Jak se zbavit špatných zvyků

rebecca

Rebecca Soni, šestinásobná olympijská medailistka v plavání

Každý sportovec ví, jaké to je se opakovaně zasekávat na špatném zvyku. Všichni máme nějaké malé výstřelky, o kterých si myslíme, že k nám prostě patří, ať už je to špatná technika nebo třeba předzápasové a pozápasové zvyky. I mimo oblast sportu jsme si všichni vypěstovali některé špatné zvyky, které nám ničím neprospívají.

Možná už se vám něco vybavuje?

Přejeme si, abychom se změnili, ale dokud nejste připraveni na to, zařadit do vaší přípravy mentální trénink, zůstane to pouze přáním. Nemusíte zůstat na místě, nezasekli jste se tam napořád. Ale pravdou je, že proces změny není jednoduchý.

Naše zvyky ovlivňují všechno, od naší ranní nálady („ráno nejsem schopný fungovat“) po trénink („dneska nebudu cvičit, jsem unavený“). Tyhle podprahové zprávy nazýváme na našich seminářích pro mladé sportovce s mou spolutrenérkou a nejlepší kamarádkou Arianou Kukors jako ŠVM – špatné vzkazy pro mozek. Jsou to hlasy v naší hlavě, které nám našeptávají sebe-destruktivní fráze, a dokud si jich nevšimneme a neposvítíme si na ně, máme tendence jim naslouchat a věřit jim, že nám o nás říkají pravdu.

A jak se jich tedy můžeme zbavit?

Nestane se to přes noc. Mentální trénink je pro sportovce stejně důležitý jako ten fyzický a já se neustále učím novým způsobům, jako ho využít i mimo sport. Nejtěžší na tom je si prostě zapamatovat, že na tom mám pracovat.

1. Všimněte si svého špatného zvyku, vašeho ŠVM. Najděte ten hlas v hlavě, co vám říká „tohle nejde“ nebo „na to nemáš.“
2. Uvědomte si, že jde právě jen o ŠVM. Ráda si říkám: „To nejsem já, to je jen můj mozek.“ Když spolu pracujeme, Ariana a já se neustále vzájemně upozorňujeme na naše ŠVM. Je to pro nás zábava a skvělý způsob, jak se neustále rozvíjet. Mentální trénink je vždycky o něco snažší, pokud při vás stojí někdo, kdo vás podporuje.
3. Zaměřte svou pozornost na něco pozitivního, nebo na nějaký velký cíl.

Každý z těchto tří kroků vám zabere jednu vteřinu! Nestačí ale, abyste tímto procesem rozbíjení špatných zvyků prošli jen jednou. Pokud jste získali špatný návyk, je založený na tom, že jste ho opakovali dlouhé roky. Zabavit se ho a nahradit ho jiným zvykem vyžaduje čas, vytrvalost a hodně tréninku. Občas si musíte těmito třemi kroky projít opakovaně tam a zpátky, než se tomu zvyku dokážete v daný moment vyhnout. Dejte si načas, přizpůsobte se situaci a změňte se.

Nejlepší věcí stran mentálního tréninku je, že pořád existuje dost věcí, které se o sobě můžete naučit. Nikdy mě nepřestane překvapovat, jakou obrovskou moc naše mysl má.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>