Exkluzivní rozhovor s Barnym Du Plessis

barney

Barny Du Plessis je aktuální výherce prestižní bodybuilding soutěže Mr. Universe organizace NABBA. Před několika měsíci zvířil vody tím, že jako první špičkový bodybuilder ohlásil přechod na veganskou stravu. Barney byl od narození do osmnácti let vegetariánem. Když začal chodit do posilovny, nechal se ovlivnit standardní fitness kulturou a začal se ládovat masem. Po dvaceti letech v tomto sportu se to rozhodl změnit a ve svých čtyřiceti letech přešel na striktní veganství. Pár týdnů před jeho prvním velkým soutěžním startem na veganské stravě, kdy bude obhajovat svůj titul na Mr. Universe, jsem s ním udělal velký rozhovor. Po jeho skončení se Barney rozhodl podpořit český Vegan sport club a stát se jeho čestným členem.

Jako první mě, stejně jako asi každého, napadá otázka: než si přešel na veganství, přemýšlel si nad tím, jak to ovlivní tvůj sportovní výkon? Zjišťoval sis předem, jaký to může mít efekt?

Přechod na veganskou stravu byl záležitostí, nad kterou není potřeba dlouze uvažovat. Stačí zvážit plusy a mínusy masa a rostlinné stravy. Když se seznámíš s fakty, dává veganství perfektní smysl. Vlastně je to ta jediná věc, která v tomto šíleném, rozhašeném světě dává smysl.
Když rozumíš a věříš vědě a jejím poznatkům o veganství, tak víš, že tento životní styl nemá žádná negativa, zatímco konzumace masa a živočišných produktů má negativ celou řadu a pozitiv jen pár. Veganství vítězí na celé čáře.
I kdyby se veganství na mé sportovní výkonosti odrazilo negativně, zůstal bych veganem a zvesela opustil svět bodybuildingu. Veganství je ze spousty důvodů důležitější a celá řada z nich sahá mnohem dál, než moje osobní/sobecké potřeby.
Moje zdraví ani bodybuilding nepatří mezi důvody, kvůli kterým jsme veganství začali zvažovat. Mezi důvody, proč jsme se stali vegany, patří zvířata, planeta a obecně morální, etické a ekologické důvody. To, že jsou s tím spojeny výhody jako lepší zdraví a lepší sportovní výkon je jen příjemným bonusem. Jak jsem už řekl, v našem rozhodování ale nehrály žádnou roli.

Vidíš na svém těle nějaké změny po přechodu na veganství?

Ani ne, kromě těch, které bych normálně očekával jako důsledek cvičení a diety. Rozhodně nevidím žádné negativní důsledky jako ztrátu svalové hmoty, kondice, síly atd. Rýsování je pro mě snažší než kdy dřív – tuk jde dolů a svaly mi zůstávají bez nějaké zvláštní snahy.
Vidím ale spousty dalších pozitivních změn. Vstávám doopravdy probuzený, plný pozitivní energie, což jsemm naposledy cítil roky zpátky – vlastně jen když jsem vyrůstal a byl na vegetariánské stravě, od narození do osmnácti let. Ve svých jedenačtyřiceti se cítím lépe, než když mi bylo dvacet nebo třicet.
Nic mě nebolí, nepálí, nemám dom (opožděná bolest svalstva po cvičení). Mám energii a cítím se vyrovnaný. Moje tělo a zásadité prostředí to milují.
Mám několikanásobnou kýlu, což mi způsobovalo velké bolesti. Trpěl jsem otoky, které mi způsobovaly záchvaty škytavky a trvaly celé dny. Mohlo za to kyselé prostředí v mém těle, způsobené masem a živočišnými bílkovinami.
Od doby přechodu na veganství to vše zmizelo. Kvůli těmto zdravotním důvodům a tomu, jak jsem se cítil, jsem byl připravený s bodybuildingem přestat. Ale po několika týdnech veganství jsem se cítil neuvěřitelně skvěle. Bodybuilding a to, co jsem viděl a cítil, se posunulo na naprosto novou úroveň. Ať jde odchod z bodybuildingu k čertu! Cítím se lépe než kdykoliv před tím. Proto jsem se rozhodl pokračovat jak se silovým tréninkem, ale i se závoděním na nejvyšší úrovni, a cítím, že tělo reaguje lépe než kdykoliv před tím.
Přál bych si, abych to udělal už dávno. Je to to nejlepší rozhodnutí, jaké jsem kdy udělal.

