Co když vaše novoroční předsevzetí nefunguje?

melody2

autorka: Melody Schoenfeld

Pokud jste jako většina lidí, co mám okolo sebe, máte posledního prosince spoustu velkých plánů. Dostanete se do kondice! Zhubnete! Začnete cvičit! Budete jíst zdravě! Vyrýsujete břicho! Začnete v práci s fitness soutěží a všem nakopete prdel!

První víkend se vám daří. Koupíte si trochu předraženou, ale hodně funkční a super vychytanou věc na trénink. Pro inspiraci. Jíte salát, více salátu, pak si dáte celerovou tyčinku. Všechno vás bolí. Potíte se. Necítíte se dobře. Nenávidíte to. A když jsme u toho, ty celerové tyčinky jsou příšerný.

Druhý týden se začínáte vracet je svým starým zvykům. Támhle sladkost, tady jídlo z fast foodu. Začnete vynechávat tréninky – slibujete si, že to nahradíte další den.

Třetí týden je váš život stejný jako před tím, než jste si předsevzetí dali, kromě toho, že se vám doma válí předražená, ale super vychytaná věc na trénink.

A tak to pokračuje.

Takže, proč předsevzetí nefunguje? Proč je spousta lidí neplní? Něco mě napadá…

1) Předsevzetí není konkrétní. „Dostat se do formy“ je fajn. Ale co to znamená? Co byste měli zvládnout, když ve formě budete? Uběhnout maraton? Zvednout na mrtvý tah svou vlastní váhu? Vyhrát v páce nad svým synem? Ujasněte si, jaké jsou přesně vaše cíle. Pro některé to je „zhubnout,“ „lépe jíst“ nebo „začít cvičit.“ Kolik chcete zhubnout? Jak to vypadá v centimetrech okolo pasu, velikosti oblečení nebo procentu tělesného tuku (protože tohle vám řekne víc, než váha). Co znamená „jíst lépe“? Jak přesně zapracujete cvičení do vašeho denního programu, abyste to zvládali?

2) Předsevzetí není realistické. Zhubnout 10kg za měsíc, uběhnout maraton po dvou měsících tréninku, aniž jste kdy před tím běhali, a jíst jenom salát nejsou realistické cíle. Tečka.

3) Nemáte plán. Teď, když máte konkrétní dlouhodobý cíl, jak ho přesně dosáhnete? Tady je čas na krátkodobé cíle.. Opakuju to často, ale tady je to na místě. Začněte malými, konkrétními cíli, kterých snadno dosáhnete během dvou tří týdnů, a které vám pomohou v dosažení vašeho velkého cíle. Takže, pokud chcete za tři měsíce zhubnout sedm kilo, co vám v tom pomůže? Co třeba přestat pít slazené nápoje, nebo nejíst ve fast-foodech? Začněte s něčím, co zvládnete a co se dá změřit – přiblížíte se tak svému cíli.

4) Nejste v pohodě.
Na rovinu – většina lidí nenávidí, když vystoupí ze svého pohodlí. A když přijde na věci jako silový trénink nebo vytrvalostní cvičení, nejde o nic pohodlného, zvláště když jste to nikdy před tím nedělali. A ještě tím spíš, pokud to děláte správně a zvedáte těžké váhy. Tečka. Existuje spousta šílenců, kterým se to líbí, a spousta dalších, kteří se toho chytí a naučí se to milovat. Pokud se nesnášíte, je slušná šance, že u toho nevydržíte. Najděte něco, co budete milovat. Tanec. Běžte na trampolíny (jak já je miluju). Najděte si kamaráda a choďte na výlety. Pokud nesnášíte všechno, najměte si (dobrého!) trenéra, který vás snad dokáže naučit, proč je vzpírání skvělé, a možná se pak přidáte k šílencům. Ale dělejte něco, co dokážete dělat pravidelně, nebo vám to prostě nebude fungovat. Jakmile začnete, pořád máte čas na to otestovat své limity na dalších věcech.

5) Myslíte si, že jíst zdravě znamená jíst salát. Neznamená. Vážně. Zkuste nějaké zdravé recepty z blogů jako Veganotic, Éthique, Vegan on the Plate, Veggie fish, Veganka.cz nebo blog fitnessky Silvie Beránkové. Už nikdy se na zdravé jídlo nebudete dívat stejně.

6) Nepřemýšlíte o tom jako o změně životního stylu. Problémem všech fitness plánů je, že mají konec. Jakmile dosáhnete svého cíle (nebo vás unaví pokoušet se ho dosáhnout), vrátíte se ke svým starým způsobům. Není to jen kontraproduktivní, ale bude vás to táhnout k tomu, zkoušet neudržitelné a nezdravé věci, abyste cíle dosáhli rychleji, raději než zdravě a trvale. Pokud chcete ve svém životě udělat změnu směrem ke zdraví, musíte být ochotni udržet svůj nový životní styl napořád, a ne zažívat neustálý jojo efekt tam a zpět. Dělejte postupně jeden krok za druhým a pomalu si osvojujte zdravé zvyky. Bude to jednodušší a schůdnější a budete na to pyšní.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>