Cvičení s medicinbalem, aneb rozvoj dynamické síly

cviceni-medicimbal

Určitě jste již o medicinbalu slyšeli, možná si ho pamatujete ze svých školních let. Přiznám se, že já jsem si k němu na základní škole vytvořil nenávist. Po určité době jsem si však uvědomil, že jde o skvělou cvičební pomůcku která má mnoho výhod. Mimochodem věděli jste, že název je vytvořen z anglických slov „medicine“ a „ball“? Slouží totiž k rehabilitaci, zároveň však slouží k zlepšování fyzické kondice a posilování. Na úvod asi není od věci zmínit, že medicinbaly se vyrábějí v různých velikostech a také o různé hmotnosti, které jsou řádově v kilogramech. Dříve byly medicinbaly kožené, dnes se však vyrábějí i z umělé kůže. Pokud jste tento míč někdy měli v ruce, asi víte, že není moc pružný, ale spíše tuhý, což je samozřejmě udělané schválně. Vnitřek medicinbalu bývá vyplněn tak, aby nebyl medicinbal moc pružný.

A proč používat medicinbal?

1) Cvičení s medicinbaly zapojuje do hry trup. Mnoho lidí se domnívá, že veškerý pohyb začíná v tělesném jádru („core“) – v části břicha a spodních zádech. To znamená, že pokud je vaše tělesné jádro slabé, sníží se i vaše schopnost rozvoje síly končetin. Powerlifteři vám mohou říci, že pokud nemáte silné jádro, máte často problém i s dřepováním nebo mrtvými tahy. Existují i další způsoby trénování trupu, nejen medicinbaly. Medicinbal vám však umožňuje tyto svaly trénovat výbušným způsobem.

2) Ve sportu se setkáváte s dynamickými pohyby, a proto tento nástroj může být pro sportovce velice užitečný. Právě rozvoj explozivní síly má pozitivní vliv i na váš silový trénink nebo na již zmíněný sport. Ve sportu nestačí být jen silný, je potřeba být i rychlý. Sportovec musí být schopen vydat co nejvíce své síly v co nejkratším čase.

3) Dalším ryze praktickým důvodem je skladnost. Medicinbal je sice těžší, ale není náročný na prostor. Proto si ho můžete brát na cesty a používat ho i mimo váš domov. Můžete s ním cvičit i venku.

medicinball-kozeny

V jakých případech se dá medicinbal používat?

1) rehabilitace

2) silový trénink – V případě silového tréninku by se dalo mluvit i o tzv. plyometrickém tréninku, který pomáhá rozvíjet výbušnou sílu a dynamiku.

3) koordinační cvičení

4) balanční cvičení – Zapomněl jsem zmínit, že s medicinbalem se dají provádět i různá balanční cvičení, například stoj s medicinbalem.

A jak vypadají konkrétní cviky? Uvedu jich několik.

1) Hody medicinbalu o zem – Asi si dokážete takové hody o zem představit. Medicinbal stačí chytit do obou rukou, vzpažit a velkou silou ho hodit o zem. U tohoto cviku samozřejmě provádíte několik opakování – počet je individuální

2) Hody medicinbalem v leže – Lehněte si na záda a nezapomínejte, že vaše páteř musí být celá položena na zemi. Poté si stačí začít házet.

3) Rotace s medicinbalem v sedě – Tento cvik je na provedení poměrně jednoduchý. Posaďte se na zem a uchopte medicinbal do obou rukou. Poté stačí s míčem rotovat ze strany na stranu (pravá – levá)

4) Dřep s výskokem s medicinbalem – Zaujměte postoj jako u klasického dřepu a míč držte v pokrčených pažích na prsou. Poté začněte provádět dřep, akorát s výskokem. Společně s výskokem vzpažte paže, ve kterých máte medicinbal. Při návratu do dřepu medicinbal vraťte zpět na prsa.

Cviků je samozřejmě celá řada a pokud byste jich chtěli vidět více, můžete využít například youtube. Při tréninku nezapomínejte cviky střídat, aby si na ně tělo nenavyklo, a navíc asi nechcete mít stereotypní trénink. Intenzita se dá také zvyšovat tím, že si zakoupíte medicinbal o vyšší hmotnosti. Při házení s partnerem je zde možnost zvýšení vzdálenosti mezi partnery.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>