Bolest svalů po cvičení

Ripped Abs Workout For Rock Hard Abs Muscle  - Healthy Food, Live for Weight Loss Fast

Řada lidí žije v domnění, že když je další den po tréninku bolí svaly, dali si pořádně „do těla“ a svaly rostou. Je to však pravda nebo jen domněnka? Je dobré považovat bolest svalů za měřítko kvalitního tréninku? Právě to si rozebereme v dnešním článku.

Co vůbec bolest svalů po tréninku způsobuje?
Zjednodušeně řečeno ji způsobuje poškození svalových vláken (mikroskopické trhlinky). Bolest svalů se pak začíná objevovat především v případě, že děláte cviky, na které nejste zvyklí nebo to přeženete s intenzitou tréninku.

Pokud vás následující den bolí svaly a není to nic extrémního, vůbec to nevadí. Díky této bolesti víte, že jste cvičili dost a tělo se začíná na nové pohyby nebo větší intenzitu tréninku adaptovat. Problémem může být takzvaná opožděná bolest svalů po cvičení, která se obvykle dostavuje až dva dny po cvičení. Většinou však při tomto typu bolesti stačí necvičit a počkat, a se tělo zregeneruje.

Jak potréninkové bolesti předejít?
V prvé řadě ji můžete předejít tím, že budete dodržovat kvalitně sestavený jídelníček. Mnoho začátečníků si stěžuje, jak je po každém tréninku všechno bolí, že se nemohou skoro ani hnout a je to tím, že většinou nemají žádný přehled o stravě.

Důležitá je i kvalitní suplementace, především příjem aminokyselin. A je řada dalších věcí, která dokáže bolest po tréninku zmírnit – stačí nepodceňovat kvalitní regeneraci. Pro dobrou regeneraci svalů je důležitý kvalitní spánek nebo strečink po tréninku.

Bolesti samozřejmě můžete předejít i méně náročným tréninkem. Pokud jste začátečník, měli byste cvičit ze začátku zlehka a ne hned zkoušet, kolik nejvíce uzvednete. Když tělo připravíte na zátěž, bolest svalů bude taktéž mnohem menší, než kdybyste do toho šli zprudka.

Bolest po tréninku už nastala – jak ji zmírnit?
Když už potréninková bolest nastala, můžete ji zmírnit díky několika trikům. Jedním z nich může být třeba teplá sprcha, dále pak chlazení svalů ledem nebo masáže. Pokud se však nejedná o extrémní bolest, nejjednodušší pro vás bude, když to prostě ten den nebo dva vydržíte. A nezapomínejte ani na příjem živin, díky kterému bolest svalů může ustoupit o něco rychleji.

Když bolest svalů po tréninku znamená, že byl trénink intenzivní, mám ji začít vyhledávat?
Rozhodně ne. Tak to nefunguje. Tělo může růst i když nepociťujete žádnou bolest svalů. Pro tělo by navíc bylo velmi náročné stále zvládat extrémně intenzivní tréninky – především na regeneraci. Navíc si určitě nechcete komplikovat každodenní život a mít problém s tím vyjít schody. Bolest svalů tedy rozhodně nepovažujte za měřítko kvality tréninku.

Mám trénovat i přes bolest svalů?
Záleží na tom, jak hodně vás svaly bolí. Pokud se jedná jen o mírnou bolest, pak není problém pořádně se rozcvičit a znovu trénovat postiženou partii. Pokud jsou však svaly namoženy hodně a znatelně vás to omezuje v pohybu, pak bude lepší počkat, až bolest ustoupí.

647b50b8ee3b4752a10753f442c93669

Co dělat když nastane opravdu velká svalová bolest – tzv. svalová horečka?
Když nastane svalová horečka a bolest je tak opravdu velká, můžete udělat několik věcí. V prvé řadě byste se měli vyhnout fyzickým aktivitám, které by mohly bolest zvýšit – nezkoušejte se tak chodit rozběhat a podobně. Bolest můžete zmírnit masírovaním postižených svalů. Pokud je bolest opravdu velká, pak si můžete dát prášek proti bolesti (např. aspirin), ale to až v krajním případě. Pokud jsou svaly namoženy déle jak 5 až 7 dní, pak navštivte lékaře – nemusí se totiž jednat o „pouhou“ svalovou horečku, ale klidně to může být nějaké zranění.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>