Jak přežít svůj první maraton

maraton

Spousta z vás se chystá odběhnout svůj první maraton nebo půlmaraton, a čas se blíží. Gratuluji, že jste se dostali až sem!

Můj první maraton byl katastrofou. Když jsme se se dvěma spolužáky postavili na start Rock´n´roll maratonu v San Diegu v roce 2002, neměli jsme ani páru, co děláme. Před tím, než jsme začali trénovat, jsme neběhali, a neznali jsme ani nikoho, za kým bychom mohli jít pro radu.

Formu a odhodlání jsme měli. Informace a pokoru k dvaačtyřiceti kilometrům, které nás čekay, to už jsme neměli.

Z obrovského množství chyb, které jsme ten den udělali, bylo nejhorší naše tempo. Jak špatné bylo? Řekněme, že posledních 13 kilometrů nám trvalo stejnou dobu, jako prvních 29, a nechme to tak. Ten den jsem zažil nejvíc fyzické bolesti v životě.

Když jsem běžel můj druhý maraton – dodnes mě nepřestalo udivovat, že jsem vůbec nějaký druhý maraton běžel – tak jsem svůj čas zlepšil o hodinu a o dost víc jsem si to užil. Ne proto, že jsem byl v lepší kondici, ale proto, že jsem věděl, co čekat, co dělat (například obléci si běžecké oblečení namísto bavlněného trika) a co je ještě důležitější, co nedělat (dát si procházku po největší zoologické zahradě ve státech večer před závodem).

Věřím, že když se s vámi podělím o to, co jsem se naučil tvrdou praxí, dokážu vám ušetřit čas, bolest a stres, a pomoci vám k tomu, aby váš první maraton nebyl zároveň posledním.

21 tipů, jak uspět na svém prvním maratonu

1 – Neplánujte běžet s parťákem. Je lákavé běžet s vaším tréninkovým parťákem, ale říkáte si tím o problémy. Nebudete oba potřebovat zastavit na pití nebo toytoyku v ten samý čas. A co když jeden z vás začne zaostávat? Trapné!

2 – PVT. To znamená „přineste si vlastní toaleťák.“ Tisíce běžců + závodní nervozita = špatné zprávy stran dodávek toaletního papíru. Dejte si kus toaletního papíru do batohu nebo kraťasů.

3 – Oblékněte si funkční oblečení. Kraťasy, triko, ponožky, podprsenku. Bavlna je strašná! Na trhu existují kraťasy se spoustou kapes na klíče, gel, tablety se solí atd. Myslete i na lubrikant na odřeniny od oblečení a zásyp na puchýře na nohy.

4 – Nezkoušejte žádné nové vychytávky. Zvláště pokud jde o velký maraton, dostanete spousty vzorků. Nezkoušejte je v den závodu. Zůstaňte u těch stejných gelů, tyčinek a bonbónů, které jste používali při tréninku. Jednou jsem zkusil nějaké kofeinové pilulky, co jsem dostal na Disney maratonu a začal jsem se divně potit ještě dřív, než závod vůbec začal.

5 – Spočítejte si špendlíky. Když si vyzvednete číslo, zajistěte si, abyste k němu měli čtyři spínací špendlíky. Poslední věc, kterou chcete dělat ráno před závodem, je hledat špendlíky na připevnění čísla.

6 – Kupte si nové boty. Dobré běžecké boty vydrží 500-800 kilometrů, ale ztratí 50% vycpávky mnohem dříve. Kupte si nové boty a prošlápněte si je v době před závodem. Jednou jsem na to zapomněl a jako připomínku jsem si odnesl krásnou únavovou zlomeninu.

7 – Odřekněte párty s večeří. Dejte si den před závodem pořádný oběd, ale opatrně s večeří. Dáte tím tělu čas vstřebat všechny živiny. Jíst velké jídlo krátce před závodem je riskantní, pokud jde o problémy se žaludkem.

8 – Den předem toho moc nedělejte. Jak už jsem zmínil, pochod okolo zoo v San Diegu byl blbý nápad. Šetřte nohy a hlavu, ať si vaše tělo před závodem odpočine.

9 – Nešilte kvůli spánku. Zkuste se před závodem dobře vyspat, ale je slušná šance, že to nepůjde. Nicméně, množství spánku před závodem má jen málo co dělat s vaším výkonem. Pokud jste týden před tím spali dobře, bude mít vaše tělo dostatek energie. Bonusem je, že když kvůli tomu přestanete vyšilovat, možná se přestanete převalovat a usnete.

10 – Přineste si pytel na odpadky. Pytel na odpadky s pár dírama na ruce a nohy je maratonským švýcarským nožíkem. Když prší udrží vás v suchu, před startem vás udrží v teple, a poskytne vám soukromí, pokud je na toytoyky moc dlouhá fronta.

11 – Zabalte si triko na jedno použití a rukavice navíc, pokud je zima. Spousta závodů začíná za úsvitu, když je zima. Jakmile se rozeběhnete a vysvitne slunce, zvýší se i vaše teplota. Abyste tohle zvládli, oblečte si triko s dlouhým rukávem, a možná i rukavice, které vám nebude líto za pár kilometrů zahodit. Spousta závodů má kontejnery na sběr oblečení pro charitu, kam je můžete odložit, ale nemějte výčitky z toho, pokud je jen odhodíte na stranu, když kontejnery nejsou po ruce.

