Kdy suplementovat u silového tréninku?

lifter2

Držíte se toho, že dvě hodiny před tréninkem vypijete sacharidový nápoj a hodinu po tréninku se najíte? Pak je tento článek určený právě pro vás. Výzkumy stran výživy hodně pokročily a v současné době je doporučovaný „peri-workout“ suplementace, tedy suplementace během a těsně okolo samotného tréninku. Proč si povíme v následujícím článku.

Před tréninkem

Ideální je dát si zhruba pětačtyřicet minut před tréninkem drink sestávající z 40-50 gramů snadno stravitelných sacharidů a 35-40 gramů aminokyselin ve formě dipeptidů a tripeptidů, které jsou přijímány přímo do krve. Tak je nastartován metabolický proces. Zvedne se hladina inzulínu a aminokyseliny a glukóza jsou napumpovány do svalů pro jejich maximální výkon.

Patnáct minut před cvičením je čas na dalších 35-40 gramů funkčních sacharidů smíchaných s 15-20 gramy rychlých bílkovin, obojí v tekuté formě. Jde opět o to zajistit, aby hlavní anabolický hormon, inzulín, byl v době cvičení vyplaven v té nejvyšší možné míře, a aby měl dostatek molekul glukózy a aminokyselin na transport do pracujících svalových buněk.

Pokud chcete anabolický efekt inzulínu ještě dále posílit, suplementujte zároveň také kyanidin-3-galaktosid (C3G). Ten zvýší citlivost inzulínu na svalové buňky (nikoliv na tukové buňky), čímž zvýší transport glukózy a bílkovin. Všechny dobré látky jsou tak inzulínem dodávány ve větším množství, což má za následek rychlejší získávání síly, delší výdrž a rychlejší regeneraci.

Při tréninku

Během tréninku se vyplatí popíjet nám již známou kombinaci snadno stravitelných sacharidů a aminokyselin ve formě dipeptidů a tripeptidů. Zajistíte si tím, že i během té z metabolického hlediska nejničivější fáze tréninku budete mít vysokou hladinu inzulínu a jeho vysokou citlivost.

Zvýší se vám cirkulace krve, výkonnost a molekuly inzulínu budou naloženy aminokyselinami a glukózou až po střechu. A co víc, buňky svalů budou aminokyselinu a glukózu vděčně přijímat. S vysokou hladinou inzulínu zůstane nízká hladina kortizolu, což potlačuje jeho negativní efekty na vstřebávání aminokyselin a na glykogen.

V tomto stavu tělo minimálně spaluje bílkoviny. Neustále doplňované sacharidy pohánějí ATP a kreatinový fosfátový systém, což pro vás znamená intenzivnější práci svalů. Kromě toho se okysličuje tuk, a to mnohem více, než by bylo jinak možná, a jeho uvolňování probíhá i po cvičení.

Po tréninku

Po tréninku se vyplatí dát si další malou dávku proteinů. Svalové buňky jsou extrémně citlivé na stále vysokou hladinu inzulinu a „hladové“ po aminokyselinách ve formě dipeptidů a tripeptidů, které jsou jim rychle dopravovány. Hladina kortizolu, která je po tréninku obyčejně velmi vysoká, se drží nízko.

Důsledky tohoto přístupu znamenají vytvoření ideálních podmínek pro růst svalů, což znamená jejich větší růst ve srovnání s tradičním přístupem. Dále potlačuje únavu a bolest svalů. Shrňme si na závěr pozitivní důsledky tohoto na posledních vědeckých výzkumech založeném přístupu k suplementaci:

1) Vytváří se perfektní anabolické prostředí pro růst svalů a regeneraci
2) Syntéze bílkovin je na vysoké úrovni.
3) Hladina katabolických hormonů se drží nízko
4) Okysličování tuku funguje v nejvyšší možné míře.
5) Volné radikály jsou potlačovány.
6) Hladina ATP a kreatinu je zcela doplněna.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

1 odpověď

  1. xL.Tuli@seznam.cz' Lukáš napsal:

    Dobry den.To je moc zajimavy clanek ktery me zaujal.Jen bych chtel poprosit jestli by jste mohli take uvest priklady suplementu ktere vsechny tyto dulezite zivyny obsahuji.Ja se sice uz jakz takz v doplncich orientuji,ale par veci co jsem tam cetl mi vubec nic nerikaji:-/ predem moc dekuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>