Aaron Simspon o důležitosti stanovování cílů ve sportu i v životě

aaron_simpson

Sportu se věnuji většinu svého života. Vím o něm víc, než o čemkoliv jiném. V drsném sportu, ve kterém závodím, jsem se o životě naučil víc, než kdykoliv před tím. Jedna z důležitých věcí, které jsem si ze závodění odnesl, je schopnost stanovovat si cíle a následně – což je ještě důležitější – si k nim sestavit plán, jak jich dosáhnout.

Živě si pamatuji, jak jsem se zúčastnil zápasnického kempu univerzity v Oklahomě, který vedl legendární trenér Stan Abel. Tam jsem dostal svůj první tréninkový deník, který měl na mě a mé chápání tréninku a nastavování cílů ohromný dopad. Deník byl plný inspirativních citací a umožnil mi plánovat jak krátkodobé, tak dlouhodobé cíle. Do té doby jsem si myslel, že sportovec prostě tvrdě maká a pokouší se vyhrát každé klání – což je na té nejzákladnější úrovni pravda. Nikdy mě ale nenapadlo, že příprava, stanovování cílů a vedení deníku bude tak obrovskou součástí tréninku a závodění. Dávalo mi to smysl, proto jsem každý večer dorazil domů, sepsal jsem si svůj workout a cíle, kterých jsem dosáhl. Pak jsem si napsal cíle a plány na další den.

Brzy jsem přišel na to, že ne každý zná toto „tajemství.“ Ostatní neměli ani páru o tom, o čem jsem si já myslel, že je běžnou věcí. V životě každého nastane chvíle, kdy chce víc. Ne každý ale rozumí tomu, jak si krátkodobé a dlouhodobé cíle stanovit a následně naplánovat, jak těchto cílů dosáhnout. Aby stanovování cílů fungovalo, musíte změnit zažité chování. Pokud budete na tréninku pracovat na určité technice, ale nikdy ji nepoužijete na závodech, pak trénink nezafungoval. Z nastaveného cíle se musí stát zvyk.

Ovšem nastavených krátkodobých i dlouhodobých cílů můžete dosáhnout jen tehdy, pokud si stanovíte a plníte konkrétní úkoly.

Pro bojovníka musí být konečným cílem vítězství. Jinak nemá smysl bojovat. K vítězství v 99% případů dojdeme tak, že si nejdříve na tréninku a pak na závodech nastavíme menší, konkrétní cíle. Nastavení cílů – jako odspárovat určité množství kol, uběhnout určité množství kilometrů nebo drilovat určitý počet arm-barů – pomáhá zvednout bojovníkovo sebevědomí, jakmile nastane den D.

Každý z těchto menších cílů může být dále rozdělen na menší úkoly. Například během sparingů provést deset double-leg takedownů nebo předvést perfektní arm-bary, aniž bych nechal únavu ovlivnit kvalitu techniky. Splnění těchto úkolů opět posiluje bojovníkovo sebevědomí, že dokáže uspět. Sebevědomí sportovci vědí, že trénovali poctivě a dosahovali vytyčených cílů. Sebevědomý sportovec neztrácí čas přemýšlením nad výhrou. Má jeden cíl, a to je provést techniky, které znovu a znovu nacvičoval. Díky tomu zmizí zbytečný tlak na vítězství. Když zápasím na soutěžích, říkám si: drž ruce nahoře, používej přímé údery a pokračuj ve změnách úrovní, aby sis připravil příležitost pro takedown nebo úder. Když plním tyto konkrétní úkoly a držím se svého plánu, nepřemýšlím o výsledku, kterým je vítězství.

Stanovování cílů je zásadní, pokud chcete mít život ve vlastních rukou. Bez řádného stanovování cílů a jejich dosahování riskujete stagnaci a přerušení růstu. Udělejte si ze stanovování cílů – jak malých úkolů, tak velkých cílů – ve vašem životě zvyk, a dejte si pozor na to, abyste změnili vaše chování tak, abyste jich dosáhli. Sedněte si a napište si vaše krátkodobé a dlouhodobé cíle na rok dopředu. Pak si vytvořte konkrétní denní úkoly, které změní vaše chování a dostanou vás krůček po krůčku blíž k cíli, který jste si určili. Mějte na paměti, že cesta je stejně důležitá, jako cíl.

Aaron Simpson (nar. 1974) je zápasníkem MMA. V UFC odbojoval ve střední váze 12 zápasů se skóre 8-4. Momentálně je upsaný v organizaci World Series of Fighting.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>