Kalorie – obecné informace

Calories

Mnoho lidí si hlídá příjem a výdej kalorií, ale většina z nich ani neví, co to vlastně samotné kalorie jsou. Jedná se o jednotku energie, která se v dnešní době ve většině případů nahrazuje joulem. Jednotka kalorie se v praxi velmi často objevuje při vyjadřování energetické hodnoty potravin (používá se však její násobek zvaný kilokalorie – kcal).

Co to tedy vůbec kalorie je? Není v tom žádná věda – kalorie je množství energie, které dokáže zvýšit teplotu 1 gramu vody ze 14,5 °C na 15,5 °C. Mnoho lidí si myslí, že to kolik má potravina kalorií, se počítá nějak složitě, to je však nesmysl. Počet kalorií souvisí i s makroživinami. Obvykle totiž bílkoviny obsahují asi 4 kalorie na 1 gram, sacharidy také zhruba 4 kalorie na 1 gram a tuky cca 9 kalorií na 1 gram. Právě kvůli tomu řada lidí klade důraz na příjem nízkého množství tuků. Tuky totiž obsahují dvojnásobně více kalorií než již zmíněné sacharidy a bílkoviny.

Když už je řeč o teorii kalorií, určitě není od věci zmínit francouzského chemika Henriho Victora Regnaulta, který definoval původní kalorii (ta se však od té současné nepatrně liší).

Kalorie se většinou počítají v případě, že chcete zhubnout nebo nabrat svaly. Někteří lidé sice tvrdí, že počítání kalorií je nesmysl a je potřeba brát ohled i na jiné věci. Teorií je celá řada. Faktem však je, že mnoho studií dokázalo, že hubnutí pomocí snížení počtu kalorií funguje velmi dobře. Jakou metodu hubnutí zvolíte vy, je ale samozřejmě na vás.

Jaký je tedy hodně zjednodušený návod na to, jak zhubnout?

1) Spočítejte si, kolik přijímáte kalorií (za den). K tomu vám může posloužit takzvaná kalorická kalkulačka. Stačí do google zadat heslo „kalorická kalkulačka“ a najdete celou řadu webových stránek, kde si můžete počet přijatých kalorií spočítat online. Chcete-li být přesnější, můžete si zaznamenávat, které potraviny jste jedli a zapisovat si kolik měly kalorií.

2) Zamyslete se nad tím, jestli stále přibíráte váhu nebo je vaše hmotnost pořád stejná. Např. zda každý měsíc přiberete 1 kilogram nebo vážíte 80 kilogramů už rok a vaše hmotnost se tedy nemění.

3) Snižte počet přijímaných kalorií. O něco více byste ho měli snížit, pokud stále přibíráte váhu. Je-li vaše hmotnost stále stejná, pak ne o tolik. Jak hodně se dá těžko říct. Odvíjí se to od toho, jaký jste somatotyp, kolik kilogramů vážíte a dalších faktorů. Některé kalorické kalkulačky jsou však schopny vypočítat vám i tuto informaci. Berte ji však s rezervou, kalkulačky totiž neberou v úvahu určité faktory.

4) Nezapomínejte na to, že nejde jen o kalorie, ale i o to abyste například přijímali dostatek bílkovin. Pokud byste přijímali nízké množství bílkovin, pak byste sice zhubli, ale tělo by nehublo z tukových zásob, nýbrž z vašich svalů. A to pravděpodobně nechcete. A takto bych mohl s informacemi o makroživinách pokračovat. Nevyznáte-li se v makroživinách, pak bude lepší, když si jídelníček necháte sestavit od profesionála.

Kromě snížení příjmu kalorií můžete kalorie spalovat pohybem. Například po 10 minutách svižné jízdy na kole spálí sedmdesátikilogramový člověk zhruba 70 kalorií.

resized_640x395_origimage_684385

Chcete-li tedy zhubnout, nejlepší je snížit počet přijímaných kalorií a snažit se kalorie spalovat. Nesmí se to však přehánět. Drastické snížení příjmu kalorií vede akorát k únavě a nepříjemnostem. Nejlepší je nechat si sestavit jídelníček od odborníka přesně dle vašich požadavků. Ušetříte tak mnoho starostí a času. A v dnešní době není zpracování jídelníčku nijak extrémně nákladné (záleží však samozřejmě od koho).

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>