Crossfit, aneb kondice ve všech směrech

crossfit

Myslím si, že mnoho z vás se již se slovem Crossfit setkalo. Někteří však nejspíš vůbec neví, co Crossfit je. Dalo by se říci, že jde o silový a kondiční program, který má pomoci lidem, zlepšit jejich kondici. Crossfit kombinuje různé tréninkové metody a používá se i v ozbrojených složkách. V poslední době je však stále více známý mezi obyčejnými lidmi.

Uvedl jsem, že Crossfit je silový a kondiční program, co to však v praxi znamená? Jde o metodu, která by měla zlepšit kondici ve všech ohledech, což znamená, že by měla zlepšit vaši sílu, výdrž, vytrvalost, výbušnost, rychlost, rovnováhu, koordinaci, odolnost dýchacího systému, oběhové soustavy a podobně. Například kulturisti se soustředí na získání co největšího objemu svalů, popřípadě na jejich vyrýsování. Vzpěrači se soustředí na sílu. Člověk, který cvičí Crossfit se však nespecializuje na nic. Ve finále je připraven na jakoukoliv věc, která vyžaduje nějaký fyzický výkon. Crossfit je tedy určen hlavně pro osoby, které nemají žádný specifický cíl a chtějí jen zlepšit svou kondici.

A jak Crossfit vznikl? V roce 1970 napadlo gymnastu Grega Glassmana, že by mohl vytvořit nějakou novou tréninkovou metodu. Zkombinoval cviky s vlastní váhou, cviky se závažím, gymnastiku a podobně do jedné tréninkové metody. A tak vznikl Crossfit, který byl postupem času různě inovován a vylepšován. Než se však Crossfit více rozšířil trvalo poměrně dlouhou dobu. Až kolem roku 1990 se dostal Crossfit za hranice USA.

V současné době je ve světě Crossfit poměrně známý. Od roku 2007 se konají Světové hry v Crossfitu. Výherci si pak odnáší tituly jako: „nejzdatnější muž planety“. Samozřejmě však existují i různé národní soutěže nebo různé evropské soutěže. Příkladem může být třeba Central Europe Throwdown.

Cvičení se většinou skládá ze tří kategorií. První kategorií je cvičení se závažím, což jsou většinou mnoha kulturistům známé cviky, například dřepy, mrtvé tahy nebo tlaky na ramena. Druhou kategorií jsou různé gymnastické cviky, což jsou hlavně cviky s vlastní váhou těla, například shyby nebo kliky. Poslední kategorií je nějaká aerobní aktivita, kterou může být třeba běh nebo skákání přes švihadlo.

Dalo by se říci, že Crossfit je jakýsi kruhový trénink. Cvičenci totiž obcházejí jednotlivá stanoviště, na kterých se po určitou dobu zdržují. Po odcvičení všech stanovišť cvičenci celý kruh opakují. Crossfit trénink může trvat různě dlouhou dobu, může to být pouhých patnáct minut, ale klidně i více než hodina, což už je ale velice vyčerpávající. Existují speciální Crossfit posilovny a tělocvičny, ve kterých můžete za určitý poplatek cvičit. Obvykle se trénuje právě ve skupinách, výhodou je, že takto je podporována soutěživost cvičenců.

Crossfit však není vhodný úplně pro každého. Pokud trpíte nějakými poruchami kardiovaskulárního systému, poraďte se přinejmenším s vaším lékařem. Samozřejmě by Crossfit neměly cvičit ani osoby trpící obezitou. Pokud trpíte obezitou, musíte začít pomaleji a nezačínat ihned Crossfitem, ale samozřejmě se k němu můžete za určitý čas propracovat.

Na závěr bych chtěl dodat, že Crossfit je často spojován s takzvanou paleo stravou, což je styl stravování inspirovaný jídelníčkem našich prapředků. Když bych to hodně zjednodušil, je tento styl stravování ochuzen o mléčné výrobky, sladkosti, obiloviny a podobně. Jí se hlavně ovoce, zelenina, maso, vejce a ořechy. Jak jste si asi všimli, příjem sacharidů je minimální. Neznamená to však, že paleo strava je u této tréninkové „metody“ nutností a troufám si říct, že většina cvičenců Crossfitu paleo stravu nedodržuje.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>