Nahý bojovník je učebnicí síly

wrestlers

Nakladatelství Zelený kocúr vydalo v češtině další zásadní knihu o posilování s vlastní vahou, titul Nahý bojovník. Trvalo mí pár týdnů, než jsem se s ním dokázal popasovat – Nahý bojovník totiž  není kniha, která slouží k přečtení. Je to učebnice, a učebnice se musí studovat, nikoliv číst. Studium znamená opakované čtení, vracení se ke klíčovým pasážím, ale zejména přenášení nabytých vědomostí do praxe.

Říká se, že informace jsou moc. U Nahého bojovníka spíše platí, že informace jsou síla. Informace v ní obsažená vám totiž doopravdy dokáží zvednout úroveň síly takřka okamžitě. Jste k této větě skeptičtí? Chápu. Kdyby mi někdo říkal něco podobného předem, považoval bych to zcela samozřejmě za obchodnické přehánění. Ovšem já to píšu do recenze knihy, kterou jsem sám na sobě ozkoušel.

Pokud cvičíte bojová umění, nebude pro vás Nahý bojovník co s týká znalostí ničím převratným. Pokud se věnujete pouze fitness, převratná nejspíš bude. Její prostudování však prospěje oběma skupinám. O znalosti jako takové totiž vůbec nejde – jde o jejich použití. Já osobně jsem většinu principů v knize v nějaké formě znal (právě z tréninků bojových umění). Přínos Nahého bojovníka vidím v tom, že z principů jako je předzpevnění (napnutí svalů před fyzickým výkonem) apod. udělal jasný postup – tedy systém, kde postupujete krok po kroku a který vás vede k cíli, kterým je zlepšení síly. Bez experimentů, podle ověřeného programu.

Nahý bojovník je kniha o dvou cvicích. Ano, to je vše. Dva cviky: klik (na jedné ruce) a dřep (na jedné noze). Pokud jsou pro vás vzdálenou utopií, Nahý bojovník vás k ní dovede. Nejrychleji, jak je to jen možné. Pokud jsou to cviky, které zvládáte, Nahý bojovník vám ukáže, jak je cvičit lépe. No a konečně, pokud je umíte dobře, Nahý bojovník vám ukáže principy, které můžete přenésti i do dalších oblastí silového tréninku.

Nahého bojovníka vidím jako skvělý doplněk k dříve recenzovanému titulu Trénink vězně. Ten učí korektně cvičit konkrétní cviky, zatímco Nahý bojovník učí systém. Obě knihy mohu doporučit každému, kdo z nějakého důvodu cvičí s vlastní vahou – ať už proto, že začíná, a chce se dostat do formy, proto, že nemá čas na to, chodit do gymu, nebo proto, že většinu jeho tréninku zabírá některý (bojový) sport a posilování je jen vedlejším „nutným zlem.“

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>