8 rad pro pořádný mrtvý tah

unnamed

Mrtvý tah je už dlouhou dobu jedním z nejoblíbenějších kulturistických cviků a samozřejmě, že oprávněně. Jedná se o vícekloubový cvik, takže se při jeho provádění zapojuje velké množství svalů, primárně trapézy a vzpřimovače. A právě kvůli oblíbenosti tohoto cviku jsem se rozhodl sepsat několik rad pro lepší mrtvý tah.

1) Nedělejte mrtvý tah zbytečně často
Ano, jedná se o velice účinný cvik, ale tím pádem se jedná i o cvik, který je náročný na regeneraci. Proto bych doporučoval dělat mrtvý tah maximálně dvakrát (v ojedinělých případech třikrát) týdně. Záleží však samozřejmě i na vaší genetice, někdo je pro mrtvé tahy „jako stvořený“ a někomu to jde bohužel hůře. Říká se, že s ničím se to nemá přehánět a u mrtvého tahu to platí dvojnásobně.

2) Nehrbte se
Asi jednou z nejčastějších a zároveň nejzrádnějších chyb je to, že se mnoho lidí při provádění mrtvého tahu hrbí. Naopak byste měli mít zpevněná rovná záda, nikoliv záda povolovat. Budete-li se hrbit, může dojít k nepříjemnému zranění. Nejčastěji se lidé při tomto cviku hrbí, když cvičí s nadměrnou zátěží. Raději cvičte s nižší zátěží, avšak s jistotou, že cvičíte správně.

3) Mějte hlavu ve správné pozici
Hlava ve špatné pozici je také častou chybou. Hlavu byste neměli mít příliš skloněnou, ale ani příliš zakloněnou. Dalo by se říci, že hlava a krk mají být uvolněné a zároveň „prodlužovat“ páteř. Pokud se nevyvarujete této chyby, pak může dojít k nepříjemným bolestem v oblasti šíje.

4) Zkuste to bez bot
Možná, že se divíte této radě, ale u mrtvého tahu si můžete boty opravdu sundat. Proč? Protože bez bot bude dráha pohybu s činkou kratší o 1 až 4 centimetry – záleží na tom, jak vysokou máte podrážku. Lépe tak zapojíte vaše hýžďové svaly a hamstringy. Mrtvý tah je však jednou z výjimek a u většiny jiných cviků bych toto opravdu nedoporučoval.

image001

5) Najděte si úchop, který vám vyhovuje
Jelikož úchop u mrtvého tahu nehraje v zapojení svalů moc velkou roli, můžete si sami zvolit, který úchop vám vyhovuje. Powerlifteři často používají střídavý úchop – jedna ruka nadhmatem a druhá ruka podhmatem. Můžete však samozřejmě užívat i klasický úchop nadhmatem, popřípadě podhmatem. Existuje i takzvaný zámkový úchop – nejdříve obejmete osu palcem a až pak ostatními prsty, kterými přitlačíte palec k ose.

7

6) Zkuste i jiné typy mrtvého tahu
Věděli jste, že mrtvý tah se dá provádět různými způsoby? Existuje například rumunský mrtvý tah, který se liší v tom, že na rozdíl od klasického mrtvého tahu při něm máte buď úplně natažené, nebo mírně pokrčené nohy, to však neznamená, že je máte prohnuté v kolenou. Dále můžete zkusit sumo mrtvý tah, při kterém jsou od sebe nohy více vzdáleny než při klasickém mrtvém tahu.

7) Nezapomínejte správně dýchat
Dýchání mnoho lidí považuje za samozřejmost, ale většinou zjistí, že při provádění mrtvého tahu, ale i dalších cviků dýchají špatně. V dolní pozici se nadechněte a jakmile budete v horní konečné pozici mírně vydechněte. Je potřeba se vždy nadechovat a vydechovat při stabilních polohách. Na dýchání jsou u mrtvého tahu však různé názory.

8) Shyby mrtvý tah opravdu nenahradí
Mnohokrát jsem slyšel: „Já mrtvý tah nedělám, udělám si něco se zádama. Stačí dělat shyby.“ Samozřejmě, že pokud provádíte mrtvý tah technicky správně, nic se zády se vám nestane. A shyby mrtvý tah opravdu nenahradí. Při provádění shybů se zapojuje převážně široký sval zádový. Při mrtvém tahu se však zapojují hlavně trapézy a vzpřimovače. Z toho vyplývá, že shyby a mrtvé tahy se doplňují a jako nejideálnější se jeví kombinace obou těchto cviků.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>