Jak dlouho by měl trvat trénink?

workout_time_clock

Pokud jste se rozhodli cvičit, nejspíše si kladete otázku, jak dlouho by měl trvat trénink. Často se setkávám s názory, že trénink by měl trvat maximálně zhruba 45 až 60, maximálně 70 minut. Je to pravda nebo pouhý výmysl? Pojďme si o tom povědět víc.

V prvé řadě bych chtěl říci, že i krátké, klidně 20 minut trvající intenzivní tréninky mohou být efektivní. Dokonce mám kamaráda, který cvičil split trénink trvající hodinu a půl, pětkrát týdně, ale svaly mu moc nerostly. Pak neměl moc času a tak tréninky zkrátil zhruba na 25 minut – full body třikrát týdně. Jaký myslíte, že byl výsledek? Svaly mu začaly konečně růst a on byl udiven proč. Přišli jsme na to, že jelikož omezil dobu tréninku de facto na pětinu, spaloval i méně kalorií a tělo dostalo tak prostor pro růst. Pokud si tedy myslíte, že je lepší nedělat nic, než si dát krátký trénink, určitě to tak není a i v časové tísni mohou přijít výsledky.

Další věcí je to, že když se řekne, že trénink by měl trvat okolo hodiny, co znamená okolo hodiny? Každý si přece dává rozdílně dlouhé pauzy mezi sériemi, cvičí rozdílné cviky s různou intenzitou a podobně. Někdo sice cvičí hodinu a půl, ale dává si 3-minutové pauzy mezi sériemi a někdo cvičí půl hodiny a dává si pauzy jen 1 minutu nebo méně. Když už rozebírám přestávky mezi sériemi, ideální doba přestávky je 20 sekund až 2 minuty. Čím větší svalovou partii procvičujete, tím delší byste si měli dávat přestávky. A počítá se do té hodiny i rozcvička? Je potřeba si uvědomit, že žádná pomyslná hranice prostě neexistuje, protože každý cvičíme jiným stylem, jinou intenzitou, máme jinou genetiku a podobně.

I kdyby tato pomyslná hranice existovala, tak se říká, že trénink by měl trvat maximálně 60 až 70 minut, protože pokud překročíte tuto hranici, tělo přejde do katabolismu (opak anabolismu) a svaly namísto budování budete ničit. To ale není pravda a tuto hranici můžete v klidu překročit, aniž byste si to měli jakkoliv vyčítat.

Jak už jsem zmínil, každý z nás cvičí jiným stylem, dává si rozdílně dlouhé přestávky mezi sériemi a podobně. Proto bych chtěl říci, že délka tréninku je vlastně na vás. Máte-li sestavený kvalitní tréninkový plán, který chcete dodržet a víte, že bude problém ho za 60 minut stihnout, nemá cenu nikam chvátat. Prostě budete cvičit déle, o nic nejde a o svaly kvůli tomu rozhodně nepřijdete, možná že i naopak. Trénink Arnolda Schwarzeneggera trval klidně 3 hodiny a řekl bych, že Arnold nedostatkem svalů zrovna netrpí.

Nejlepší v tomto případě bude, když budete naslouchat svému tělu. Budete-li už dost vyčerpáni, rozhodně se nepřemáhejte. Je totiž potřeba se vyhnout přetrénování, které k ničemu dobrému nevede. Neznamená to však, že uděláte 2 cviky a řeknete něco ve stylu, že už nemůžete. Prostě cvičte poctivě a dobu tak dlouhou, jak vám vyhovuje. Osobně mi však přijde zbytečné trénovat déle, jak 2 hodiny.

Rozdíl je také mezi začátečníky a pokročilými. Pokud jste začátečník, bude vám ze začátku stačit klidně těch 45 minut, protože už po 45 minutách budete vyčerpáni a tělo dostane impuls k růstu. Cvičíte-li několik let, pak váš trénink může být určitě delší. Jako pokročilí však už nejspíše dokážete naslouchat svému tělu a máte zkušenost s tím, co na vaše tělo funguje.

Dále záleží na tom, zda cvičíte split trénink pětkrát týdně nebo full body trénink třikrát týdně. Full body trénink třikrát týdně může trvat klidně delší dobu. Split trénink pětkrát týdně bych doporučoval spíše kratší. Navíc většina z nás určitě nemá čas cvičit pětkrát týdně 2 hodiny. To už je 10 hodin týdně, což je poměrně dost.

Na závěr bych tedy chtěl říci, že doba tréninku je individuální, je rozdílná u začátečníků a pokročilých, liší se genetikou, stylem tréninku a mnoha dalšími faktory. Nejlepší tedy bude, když si optimální dobu tréninku najdete vy sami.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>