Avokádo aneb zázračné ovoce

All-About-Avocado-resized

Avokádo v posledních letech v Česku zažilo velký „boom“ a rozhodně se není čemu divit. Toto ovoce se na naše území dováží převážně ze Španělska a Izraele, ale samozřejmě i z dalších zemí. Avokádo je v oblasti fitness velmi oblíbené a to především díky obsahu kvalitních tuků, bílkovin, vitamínů a minerálních látek. Pojďte si o tomto zázračném ovoci přečíst více.

Proč konzumovat avokádo?
1) Zdroj nenasycených mastných kyselin
Jak jsem již uvedl v úvodu, avokádo obsahuje kvalitní tuky. Ve 100 gramech avokáda můžete najít kolem patnácti gramů tuku. Z toho je asi 65 % avokáda tvořeno mononenasycenými mastnými kyselinami, které by měly rozhodně být součástí fitness jídelníčku, protože snižují riziko rozvoje kardiovaskulárních chorob. Menší část avokáda tvoří taktéž polynenasycené mastné kyseliny, které jsou důležité pro správné fungování kardiovaskulárního, imunitního a nervového systému.

2) Zdroj vitamínů a minerálních látek
Avokádo je zdrojem minerálních látek, jako je draslík, měď, hořčík nebo fosfor. Jen pro zajímavost – avokádo obsahuje více draslíku než banány, které jsou často považovány za nejlepší zdroj draslíku. Faktem však je, že 100 gramů avokáda obsahuje 14 % doporučené denní dávky draslíku, přičemž 100 gramů banánů „pouhých“ 10 % doporučenné denní dávky draslíku. Avokádo obsahuje také vitamíny B3, B5, C, E, H a K (a několik dalších). Mnoho lidí tak díky výživové hodnotě avokáda řadí avokádo mezi tzv. superpotraviny.

3) Pozitivní dopad na zdraví
Už jsem zde uvedl, že avokádo je velice výživné, a proto je asi logické, že je přínosné pro lidské zdraví. Ale pozor – rozhodně není zdravé pro papoušky, které po jeho pozření mohou zemřít. Nedoporučuje se podávat ani kočkám a psům (a celkově zvířatům).

Jaké pozitivní dopady má však avokádo na lidské zdraví? V prvé řadě to jsou prokazatelné protizánětlivé účinky a tím pádem i podpora zdraví našich kloubů. Je prevencí před vznikem osteoartrózy a artritídy. Avokádo by dále mělo snižovat hladinu cholesterolu. Spekuluje se také o tom, že avokádo může být určitou prevencí proti rakovině. Jedna studie prokázala, že avokádo zmírňuje vedlejší účinky chemoterapie.

Jak konzumovat avokádo?
Syrové neupravené avokádo některým lidem nechutná a mnoho lidí ho tak zavrhne již po prvním ochutnání. To však rozhodně není ta správná cesta. Avokádo se dá upravit na mnoho způsobů a rozhodně se nemusí jíst syrové a neupravené. Jaké jsou možnosti konzumace avokáda?

První možností je jíst syrové avokádo, ale určitým způsobem ho upravit. Mnoho lidí si ho posypává solí nebo černým pepřem. Je zde také možnost pokapat ho například olivovým olejem nebo balzamikovým octem. Někteří lidé si ho taktéž pokapávají citrónem nebo limetkou. Další možností je pak posypat avokádo chilli kořením.

Z avokáda se často také dělají pomazánky. Existuje mnoho různých receptů, jak se dá avokádová pomazánka udělat. Postup je většinou takový, že se avokádo rozmačká, a pak se dochutí (například chilli koření, česnekem, solí a olivovým olejem).

avocado
Dají se taktéž najít recepty jako například „těstoviny s krémovou avokádovou omáčkou“ nebo třeba i „čokoládový dort s avokádem“. Jak tedy můžete vidět, avokádo se dá upravit na mnoho způsobů a nebudete-li zahálet, můžete ho klidně podávat každý den na jiný způsob.

15-Non-Cliché-Recipes-with-Avocado-to-Try-Now-MainPhoto

Nemáte-li dosud avokádo ve vašem jídelníčku, pak ho určitě zkuste na svůj jídelníček zařadit. Toto ovoce má obrovský potenciál a ne nadarmo je považováno za superpotravinu. Nemusíte se bát ani jeho chuti, která se dá díky mnoha různým receptům často upravit tak, že pomalu ani nepoznáte, že vlastně konzumujete avokádo.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>