7 tipů pro mohutná lýtka

lytka

Lýtka jsou mnoha lidmi podceňovanou partií. Mnoho lidí lýtka neumí cvičit, a pak se vymlouvá na to, že pro růst lýtek nemají genetické předpoklady. Samozřejmě, že každý má jiné genetické předpoklady, ale i přesto byste měli cvičit každý sval co nejefektivněji. A lýtka nejsou výjimkou! V tomto článku se dozvíte, jak byste měli lýtka správně cvičit.

Pravdou je, že často lýtka nechtějí růst, je to hlavně kvůli tomu, že lýtka používáte neustále – při chůzi, běhu, různých sportech a podobně. Znamená to, že lýtka jsou neustále namáhána, a proto je těžké, donutit je k růstu. Z toho důvodu je potřeba dodržovat několik pravidel, díky kterým budete moci vyhrát nad touto partií.

1) Cviky na lýtka provádějte pomalu!
Při cvičení lýtek byste se měli snažit vyhnout velkému zatížení Achillovy šlachy a to tím, že budete cvik provádět pomalu. Opravdu nikam nechvátejte – pohyb lýtek nahoru (pozitivní fáze) by měl trvat zhruba 1 až 2 sekundy. Pohyb dolů (negativní fáze) by měl trvat zhruba 2 sekundy. Nejde jen o to, že se vyhnete velkému zatížení Achillovy šlachy, ale také o to, že cvik bude náročnější a efektivnější.

2) Důležitý je celý rozsah pohybu.
Nezapomínejte na správné technické provedení – hlavně na to, že lýtka byste měli cvičit v celém rozsahu pohybu, což znamená od úplného natažení až po úplné smrštění. V praxi to znamená, že špičky musíte zvedat do úplného smrštění lýtek.

3) Lýtka cvičte s vyšší intenzitou než ostatní části těla.
Jak už jsem se zmínil, lýtka používáte neustále – při chůzi, běhu, sportu a podobně. Znamená to však také to, že lýtka se vzpamatovávají o něco rychleji než ostatní části těla. Proto je můžete cvičit s o něco vyšší intenzitou než ostatní svalové partie. Pokud tedy máte problém s růstem lýtek, můžete na svůj tréninkový plán zařadit klidně 2 cviky na tuto partii a cvičit je zhruba třikrát týdně.

4) Důležitý je vysoký počet opakování.
Aby se lýtka unavila, je potřeba vysoký počet opakování. V každé sérii byste měli docílit obrovského pálení – to je jedno z tajemství, které by vás mělo dovést k úspěchu. Při výponech ve stoji je optimální dělat kolem 15 opakování a při výponech v sedě můžete dělat i přes 20 opakování. S počtem opakování to však nesmíte přehánět, například 100 opakování by bylo pro kulturistu, který chce mít pořádná lýtka poměrně zbytečné.

5) Střídejte cviky!
I kdybyste lýtka cvičili intenzivně a zvyšovali zátěž, ale cvičili stále dokola jeden cvik, za nějakou dobu by to nebylo moc efektivní. Proto se snažte co nejvíce střídat cviky a také nezapomínejte zvyšovat zátěž (například každý týden). Lýtka musí být stejně jako jiné svaly, co nejvíce šokována, aby začala růst!

6) Nezapomínejte, že musíte cvičit i „vnitřní sval“
Lýtkový sval se skládá ze dvou různých svalů. Prvním je gastrocnemius, což je vnější sval a druhým je soleus, což je vnitřní sval. Zatímco gastrocnemius se zapojuje jak při výponech v sedě tak při výponech ve stoje, soleus se zapojuje hlavně při výponech v sedě. Proto byste lýtka neměli cvičit pouze ve stoje, ale i v sedě, abyste rozvinuli i tento sval.

7) Necvičte se zbytečně vysokými váhami.
Řiďte se heslem, že technické provedení je na první místě. Nemusíte se v posilovně předvádět tím, že si na lýtka naložíte sto kilogramů. Necvičte však ani se zbytečně nízkými váhami. Měli byste cvičit s váhou, která je pro vás hodně namáhavá při správném technickém provedení.

Myslím si, že těchto 7 pravidel by vás mělo dovést k úspěchu. Pokud jste doteď měli problém s růstem lýtek, zkuste se řídit těmito pravidly a třeba vám pomohou. V každém případě vám přeji hodně štěstí ve vašem snažení.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>