barney2

Je podle tebe veganství, co se bodybuildingu týká, v nějakém směru nevýhoda?
Absolutně ne. Vlastně si myslím, že pro sportovce je veganství lepší volbou než tradiční stravování postavené na mase a mléku.
Naše těla fungují lépe na zeleném palivu. Nemyslím, že by pro nás mléko a maso byly nějak zvlášť dobré, obzvláště pak v množství, v jakém jsou dnes konzumovány. A speciálně pak v oblasti, která se klamavě nazývá fitness a kráčí velmi špatným směrem – bodybuildeři zpravidla konzumují velmi vysoké množství živočišných bílkovin. Je to hodně zakyselující a škodí to tělo několika různými způsoby.
Rostlinná strava je pro tělo dobrá bez ohledu na to, jak moc jí sníte.

Co pro tebe bylo na přechodu na veganství nejtěžší?
Rozhodli jsme se stravovat bio a bez geneticky modifikovaných potravin a také bez pšenice, protože Josie je celiačka. Vařit od základu je to nejtěžší. Moje drahá snoubenka Josie to zvládá pro oba, ale je pro ni těžké najít si čas na přípravu mezi všemi záležitostmi, které ve svém nabitém programu máme. Limitujícím faktorem je také nedostatek možností, i když co se týká omezení v jídle, naučili jsme se být kreativní s tím, co máme a objevili spoustu možností. Také jsme získali větší a lépe strukturovanou kontrolu nad naším jídelníčkem.
Jinou záležitostí, která nás potkala s přechodem na veganskou stravu, jsou sociální záležitosti. Lidé mají hodně zakořeněné nesprávné názory a postoje na výživu, bílkoviny a zdraví. Obzvláště pak ve fitness světě, který je ovládán masným a mléčným průmyslem.

Pokud vím, jsi jediným veganem ve světě bodybuildingu na té nejvyšší úrovni. Uvažuješ o sobě jako o pionýrovi v této oblasti?
Je to tak a jsem na to hrdý. V době, kdky jsem přecházel na veganství, jsem o tom ale nepřemýšlel. Nikdy mě nenapadlo, jak důležitý dopad bude mít, že se stanu veganem jako vrcholový bodybuilder. Je to úžasné a jsem extrémně nadšený tím, že můžu jít touto cestou jako první.
Jsem skalní vegan a můj příklad ukazuje, že existuje lepší, zdravější a harmoničtější způsob života i to, že zvířata nemusí trpět a umírat, aby člověk získal skvělou tělesnou formu, dokonce tu nejlepší, na úrovni šampiona. Jsem naprosto nadšený a cítím velkou zodpovědnost co se týká ochrany zvířat a veganského hnutí.

FB_20141203_15_59_04_Saved_Picture

Když jsem se zabýval vegan bodybuildery, zdálo se, že většina z nich má problémy s příliš velkým množstvím tuku. Zdá se mi, že při veganském způsobu stravování nejsou k dispozici potraviny s vysokým podílem bílkovin a nízkým podílem tuků, takže vegan bodybuildeři mají problém vyrýsovat…
Upřímně, tady si nejsem jistý, co odpovědět. Myslím, že pokud tento problém někdo má, tak to nebude ani tak chybějící nabídkou potravin, ale nedostatkem znalostí v oblasti stravování.
Závodní bodybuilding je vždy komplexní záležitost, ve které hrají roli různé aspekty. A znalost všech z nich je naprostým základem. Závodní bodybuilding na vegan stravě je úplně nová úroveň, o které je k dispozici jen minimum znalostí, protože jde o nový koncept a neprobádané teritorium.
Podívej se i na to, kolik vegan bodybuilderů je a kolik z nich vlastně závodí. Těch pár, které vidíš na soutěžích, jsou co do objemu srovnatelní s těmi, co postupují konvenčními metodami. Obecně ale většina z nich nedokázala dosáhnout dobré úrovně co do formy. Ti, kterým se daří dosahovat lepších výsledků, jsou ti, co mají lepší znalosti o výživě a tréninku.
Nesouhlasím s myšlenkou, že kvůli tomu, že je těžké najít zdroje bílkovin bez tuku a s malým nebo žádným množstvím sacharidů nejde vyrýsovat nebo získat požadovaný soutěžní vzhled.
Veganská strava je čistá a zdravá a tělo na ní funguje mnohem lépe. Tuk a sacharidy ve veganském jídle jsou přirozené a zdravé, pokud pochází z průmyslově nezpracovaných potravin. Veganský sportovec prostě musí lépe porozumět stravě a také dopadům výběru potravin, které jí. Velkou roli v tom hraje i trénink.

