9 typů dřepů

fs

Asi už jste hodněkrát slyšeli, že dřep je králem všech cviků a že dřepovat se prostě musí. Jenomže dělat stále dokola jen klasický dřep není taky zrovna to pravé ořechové. Aby svaly rostly, je zapotřebí je šokovat a to prováděním jednoho stejného cviku stále dokola nejde. Naštěstí existuje několik různých typů dřepů a o těch se dozvíte v dnešním článku.

1) Čelní dřep
Tato varianta dřepu je poměrně známá. U čelního dřepu na rozdíl od klasického držíte činku nikoli za hlavou, ale před hlavou. Výhodou tohoto typu dřepu je to, že díky němu více namáháte kvadricepsy. Pro lepší představu se podívejte na video.

 

2) Bulharský dřep
Bulharský dřep je stejně jako čelní dřep poměrně známou variantou. K tomuto cviku potřebujete židli nebo lavici, o kterou si opřete jednu nohu. Můžete ho provádět bez zátěže nebo s jednoručkami. Výhodou bulharského dřepu je, že se učíte lépe udržovat rovnováhu a více zapojujete jen jednu nohu.

3) Dřep na jedné noze
Když už jsem mluvil o bulharském dřepu, není od věci zmínit jemu poměrně blízký dřep na jedné noze. Na rozdíl od bulharského dřepu je však mnohem náročnější na technické provedení. Většinou trvá poměrně dlouho, než se tento typ dřepu naučíte provádět, protože je u něj potřeba umět udržovat rovnováhu. Ze začátku se při jeho provádění můžete například přidržovat nějaké tyče a zkoušet a zkoušet do té doby, než ho jednou uděláte pořádně bez jakéhokoliv držení nebo jiné pomoci. Pokročilejší variantou pak je provádět dřep na jedné noze z vyvýšeného místa.

4) Vzpěračský dřep
Tento typ dřepu většinou provádí lifteři. Jde v podstatě o klasický dřep, akorát s mnohem širším postojem (větší než na šířku ramen). Při provádění vzpěračského dřepu zatížíte více vnitřní stranu stehen (při úzkém postoji vnější oblast stehen).

5) Klasický dřep s jednoručkami
Napadlo vás někdy neprovádět klasický dřep s velkou činkou na zádech, ale zkusit to s jednoručkami? Pokud ne, určitě to můžete zařadit do vašeho tréninku. Nevýhodou však je, že v tomto případě je komplikovanější, cvičit s vysokou zátěží.

6) Dřep na multipressu
O dřepování na multipressu koluje mnoho dohadů. Někteří cvičenci se mu vyhýbají, protože to je podle nich nepřirozené a někteří naopak mají tento typ dřepování rádi. Pokud však budete dřep na multipressu provádět jen jednou za čas a ne každý trénink, neměl by to být problém. Názor si na to však musíte udělat sami.

7) Hacken dřep
Hacken dřep se provádí na speciálním stroji, kterým je však v dnešní době vybavena většina posiloven. Při provádění tohoto typu dřepu zapojujete hlavně kvadricepsy. Při jeho provádění dochází k poměrně velkému zapojení kolen a není dobré ho tak zařazovat na začátek tréninku.

 

8) Dřepy na bosu
Pokud se při vašem tréninku snažíte zaměřovat na „core“, pak pro vás může být vhodná varianta dřepů prováděná na bosu, což je balanční podložka. Provádění dřepů na této podložce není žádná sranda a vyžaduje správné rozložení váhy.

6461862fe06823508ef17c143ad90718--ball-workouts-core-workouts9) Goblet dřep
Goblet dřep není moc známý, ale je poměrně účinný. Tento dřep se může provádět buď s kettlebelem nebo s klasickou jednoruční činkou. Při provádění goblet dřepu držíte před svým tělem právě kettlebell nebo jednoruční činku.

Uvedl jsem 9 různých typů dřepů, faktem však je, že existuje mnoho dalších variant a pokud bych měl vyjmenovat všechny, jednalo by se o nekonečný článek. Některé varianty, které jsem uvedl jsou poměrně známé a některé naopak nezná téměř nikdo. Určitě vám doporučuji zpestřit si trénink a občas klasický dřep nahradit nějakou alternativou, třeba v podobě předního dřepu.

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>