nejen zasytí, ale díky kterému do sebe dostanete víc zeleniny, než sní většina lidí za celý den. K tomu vám dá možnost dostat do sebe i další zdravé věci, když si na něj uděláte dresink z kvalitního oleje, citrónu a mořské soli.

Druhé je raní smoothie z ovoce (a klidně i zeleniny), které vám nejenom vylepší celý den, ale funguje i jako základ pro superfoods nebo jiné suplementy, které chcete do svého jídla dostat.
A to je vše. Jen dvě zdravá jídla.

I kdybyste zbytek dne jedli, co se vám zlíbí, vsadil bych se, že neztloustnete – pokud budete dodržovat to, že si ráno dáte smoothie a odpoledne velký salát každý jednotlivý den.

Jasně, pokud budete obědvat v McDonaldu a večeřet v KFC, asi se vám povede přibrat pár kilo. Jde ale o to, že vaše smoothie a salát fungují jako kotva, která vás drží na správné cestě a připomíná vám, jak super je dostat do sebe čerstvé ovoce a zeleninu. Když začnete svůj den smoothie ke snídani, najednou nebude oběd v KFC vypadat nějak lákavě. A když bude načase přemýšlet o večeři, tu samou službu udělá salát.

Tak se ze dvou jídel stanou tři nebo čtyři – a nezbude moc prostoru pro „junk food.“

Proč se lidem nedaří udělat dobré smoothie

Většina lidí nemá problém s tím, udělat dobrý salát. Ale hodit do mixéru nějaké ovoce, led, vodu nebo jinou tekutinu a něco dalšího, aby z toho bylo dobré, jemné pití, to už je alchymie, se kterou dost lidí bojuje.

Protože mixér má doma skoro každý, důvod, proč si všichni nedělají non-stop smoothie je, že je toho na ně trochu moc. Moc možností, moc ingrediencí a moc kombinací na to, aby se všechno akorát poskládalo. A když někdo narazí na dobrý recept, dopadne to tak, že ho dělají pořád dokola, až ho mají plný zuby a už ho nechtějí ani vidět.

Potřebujeme návod

Posledních pár let piju smoothie skoro každý den. Neustále jsem ho obměňoval, zkoušel nové ingredience, a zapisoval si, co fungovalo a co ne.

Následuje moje verze rozklíčování DNA, ale pro smoothie. Je to návod, kterého se můžete držet a přes to vytvořit nekonečné množství variant. A to nejlepší je, že díky vzorci se vyhnete nejistotě. Budete moct experimentovat s různými kombinacemi chutí, to je jasné, ale nebudete muset objevovat vzájemné poměry.

Nejdříve vám napíšu návod v podobě receptu a pod ním přidám ke každému typu několik ingrediencí, které lze pro smoothie použít.

Návod na perfektní smoothie
Dvě porce

– 1 měkké ovoce
– 2 hrstě zmraženého nebo čerstvého ovoce
– 2-4 lžičky proteinového prášku
– 2 lžičky zahušťovadla
– 1 a půl lžičky oleje
– 1 a půl šálku tekutiny
– 1 lžička sladidla (podle chuti může být víc i míň, nebo vůbec)
– volitelně nějaké superfoods, zelenina a další možné ingredience
– 6 kostek ledu (nemusí být, pokud přidáváte zmražené ovoce)

Vyberte si některé ingredience viz níže, hoďte do mixéru a mixujte do hladka.

Doporučené měkké ovoce
– banán
– avokáda
(pokud máte silnější mixér, který dokáže úplně rozmixovat např. jablko nebo mrkev, aniž by nechal kousky, pak může byré v podstatě z jakéhokoliv ovoce nebo zeleniny fungovat jako měkké ovoce)

Doporučené zmrazené nebo čerstvé ovoce
– jahody
– borůvky
– ostružiny
– maliny
– broskve
– mango
– ananas

Doporučený protein
– konopný
– rýžový
(sojový a syrovátkový protein je levnější variantou, ale ani jeden z řady důvodů nedoporučuji pro dlouhodobé užívání)

Doporučené zahušťovadlo
– rozemletá lněná semínka
– mandlové máslo nebo jakékoliv jiné ořechové máslo
– namočené mandle (několik hodin namáčené ve vodě a propláchlé)
– ovesné vločky

Doporučené oleje
– lněný olej
– konopný olej
– kokosový olej
– mandlový, makadámový nebo jiný olej z ořechů

Doporučené tekutiny
– voda
– mandlové nebo jiné ořechové mléko
– konopné mléko
– čaj

Doporučená sladila
– med
– agávový syrup (obsahuje hodně fruktózy, takže ho používejte pouze před tréninkem)
– stévie

Volitelné superfoods, zelenina a další ingredience
– syrové kakaové boby (1-2 lžičky)
– karob (1-2 lžičky)
– skořice (1-2 lžičky)
– chia semínka (1-2 lžičky)
– špenátové listy /1-2 hrsti)
– maca prášek (1-2 lžičky)
– paprička jalapeňo, bez semen (jedna malá paprička)
– zelený kajanský pepř (špetka)
– mořská sůl (špetka)
– citrónová šťáva (1 lžíce)

To myslím pro začátek stačí. Samozřejmě, že tenhle návod není zákon a pokud chcete víc nebo míň ingrediencí z nějaké kategorie, běžte do toho (třeba mandlové máslo a rozemletá lněná semínka jsou v jedné kategorii, ale občas si je do smoothie dávám obojí).

Taky si všimněte, že ingredience z jedné kategorie často určuje to, jakou ingredienci použijete z kategorie druhé. Když třeba jako měkké ovoce použijete avokádo, budete muset dát víc sladidla, než když použijete banán, a taky v ostatních kategoriích asi použijete ingredience, které obsahují méně tuku, protože avokádo samo je tučné až až.

Buďte kreativní a neděste se, pokud se vám ze začátku bude chtít používat spíše sladké a méně zdravé ingredience. Když postupem času budete jíst méně a a méně rafinovaného a slazeného jídla, změní se i vaše chuť a zdravé potraviny budete vyhledávat.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>