12 – Přijďte včas. Doprava je na tom vždycky špatně a u toytoyek je vždycky fronta, takže si dejte nějaký čas navíc, abyste se před závodem protáhli a zrelaxovali. A dejte si dostatek času na to, dostat se z městečka pro běžce na start, občas jsou tahle místa dost daleko od sebe.

13 – Domluvte si místo srazu po závodě. V cíli bude plno, takže i když kamarádi a rodina budou stát na dobrém místě, aby vás viděli dobíhat, nedostanou se k vám, až doběhnete. A asi se vám nebude chtít tahat s sebou mobil. Dopředu se dohodněte na místě, kde se sejdete, a dopotácejte se tam před tím, než se propadnete do euforie.

14 – Zapojte váš tým. Zjistěte si, kde zhruba vaši kamarádi budou stát; když se na ně budete těšit, bude to velký rozdíl. A vybavte je vším možným k zakousnutí: banány, pomeranče, bonbony, slané věci jako preclíky, cokoliv, o čem si myslíte, že na to budete mít po dvaatřiceti kilometrech chuť, když těch zbývajících deset se bude zdát jako Mount Everest. Nejspíš většinu toho nesníte, ale bude to stát za to, když tam bude právě ta jedna věc, po které budete toužit.

15 – Hodinu před závodem opatrně s pitím. Mezi řádnou hydratací a poskakováním na startu s tím, že se vám chce na záchod, je tenká hranice. Pro mě to je problém jen na začátku závodu, protože jakmile běžím, moje tělo využívá všechnu vodu, kterou do sebe dostanu. Stran hydratace budete dělat chyby, ale na tuhle věc myslete, zvlášť, když se chcete dostat na nějaký čas. Když jsme u toho…

16 – Nechtějte se dostat na nějaký čas. Pokud jste trochu jako já, je to nemožné. Ale pokud to zvládnete, nedávejte si na první maraton jiný cíl, než doběhnout a užít si to, že zvládnete nemožné. Stres ze snahy vejít se do časového limitu si nechejte na příště.

17 – Nenechte adrenalin, aby z vás tahal maximální výkon. Před startem mého prvního maratonu jsem dostal tuhle radu od jednoho slavného běžce. Samozřejmě jsem neposlechl. Vystřelil jsem ze startu a první 1500 metrů jsem zaběhl pod sedm minut a zaplavený adrenalinem jsem si myslel, že mám na to, kvalifikovat se do Bostonu. Nemám, jak se ukázalo po dvou hodinách. Říká se, že každá minuta, o kterou v první půli zrychlíte, vás v té druhé o dvě minuty zpomalí.

18 – Pozor na hyponatrémii. Každý ví o nebezpečí dehydratace, ale nebezpečná je i přemíra hydratace. Hyponatrémie je stav, kdy vypijete tolik vody, že si zředíte koncentraci sodného iontu (Na+) v krvi, a může jít o život ohrožující stav. Příznaky jsou hodně podobné dehydrataci, což je jeden z důvodů, proč je tento stav tak nebezpečný. Snažím se sledovat kotníky a prsty, jestli mi okolo prstýnku nebo ponožky neotékají. Abyste se vyhnuli hyponatrémii, přijímejte spolu s tekutinami dostatek sodíku ve formě sport drinků, gelu, slaných svačinek nebo i solných tablet.

19 – Zkuste si po maratonu dát ledovou lázeň. Obzvláště, pokud jste při tréninku mockrát neběželi přes 30km, možná na vás druhý den po závodě čeká překvapení. Abyste minimalizovali bolest svalů, je dobré dát si po závodu ledovou lázeň. Ano, čtete správně. 7-9 kilo ledu, trocha vody, vana a 20 minut utrpení. Mně to funguje.

20 – Neplánujte si nic na dobu po závodu. Po mém prvním maratonu jsme se okolo poledne vrátili s kamarády na hotel, lehli jsme si do postele a prospali celý den a noc. Pokud se budete řídit tipy v tomto seznamu, budete na tom mnohem lépe, než jsme byli my. Ale pořád nemáte ani páru, jak na tom budete, když uběhnete 42 kilometrů. Takže neplánujte a nechte to plynout. Třikrát jsem běžel Rock´n´roll maraton, a ani jednou jsem nedorazil na koncert po závodě.

21 – Užijte si každou minutu. Většinu doby to bude snadné. Ale věřte mi, posledních pár kilometrů bude bolet, a budete si muset sáhnout hlouběji, než kdy před tím. Ale nešli jste do proto, že jste si mysleli, že se budete cítit dobře. Ať je váš důvod jakýkoliv, jde o mnohem víc, než jen o fyzickou stránku věci. Jdete udělat něco neuvěřitelného. Užijte si to a vychutnejte každý moment.

Autor: Matt Frazier, americký ultra-maratonec

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>