Kolik přijímáš bílkovin a v jaké podobě?
Mimo sezónu se pohybuji mezi 300-350g denně.
Mám každý den široké spektrum zdrojů, abych si zajistil celé spektrum esenciálních a neesenciálních aminokyselin. Jím bílkovinové jídlo nebo piju proteinový shake v zásadě každých pár hodin,a to každý den.
Hlavními zdroji jsou proteinové shaky, čočka, fazole, semínka, cizrna, rýže a různé aminokyseliny.

Jaké bereš suplementy? A začal jsi některé z nich jíst kvůli přechodu na veganství? Myslíš si, že některé z nich jsou pro vegany obzvláště důležité?

vegan protein v prášku
kreatin
kokosový olej
předtréninkový drink
kofein
spirulina
chlorella
vegan vitamíny a minerály
BCAA
omega oleje
vegan kloubní přípravky
ženšen
kyselinu lipoovou (alpha lipoic acid) z vegan zdrojů
chrom
červenou řepu
jablečný ocet
zinek

Myslím, že některé zmíněné suplementy jsou důležité pro všechny, obzvláště pak pro vegany.
Na prvních místech seznamu by pro vegan bodybuildera měl být vegan protein prášek, kreatin, protože ten ve veganské stravě chybí, vitamíny B a omega oleje. To jsou věci, které veganovi mohou velmi snadno chybět.

Měl by jsi nějaké rady pro vegana, který začíná zvedat železo? Na co by se měl soustředit?
Pokud pominu naprosto očividné věci jako provádět cviky správně, pak to je dobrý tréninkový program a principy. Nepřežeňte to a hodně odpočívejte. Určitě bych každému veganovi, který zvedá váhy s cílem nabrat svaly, objem a sílu, poradil, aby zvýšil svůj kalorický příjem o cca 1000 kalorií oproti běžné dietě pro bodybuildera. Důvodem je komplexnost konzumovaných potravin a jejich nižší kalorická hustota. Pro tělo je také mnohem těžší a pomalejší strávit a absorbovat průmyslově nezpracované jídlo v porovnání s běžnou stravou.
Další důležitou věcí je přijímat široké spektrum potravin a zdrojů bílkovin. Tak si zajistíte příjem všech aminokyselin důležitých pro dobré zdraví, opravu a tvorbu tkání a všechny další nutrienty, které je nutné přijímat pro optimální zdraví a regeneraci. Budete tak schopni udržet hmotu, co jste nabraly, a dále růst.
V zásadě vegan bodybuilder musí jíst zatraceně víc než průměrný bodybuilder, aby zůstal zdravý a rostl.

Bodybuilding je kultura hodně postavená na pojídání masa… Jak reagovali tvoji parťáci z posilovny na fakt, že jsi teď vegan?
Lidé, kteří se k veganství staví negativně – a je jich až příliš mnoho, obzvláště mezi bodybuildery – jsou ti, kteří nechtějí pochopit širší souvislosti a zaměřují se jen sami na sebe, protože to je jednodušší.
Nehodlám posilovat jejich negativní přístup a už neztrácím čas tím, že bych se s nimi dohadoval nebo se je snažil přesvědčit. Pro mě je to jasné. Pokud oni nejsou schopni vidět a pochopit širší souvislosti, jsou to prostě sobci. Jenom činy jsou hlasitější než slova – kritici brzy uvidí výsledky a pak doufám o celé věci začnou přemýšlet.
Když začnou plácat o bílkovinách a o tom, že jsou jen v mase… Jednoduše řeknu, že je jasné, že nechápou, o čem mluví, o bílkovinách a jejich funkci v těle neví nic, stejně jako tom, jak tělo funguje. Nemají dostatek informací a málo toho vědí.

Jaké máš vedle bodybuildingu další záliby?
Jsem umělec, kreslím a maluju. Právě teď se učím tetovat. Chodím na procházky s našimi dvěma psy.
Všechno dělám s tím, že se snažím být duševně přítomný.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>