7 tipů, jak jíst zdravě, když máte hluboko do kapsy

sticman

Khnum „Stic“ Ibomu je celosvětově známým raperem. Jako MC a producent vydal se svým projektem Dead Prez přes 10 nahrávek, stihl také dvě sólovky. Jeho poslední album nese název, který hodně napoví o tom, proč se o něm dočtete na těchto stránkách: „Workout.“ Stic je totiž známým propagátorem zdravého životního stylu, bojovníkem a trenérem, majitelem a provozovatelem RBG Fitclubu a také autorem.

Jeden ze svých článků nazval „7 tipů, jak jíst zdravě, když máte hluboko do kapsy.“ Inspiraci pro něj čerpal z dob, kdy patřil mezi chudé a žil ze sociálních dávek, které mají v USA podobu „potravinových lístků,“ tedy jakýchsi stravenek. Přinášíme jeho překlad první části článku; bod 6 jsme upravili na místní podmínky.

1) Kupuj plodiny, ne výrobky.

Lidé si často myslí, že jíst zdravě znamená kupovat si drahé polotovary, ale tak to rozhodně není. Nejlevnější a nejhodnotnější jídlo v obchodě najdete v oddělení ovoce a zeleniny. Peníze se začnou kutálet v momentě, kdy se snažíte nakupovat balené produkty, brambůrky a sladké džusy, a to i v obchodech se zdravou výživou. Když si nestíháme uvařit, často sklouzneme k rychlému řešení, jako je pizza, předsmažené balení hranolků atd. Tady nastává vítr v peněžence.

Když si ale košík naplníte čerstvým ovocem a zeleninou a základními potravinami jako je rýže, nudle a fazole, nejen, že máte košík plný toho nejhodnotnějšího jídla, ale právě jste ušetřili jak na účtu na pokladně, tak na účtu za doktora. Jezte opravdové jídlo a šetřete opravdové peníze. Pokud bojíte, že se vám ovoce a zelenina zkazí, čtěte bod 2!

2) Vařte ve velkém a odložte něco na později

Vařit velké porce a zbytky zmrazit na později vám ušetří spoustu času a peněz.

Namísto kupování jídla ve fast foodech a restauracích, nebo i namísto toho, abyste si pokaždé, když máte hlad, vařili jídlo, je levnější, rychlejší a zdravější vyndat něco z mrazáku a ohřát si to, než omýt/nakrájet/uvařit/upéct/čekat ve frontě/čekat v restauraci atd.

Příprava a zmrazování týdenních porcí rýže, salátu nebo fazolí vám usnadní vaření jídla. I když pořád musíte trochu vařit, pořád sedmkrát v týdnu ušetříte čas a peníze. Dejte si hodinu v neděli večer a připravte si jídlo na celý týden. Pak celý týden stačí vyndat jídlo z mrazáku a ohřát. Svačinové krabičky nejsou jen pro děcka!

3) Udělejte si polévku

Velká mísa zeleninové polévky s hnědou rýží nebo celozrnnými nudlemi je plná vitamínů a dalších výživných látek, nasytí vás, je lehké ji uvařit a navíc výborně chutná. Stejně tak jako fazolové burrito, chili a fazolová polévka – rychlé, levné a dobré. Jíst pár dnů v týdnu (nebo pořád) bez masa také pomůže šetřit peníze a umožní vám užít si širší možnosti jídla. Mražená zelenina, která je levná, funguje v polévce skvěle. Nic se nevyrovná tomu skvělému pocitu nad talířem dobré, horké polévky. Levné, plné živin, snadné k přípravě. Je to nové super-food!

4) Udělejte si plán a poměřte ho se svými hodnotami

Zamlada jsem utratil spoustu peněz za kabelovku, tužidlo, tenisky, trávu, drahý alkohol, videohry, velké televize, šperky, vstupné do striptýzových klubů, značkové hadry, doplňky do auta, sluchátka, cigarety a další předražené věci. Ale když přišlo na zdraví, často jsem sklouzl k tomu nejlevnějšímu jídlu, které šlo sehnat.

Ale v našem nejlepším zájmu je vážit si zdraví víc, než všech těchhle věcí, a udělat ze zdravého jídla naši prioritu i co se týká utrácení zdrojů, které máme k dispozici. Nemá žádný smysl vypadat zvenku jako boháč, ale ve skutečnosti být uvnitř nemocný chudák. Pro každého z nás je jednoduché vymýšlet výmluvy bez toho, abychom se podívali na svůj rozpočet. Zde přijde řada na zapisování všech výdajů – finanční přehled nebo-li rozpočet.

Rozpočet nám pomáhá poznat, za co naše peníze doopravdy utrácíme – na rozdíl od toho, za co si myslíme, že je utrácíme. Je to také hlavní nástroj finanční stability a zodpovědnosti obecně, ne pouze na to, abychom našli rezervy, které můžeme utratit za zdravější jídlo. Když si uděláme rozpočet, zpravidla hned vidíme věci, bez kterých se obejdeme a které nám umožní ušetřit na zdravé jídlo. Můžete si říct, „pche, nemám dost peněz na to, abych musel dělat rozpočet“ – ale na to, abyste z utvoření rozpočtu měli prospěch, nemusíte vydělávat majlant. Rozpočet nám pomáhá uspořádat si priority. Když si vážíme sebe sama víc než věcí, děláme zdravější rozhodnutí. Udělejte si rozpočet, uspořádejte si priority, prosperujte.

5) Jezte sezónní jídlo

Jezte ovoce a zeleninu, které je v sezóně, to je celé! Jinak za ni budete platit mnohem víc. Jestliže uprostřed zimy chcete meloun, tak bude dovezen odněkud, kde zrovna roste, a o to bude dražší. Pokud budete jíst jídlo, které zrovna roste, pomůže to také vašemu imunitnímu systému. Sezónní ovoce může být zamraženo a rozmixováno do smoothie, ze zamražené zeleniny jde udělat stir fry.

6) Přidejte se k potravinovému družstvu nebo komunitní zahradě

Když se stanete členem potravinového družstva, máte jídlo levněji. To samé platí pro komunitní zahrady. A kromě toho se v tomto prostředí hodně naučíte o výživových hodnotách a zdraví.

Komunitní zahrady a potravinová družstva vznikají i v Čechách, hlavně ve velkých městech. Jen v Praze je několik oficiálních projektů komunitních zahrad a několik pirátských; stačí prohledat internet. Můžete se pustit i do vlastního guerilla zahradničení, inspiraci najdete na webu http://ekopartyzanka.cz.

7) Pijte víc vody

Často si myslíme, že máme hlad, a přitom ve skutečnosti cítíme žízeň. Lékaři doporučují vypít asi dva litry vody denně, nicméně zcela jistě můžeme říct, že hodně z nás je chronicky dehydratováno a jak zpívá Rocko, ani o tom nevíme. Když pijeme dostatek vody, brzdí to naše chutě, takže se nepřejídáme. Pokud pijeme vodu, šetříme tím také peníze, které bychom utratili za všechny ty přeslazené limonády, po kterých často sáhneme na ukojení žízně kvůli jejich návykovému efektu způsobeném cukrem a kukuřičným sirupem. Když řekneme tekuté sladké kofeinové droze zamaskované jako limonáda nebo umělý energy drink ne, ušetříme peníze i naše vnitřnosti.

A že je voda moc drahá? Pijte vodu z kohoutku!

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>