Má smysl používat vzpěračský opasek?

kozeny-fitness-opasek-bad-boy

Ve svém životě jsem se setkal s různými názory na vzpěračský opasek. Jedna strana lidí ho obvykle odsuzuje a v žádném případě nepoužívá. Druhá strana ho dle mého názoru naopak až přeceňuje a používá ho i při dřepech s padesáti kilogramy. V tomto článku bych tedy chtěl vyvrátit různé mýty, které kolují ohledně používání vzpěračského opasku a naopak bych chtěl vyzdvihnout fakta.

V prvé řadě by bylo dobré si říci, ve kterých případech není vhodné používání vzpěračského opasku.
1) Opasky by určitě neměli používat začátečníci, kteří ani pořádně neznají správné technické provedení cviků, např. dřepů nebo mrtvého tahu – první by se měli tyto cviky naučit správně provádět.

2) Pokud zvedáte nízkou zátěž, která vás nemůže nijak ohrozit, je naprosto zbytečné (až kontraproduktivní) tuto pomůcku používat.
3) Opasek nepoužívejte u cviků, u kterých je to zbytečné – opasek je vhodný k provádění cviků, při kterých nadměrně namáháte spodní část zad, což jsou například dřepy nebo mrtvé tahy. V posilovně jsem dokonce viděl používání opasku na běžeckém pásu – někteří lidé jsou možná líní si opasek sundat nebo absolutně neví k čemu je určen.

damsky-fitness-opasek-harbinger
Obecně se pásy používají v případech, ve kterých hrozí riziko poškození spodních zad nebo páteře. Určité procento cvičenců také tvrdí, že opasek jim umožňuje zvedat o něco vyšší váhy. Zní to sice jednoduše a zároveň tak, že vzpěračský opasek má samá pozitiva. Samozřejmě, že tomu tak není – má i určitá negativa, která se v tomto článku také dozvíte.

POZITIVA
1) Větší stabilita a bezpečí – rozhodnete-li se používat opasek, bude provádění cviků bezpečnější pro vaši páteř a zároveň budete nejspíše schopni zvedat o něco vyšší váhy než bez opasku. Můžete tak tedy předejít různým nepříjemným zraněním. Mnoho lidí nemá dost silné jádro (core) a vzpěračský pás jim umožňuje použít právě vyšší váhy.
2) Lepší technické provedení cviků – mnoho cvičenců si opasek chválí díky tomu, že jim pomáhá lépe zvládat techniku. Otázkou je, do jaké míry je toto tvrzení pravdivé.

NEGATIVA

1) Opasek jednoduše řečeno nahrazuje funkci svalstva tělesného jádra – základní cviky (dřep, mrtvý tah apod.) vyžadují koordinaci mnoha svalů (např. příčný sval břišní, pánevní dno, hluboké svalstvo páteře atp.). Dalo by se říci, že vzpěračský opasek supluje funkci příčného svalu břišního, který funguje v kooperaci s ostatními zmíněnými svaly – při používání vzpěračského pásu pak přestanou splňovat svou funkci i ostatní svaly tělesného jádra. Není tedy lepší rozvíjet tělesné jádro namísto zvedání zbytečně vysokých vah s opaskem?
2) Opasek nebudete mít vždy po ruce – i v běžném životě musíte používat svalstvo tělesného jádra, a pokud tělesné jádro nebudete mít stabilní, pak může klidně dojít k nepříjemnému zranění (např. až vám něco spadne a budete se pro to muset ohnout). Myslím si, že v takové situaci byste to nečekali, ačkoli je to běžnou praxí.

chiba-kozeny-opasek
Jak vidíte, užívání vzpěračského opasku má svoje výhody i nevýhody a jde spíše o to, jaký si na to uděláte názor vy. Podle mě by se vzpěračský pás měl používat s mírou, to znamená, že pokud děláte opravdu těžké dřepy nebo těžké mrtvé tahy a bojíte se určitého selhání, měli byste určitě využít toho, co opasek nabízí. Budete-li však cvičit například se 70% maxima, řekl bych, že je užití opasku zbytečné.

Na závěr bych chtěl ještě stručně zmínit, jak vzpěračský opasek používat, protože většina lidí ho používá špatně. Opasek si nasaďte bezprostředně před tím než začnete cvičit danou sérii. Určitě si ho nenasazujte hned v šatně před začátkem tréninku. Měl by se také pořádně utáhnout, ale zase ne přehnaně, abyste se v něm téměř nemohli pohybovat.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>