7 výživových rad k dosažení tréninkových cílů a pevného zdraví

derek-tresize

Autor: Derek Tresize

Kam se podíváte, vidíte nějaké doporučení k tomu, jak se stravovat, abyste byli zdravější a víc fit. Většinou si odporují. Doporučení vlády, výživových organizací, tipy nutričních poradců v novinách, poslední typ diety… Jedni radí vyhýbat se tuku, druzí sacharidu, cukru, obilí nebo různým kombinacím všeho uvedeného. Nemám tolik času, abych mohl vyvrátit každé tvrzení, na které jste narazili, nicméně bych rád zde uvedl pár jednoduchých pravidel vycházejících ze selského rozumu. Fungovaly mě na cestě k tomu, stát se profesionálním bodybuilderem, a úspěšně je zapracovali i mí klienti. Následující pravidla jsou vodítka, která by vám měla pomoci vybrat si tu nejlepší volbu z možných variant, nikoliv nezměnitelné zákony. Pravidla, která vám umožní skvěle vypadat, ještě lépe se cítit a žít dlouhý život bez nemocí:

1) Jezte denně několik středních porcí jídla.

Mezi bodybuildery panuje dogma, že musíte jíst každé dvě hodiny, nonstop, každý den. Má to své přínosy, hlavně co se týká kontroly nad porcemi a toho, že máte jasnou strukturu, pro většinu lidí je takový způsob nepohodlný, nevhodný a zbytečný. Není důležitý ani tak perfektní způsob přijímání potravy, jako spíš celkový denní příjem kalorií a živin. Pokud je pro vás příjemnější sníst denně tři čtyři jídla, nikoliv šest sedm, je to zcela v pořádku. Dejte si však pozor, pořád platí, že by tato jídla měla být rovnoměrně rozložena, aby byl rozprostřen i váš příjem živin. Pokud vynecháte jídlo, jako třeba snídani nebo oběd, budete hladovější a náchylnější k tomu, sklouznout později k nezdravému jídlu. Buďte svědomití a plánujte dopředu!

2) S každým jídlem jezte ovoce a zeleninu

Pokud existuje jedna věc, na které se odborníci na výživu shodnou, je to to, že ovoce a zelenina má velmi pozitivní zdravotní přínosy. Dokonce je to tak, že váš celkový příjem ovoce a zeleniny je jedním z hlavních vlivů, který určí, jak dlouho budete žít a jaké nemoci dostanete. Pozor – horní omezení příjmu, a tedy přínosu, neexistuje. Je tedy velmi dobrým nápadem zajistit si, abyste s každým jídlem jedli ovoce a zeleninu. Ať už to je rychlá svačina nebo velké jídlo, čím víc tam nacpete ovoce a zeleniny, tím lépe.

3) Dejte si každý den luštěniny a zelenou zeleninu

Dvě povinné součásti jídelníčku mých klientů i mně samotného jsou luštěniny a zelená zelenina. Jsou mým nejlepším výživovým tipem z několika důvodů. Obě obsahují vysoké množství bílkovin (asi 50% kalorií z nich tvoří bílkoviny). Mají málo tuku a kalorií (zvláště zelená listová zelenina), což znamená, že můžete sníst hodně beze strachu o to, že přiberete tělesný tuk. Jsou extrémně bohaté na živiny, vlákninu, vitamíny, minerály a antioxidanty. Jezte je každý den. Zpočátku po malých dávkách, abyste zamezili nadýmání. Vaše tělo vám poděkuje!

4) Jezte hodně průmyslově nezpracovaných sacharidů

Sacharidy jsou často haněny a pokud jde o rafinované zdroje jako je mouka a cukr, je to na místě. Nicméně, nezpracované sacharidy jako je ovoce, celozrnné obiloviny a kořenová zelenina jsou velmi důležité pro pohodu, výkon a dlouhodobé zdraví. Tyto potraviny trávíme déle a obsahují mnohokrát více výživných látek, než ty rafinované – dávají vám energii po celý den a stimulují metabolismus pro snazší udržování váhy, lepší výkon a rychlejší regeneraci.

5) Přestaňte jíst dvě hodiny před tím, než půjdete spát.

Když spíme, náš metabolismus zpomalí – tělo směřuje energii na opravu a regeneraci. Když si před tím, než jdeme spát, dáme větší jídlo, dáme tělu kalorie v období, kdy je pravděpodobnější, že je uloží jako tuk. Také mu naložíme úkol všechno to jídlo strávit v době, kdy se má soustředit na regeneraci. Snažte se, abyste poslední jídlo snědli alespoň dvě hodiny před tím, než ulehnete ke spánku. Budete se lépe cítit a bude se vám i lépe spát.

6) Vypijte každý den dva až čtyři litry vody

Voda je nejvýznamnější složkou výživy. Dehydratace se negativně projeví na všem, od psychického a fyzického výkonu po rychlost metabolismu a imunní systém. Nejjednodušším způsobem, jak si zajistit, aby tělo fungovalo s nejvyšší efektivitou, je poskytnout mu každý den dostatek vody. Množství je u každého různé a záleží na velikosti a denním příjmu kalorií, ale pokud vedle ostatních tekutin vypijete denně 2-4 litry vody, bude to akorát.

7) Vyhněte se škodlivým zdrojům kalorií, jako jsou zvířecí produkty a průmyslově zpracované polotovary

Protože denně přijmete omezené množství kategorií, dává smysl soustředit se na to, aby to byly kalorie z těch nejzdravějších jídel a jen nezbytné minimum z jídel, které zdraví neprospívají. Zvířecí produkty jako maso, mléko, ryby a drůbež nelze doporučit, protože jsou spojovány s rizikem vzniku chronických onemocnění jako choroby srdce a rakovina. Navíc je v nich menší podíl živin než v rostlinných potravinách. Průmyslově zpracované polotovary jsou uměle kondenzovány, což velmi usnadňuje přejídání, chybí v nich živiny a namísto nich se vám dostane umělých dochucovadel, barviv a konzervantů. Když se budete těmto potravinám vyhýbat a namísto nich konzumovat průmyslově nezpracované rostlinné jídlo, prospějete svému zdraví, fyzické kondici i výkonu.

Myslím, že výživa by měla být co nejjednoduší, abychom se vyhnuli různým omylům a zmatkům a usnadnili si tak dosažení dlouhodobých cílů. Doufám, že vám tyto pravidla umožní přistoupit k vašemu stravování z nového úhlu pohledu a dosáhnout tak té nejlepší možné úrovně fyzického výkonu a zdraví. Hodně štěstí!

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>