Činky nebo stroje?

5Machines_620x4452

Snad každý, kdo se věnuje posilování, se někdy zamyslel nad tím, zda je lepší cvičit na strojích a nebo používat klasické činky. Asi jste už od mnoha lidí slyšeli, že činky nic nenahradí a strojům byste se měli naprosto vyhnout – to je samozřejmě nesmysl. Co je lepší, se nedá říct – obojí má svoje výhody i nevýhody, o kterých se zmíním v dnešním článku.

STROJE

Výhody:
1) Cviky na strojích jsou méně náročné na správné technické provedení než cviky s činkami
. Stačí si představit začátečníka, který dělá dřepy a začátečníka, který dělá leg-press. Samozřejmě, že ten který dělá leg-press bude zvládat technické provedení mnohem lépe, než ten který dělá dřep. Dráha je u strojů jasně vymezena, což je jeden z hlavních důvodů, proč je technicky jednodušší provádět cviky na strojích. Zároveň tak hrozí i menší riziko úrazu.

Faktem však je, že správnou techniku cviku se musíte naučit i na kladce. Tím chci říct, že to, že cvičíte na kladce, neznamená, že můžete ignorovat učení se správného technického provedení a předpokládat, že kladka to udělá za vás.

10576250
Nevýhody:
1) To, že je dráha kladky jasně vymezena, může být zároveň i nevýhodou
. Například při klasických dřepech nebo bench-pressu se musíte starat i o stabilizaci činky – zapojujete i další svaly. Pokud cvičíte na stroji, pak se ve většině případů o stabilizaci činky nestaráte a tím pádem se jedná o méně přirozený pohyb, než kdybyste stejný cvik prováděli s klasickou činkou.

2) Stroje nenabízí tak komplexní cviky jako činky. Na kladkách se ve většině případů provádí izolované cviky, komplexní cviky můžete provádět na multipressu, ale při bench-pressu na multipressu prostě nezapojíte tolik svalů jako při klasickém.

3) Stroje nebývají tak dobře přizpůsobitelné jako klasické činky. Pokud jste například hodně vysocí nebo nízcí, pak můžete mít problém s ideálním nastavením stroje. Každý stroj má omezený rozsah nastavení a někteří lidé tak mohou být v nevýhodě.

ČINKY

Zmínil jsem výhody a nevýhody cvičení na strojích, z čehož plynou i výhody a nevýhody cvičení s klasickými činkami. Cvičení s klasickým činkami je sice náročnější na technické provedení, ale ve většině případů při něm zapojíte i svaly, které byste při cvičení na strojích nezapojili. Jelikož v případě cvičení s činkami používáte pomocné svaly, jste schopni zvednout vyšší váhu než na strojích, což znamená, že dáváte svalům větší stimul k růstu (větší váha = větší růst).

Jednou z výhod cvičení s činkami je také to, že nejsou tolik nákladné na pořízení. Pokud tedy cvičíte doma, pak si pravděpodobně nebudete kupovat stroje za několik tisíc až desetitisíc, ale spokojíte se se sadou činek.

dumbbell-rack
Závěr:

Jak tedy můžete vidět, nejvíce výhod má cvičení s klasickými činkami. To ale neznamená, že byste se měli vyhýbat strojům. V některých případech jsou stroje skvělým pomocníkem k dosažení vysněného výsledku a rozhodně byste je tedy neměli zavrhovat. Pokud jste si jisti správnou technikou, pak je lepší, aby byl váš trénink tvořen z většiny cviky s činkami. Ale měli byste zařadit i nějaké cviky na strojích, protože v kulturistice je důležitá také rozmanitost. Zároveň vám také doporučuji řídit se vlastními pocity a dle toho volit, na čem budete cvičit. Někteří kulturisté například nedělají bench-press a říkají, že při něm prsní svaly prostě neprocítí a nemají z toho dobrý pocit – pokud se cítíte stejně, pak bench-press prostě nedělejte a nahraďte ho jiným cvikem.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>