Cheat day aneb dobrý sluha, ale zlý pán

d7024ffc0bfd1e50e2a7746a159e354d

Slyšeli jste už o „cheat day“? Pojem „cheat day“ by se dal přeložit jako „podvodný den“. Co to ale v kulturistice znamená? Cheat day je jeden den, ve kterém si jako kulturista můžete dopřát naprosto jakékoliv jídlo a v jakémkoliv množství. Zařazením takového dne do svého jídelníčku prospějete nejen svým chuťovým buňkám, ale možná vám to pomůže i k pokroku ve vašem snažení.

K čemu je cheat day dobrý?

1) Dodržujete-li striktně jídelníček, pak si na něj vaše tělo po určité době zvykne a může dojít ke zpomalení vašeho metabolismu. Cheat day je pomocník, díky kterému můžete svůj metabolismus „nakopnout“ a rozhýbat. Výhodou navíc je, že cheat day je pro organismus takovým šokem, že organismus nestihne přijatou energii uložit v podobě tukových zásob.

2) Doplníte zásoby glykogenu. Máte-li nedostatek glykogenu, jste nejspíše unavení a bez energie. Doplnění glykogenu vám přinese energii.

3) Psychicky si oddechnete. Možná jste občas vyčerpaní z toho, že neustále musíte kontrolovat, zda jste přijali dostatek kalorií a už vám neustálé hlídání se trochu „leze na mozek“. Zařadíte-li do svého jídelníčku cheat day, budete si moci dopřát cokoliv, v jakémkoliv množství a zároveň si trochu odpočinete od neustálého honění se za skvělou postavou.

Na co si při cheat day dávat pozor?

Ano, cheat day znamená, že můžete jíst vše a kolik chcete. Neznamená to však to, že si nařídíte budíka na 00:01 a začnete jíst jednu čokoládu za druhou a skončíte až ve 23:59. To vám nic dobrého nepřinese, maximálně tak nevolnost.

1454883806865
Kdy cheat day zařadit?

Cheat day se doporučuje zařazovat v netréninkový den. Je zde možnost zařadit ho i v tréninkový den, ale pokud máte možnost zařadit ho v den netréninkový, učiňte tak. Frekvence cheat dayů by měla být zhruba jednou za dva týdny nebo jednou za měsíc. Záleží na různých faktorech – záleží na tom, jaký jste somatotyp, jaké jsou vaše cíle, zda jste v objemové fázi nebo v dietní fázi a podobně. Měli byste si dávat pozor hlavně na to, abyste z cheat day neudělali usual day a neměli jste ho tak třeba obden.

Pijete-li alkohol, pak bych vám doporučil vaše alkoholové radovánky zařadit právě na cheat day. Asi víte, že alkohol není pro posilování nic dobrého, pokud si však alkohol potřebujete občas dopřát, pak se cheat day jeví jako nejideálnější příležitost. Samozřejmě však nemluvím o tom, když si dáte třetinku piva pro lepší trávení, to je zase něco jiného.

Důležité je dodat, že cheat day rozhodně není nutností a na svůj jídelníček ho určitě nemusíte zařazovat. Pokud víte, že po zařazení cheat daye byste například měli výčitky a nebo prostě chcete striktně dodržovat jídelníček, určitě cheat day za každou cenu do svého jídelníčku nezařazujte.

Cheat meal

Nechcete-li z jakéhokoliv důvodu zařadit na svůj jídelníček cheat day, ale občas byste si chtěli dopřát něco jiného, než to co máte v jídelníčku, pak je tu cheat meal. Cheat meal je pouze jedno jídlo – „nepodvádíte“ tedy celý den, ale pouze při konzumaci jednoho jídla. Budete-li si však cheat meal dopřávat moc často, pak může mít negativní efekt. V tomto případě je dobré řídit se spojením „všeho s mírou“.

cheat-meal-recipe
Závěr

Na závěr bych tedy chtěl říci hlavně to, že zařazením cheat daye na svůj jídelníček neuděláte chybu. Rozhodně byste to však neměli přehánět. Nesmí to vypadat tak, že ze začátku praktikujete cheat day jednou za měsíc, po chvíli máte cheat day jednou za dva týdny, po další chvíli jednou za týden a nakonec už ani nedodržujete jídelníček. Dalo by se říci, že cheat day je dobrý sluha, ale zlý pán.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>