Kettlebell – tak trochu zvláštní činka

The-10_000-Swing-Kettlebell-Workout

O čince kettlebell jste už pravděpodobně slyšeli. Těm z vás, kteří jste o kettlebelu neslyšeli, krátce vysvětlím, o co se jedná. Jedná se o jakousi „kouli“ s madlem, která se v současné době používá k posilování. Dalo by se také mluvit o jednom z druhů činky. Kettlebell přináší mnoho výhod, a proto v několika posledních letech dost nabral na popularitě.

Historie
Ačkoli si mnoho lidí myslí, že se jedná o něco nového, rozhodně to tak není. Historie této litinové koule sahá do carského Ruska, kde vznikla v 18. století. Původně sloužila k vážení zboží, ale tamní farmáři ji využívali také k hodu do dálky, když si krátili dlouhé chvíle. A postupně se pak začala používat i k tréninku na posílení síly. V dnešní době povědomí o tomto typu činky zvýšil Pavel Tsatsouline, který v roce 2001 publikoval knihu s názvem „The Russian Kettlebell Challenge“ neboli „Ruská výzva s kettlebellem“.

Pro koho je kettlebell vhodný?
Kettlebell je vhodný převážně pro lidi, kteří chtějí zvýšit svou sílu, vytrvalost a nebo objem svalů. Záleží jakým způsobem s kettlebellem cvičíte a pokud cvičíte správně, může vám přinést kteroukoliv ze zmíněných věcí. Možná se budete divit, ale je vhodný například i pro powerliftery, hojně ho také používají lidé věnující se bojovým uměním.

Proč začít cvičit s kettlebellem?
Hlavní výhodu bych viděl v tom, že kettlebell umožňuje provádění takzvaných balistických cviků,
což jsou cviky, při kterých se s kettlebellem mává vzduchem. Balistické cviky mají pro tělo skvělý přínos nejen v oblasti rovnováhy, ale i mnoha dalších oblastech.

Cvičení s touto činkou má však mnoho dalších výhod. V prvé řadě je skvělý k nabourání stereotypu. Pokud se věnujete klasickému silovému tréninku, pak můžete nabourat stereotyp a zkusit si trénink s kettlebellem. Výhodou kettlebellu je také jeho mobilita, jedná se o jednu činku, která není náročná na prostor. A pokud třeba jedete na dovolenou, není problém vzít ji sebou. Určitě není od věci zmínit, že cvičení s kettlebellem je finančně nenáročné. Stačí když si koupíte jednu nebo dvě činky (o různých závažích), což vás vyjde na několik stokorun a pak už nemusíte platit za nic. Pro představu – dvanáct kilogramů vážící kettlebell vás vyjde zhruba na 500 korun.

Cviky
Asi tím nejzákladnějším cvikem je takzvaný swing neboli švih. Steve Maxell o tomto cviku řekl: „Swing je lepší než 99 procent všech silových a kondičních cviků.“

Pokud se naučíte správné technické provedení swingu, pak si můžete vybrat z mnoha dalších. S kettlebellem můžete provádět třeba dřepy, klasické výpady nebo Kettlebell Windmill, u kterého jde de facto o to, udržet kettlebell co nejdéle nad hlavou. Cviků je opravdu nespočet a nejlepší bude, když se budete inspirovat na youtube.

a
Cvičit doma nebo v posilovně?
Samozřejmě záleží na tom, co vyhovuje vám. Pokud se však rozhodujete, zda si kettlebell koupit, určitě si ho první vyzkoušejte v posilovně a až pak si ho kupte domů, abyste nelitovali zbytečné investice. Většina lepších posiloven v současné době kettlebell nabízí, a proto není problém si to tam vyzkoušet.

Jak vypadá trénink?
Samotný trénink většinou trvá maximálně hodinu, ale není to pravidlem. Skládá se z několika různých cviků, které závisí na vašem tréninkovém plánu. Tréninkový plán byste si měli nechat sestavit od profesionála, jelikož je potřeba respektovat individuální požadavky.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>