8 alternativ nezdravého cukru

cukr_top_684

Cukr bývá v poslední době označován za dost nezdravou věc, někdo mu dává přízvisko „bílý zabiják“. Někteří vědci dokonce mluví o tom, že se jedná o nejrozšířenější legální drogu, na které si člověk může vypěstovat závislost. Jeho špatná pověst o něčem svědčí. Existuje však mnoho surovin, které dokážou cukr nahradit. V tomto článku zmíním přírodní sladidla. Pojďme si tedy podrobněji rozebrat některé alternativy.

Med

Velmi dobrou náhražkou cukru je med. Med vám může nabídnout opravdu hodně. Pomáhá léčit nachlazení a virózy – často se dává do čaje. Dále v něm můžete najít dextriny, které hojí poraněnou sliznici, a proto se med využívá při některých problémech s trávicí soustavou. Med také obsahuje látku acetylcholin, která rozšiřuje drobné cévy, čímž pomáhá ke snižování krevního tlaku.

Jak tedy vidíte, med má mnoho pozitivních účinků. Někteří lidé si však tento zázrak nemohou dopřát – hlavně alergici a lidé trpící cukrovkou. Med bych doporučoval kupovat přímo od včelaře – v České republice je včelaření dost rožšířené, a proto není takový problém med sehnat. Jediným problémem může být cena, která se v současné době pohybuje okolo 150 korun za kilogram medu, což není zrovna levné. Na druhou stranu je nutné uvědomit si úsilí včelařů, kteří mají včelaření většinou jako pouhý koníček a med by mohli nabízet ještě dráž.

Med

Stévie

Stévie zažila v posledních letech dost velký boom. V dnešní době je velmi užívaným přírodním sladidlem. Účinné látky stévie – steviosid a rebaudiosid jsou v čisté podobě zhruba 200 až 300krát sladší než cukr. Výhodou stévie je, že se jedná o nekalorické sladidlo, které má mnoho pozitivních účinků. Například zlepšuje trávení – pomáhá proti průjmům, zvyšuje produkci inzulinu a pomáhá tak lidem trpícím cukrovkou. Měla by také snižovat únavu. Dále zvyšuje imunitu organismu. Často se mluví o tom, zda se jedná o bezpečné sladidlo – byl proveden poměrně velký počet výzkumů, není se tedy čeho bát.

Melasa

O něco méně známým sladidlem je melasa, což je zbytkový produkt vznikající po extrakci cukru ze třtiny či cukrové řepy. Melasa je skvělým zdrojem vápníku a hořčíku, vitamínů skupiny B ale i mnoha dalších živin. Stejně tak jako dvě předchozí sladidla pomáhá k lepšímu trávení, hlavně při zácpě. Dále je výborná na cevní systém – působí dobře na srdce, cévy a krevní tlak. Měla by také pomáhat proti únavě a stresu. V oblasti fitness je skvělá i z toho důvodu, že pomáhá proti svalovým křečím.

melasa

Javorový sirup

Javorový sirup obsahuje velké množství antioxidantů, ale i některých minerálů – hlavně zinku a manganu, používá se i při prevenci a léčbě rakoviny. Tento sirup je známý hlavně v Kanadě, kde se většinou i vyrábí. Při jeho nákupu si dávejte pozor na to, zda kupujete 100% javorový sirup – nesnažte se tedy zbytečně šetřit a připlaťte si za kvalitu. V obchodě navíc můžete najít různé druhy javorového sirupu – v Kanadě nejčastěji 4, za nejlepší je považován sirup nejsvětlejší, označovaný jako „Grade A“. V Evropě však nejčastěji seženete „Grade C“, který je vhodný hlavně na pečení.

javorovy-sirup

Rýžový sirup

Méně známý než javorový sirup je sirup rýžový, který je taktéž zajímavou alternativou cukru. Rýžový sirup neobsahuje fruktózu, což může být předností, protože její nadměrný příjem je spojován s různými onemocněními. Hnědý rýžový sirup je vhodný na vaření a můžete ho používat i na pečení.

Agávový sirup

Agávový sirup též není v České republice moc známý. Agávový sirup je asi 2x sladší než med. Podporuje správnou činnost žlučníku, pomáhá ke snižování hladiny cholesterolu a má pozitivní vliv na trávicí soustavu – obsahuje totiž zbytkové množství inulinu, který podporuje správnou činnost střev.

Agávový sirup

Datlový sirup

Dalším sladidlem je sirup, který se vyrábí z čerstvých přezrálých datlí. Datle mají vysoký obsah vlákniny, vápníku, hořčíku, železa, ale i dalších minerálních látek. Tento sirup můžete použít ke slazení různých kaší, do jogurtu a podobně.

Sirup z ječného sladu

Můžete zakoupit také sirup z ječného sladu. Není však moc sladký – pokud bude pro vás málo sladký, můžete ho kombinovat například s agávovým sirupem. Počítejte s jeho sladovou chutí.

Samozřejmě, že existují i další přírodní sladidla. Je však potřeba si uvědomit, že zde zmíněná přírodní sladidla, stejně jako cukr obsahují kalorie (kromě stévie). Neznamená to tedy, že můžete těchto sladidel konzumovat neomezené množství. Jde však o sladidla, která jsou zdravější než klasický bílý cukr.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>