Jak na běžecký trénink v zimním období

winter_running_vol_1

autor: Matt Frazier

Dnes se s maratoncem Mattem Frazierem z No Meat Athlete podíváme na to, jak naložit s běžeckým tréninkem, když se blíží zima…

Krok 1: pořiďte si vybavení na zimní běhání

Rád bych vám dal řešení, které není o tom, koupit si drahé vybavení, ale pár z těchhle věciček opravdu umí udělat obrovský rozdíl v tom, jestli budete v teple. Běžecké triko s dlouhým rukávem a běžecké kalhoty jsou pro začátek základem, ale pokud se bavíme o teplotách pod 5 stupňů, budete nejspíš potřebovat i něco dalšího.

Trochu jsem zkoušel, co je dobré a co už je zbytečné. Zapřemýšlejte, že byste Jéžíškovi řekli o:

– Čepici a rukavice. Ty jsou základem. Hlavu a ruce si držte oblečené. Čepice a rukavice jsou tak malé, že není problém si je sundat a nést, jakmile se pohybem zahřejete.
– Elastické spodní prádlo vás udrží v pohodě a v teple. Já mám jednoduchý polorolák od Under Armour, ve kterém běhám i v největší zimě. Ano, polorolák. Nikdo mi neříká, že vypadám jako blbec. Můžete si pořídit i legíny, ale zjistil jsem, že mnohem důležitější je mít elastický vršek.
– Návleky na ruce jsou super. Nejsou o nic teplejší než spodní vrstva, ale jde o to, že je můžete sundat, složit a snadno nést, když vám bude moc vedro. Jakmile se vsoukáte do elastického prádla, nemyslete si, že ho sundáte dříve, než doběhnete domů.
– Za tmy se bude hodit čelovka. Uvidíte a budete viděni z aut. Vyrábí se i čepice s integrovanou svítilnou. Nezbytností je reflexní oblečení z důvodu bezpečnosti.

Krok 2: oblečte se, pak si zacvičte rozcvičku pro zahřátí ještě dřív, než půjdete ven

Přiznávám se, že před během téměř nikdy nedělám rozcvičku, pokud se nejedná o krátký závod, protože prostě beru první kilometr běhu jako rozcvičení.

Nicméně, když je zima, může rozcvička, zahřátí a naladění na pohyb způsobit, že se vám bude zima znát o něco snesitelnější. Když si zvednete tělesnou teplotu, znamená to, že nebudete muset čekat několik kilometrů, než se začnete cítit dobře.

Na tom, jakou rozcvičku budete dělat, vůbec nezáleží – kliky, skákání panáka, dynamický strečink nebo cokoliv, kdy se hýbete, bude fungovat.

Krok 3: naplánujte si běh tak, abyste po půl hodině běželi okolo svého domu nebo auta, abyste se mohli zbavit nějakého oblečení

Když poprvé vylezete ven, zvlášť, když je ráno ještě tma, zdá se vám, že se nikdy nezahřejete. Nikdy. Navléknete se do všeho teplého běžeckého oblečení, které máte, a neochotně se rozeběhnete, s tím, že určitě zmrznete a už se nikdy nevrátíte.

O půl hodiny později se nacházíte uprostřed pekla, potíte se, rukavice a čepici máte v ruce a bundu uvázanou okolo pasu. Přemýšlíte, že oblečení necháte u silnice, protože už vám nikdy nebude zima.

Řešením je – plánovat. Dejte si takovou trasu, která vede okolo místa, kde můžete nechat oblečení, které už nepotřebujete, nebo se přiobléct, pokud by snad došlo k tomu, že byste se oblékli málo. U mě to trvá zhruba půl hodiny, než mi začne být horko.

Nejdůležitější je: nenechte zimu překazit vám trénink

Pokud jste začali běhat letos a ještě nemáte zkušenost se zimním běháním, nenechejte zimu, aby vás zastavila. Je v pohodě, pokud si neplánujete nějaké velké pokroky – v období krátkých dnů, jídla, svátečních party atd. je to těžké.

Ale nenechávejte běhání úplně. Pokud si můžete dát alespoň pár běhů týdně (byť krátkých), hodně vám to pomůže chytit formu na jaře.

Nezapomínejte ani na jiné možnosti, než běh. Co třeba plavání, posilovna, nebo cokoliv jiného, co jste chtěli zkusit a probíhá to uvnitř?

Udělejte něco, abyste se nepřestali hýbat, a budete rádi, že jste to udělali. Dáte si pozor na vánoční slabůstky a nebudete se moct dočkat jara, kdy začnete zase běhat po kopcích, budou se blížit maratony a všechno, po čem budete toužit, je běh.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>