7 mýtů o proteinech

protein-powder-iStock_000022222757_Medium

Proteiny jsou v oblasti fitness často rozebíraným tématem, obvykle však okolo nich figuruje řada mýtů. My si ty nejznámější mýty v dnešním článku vyvrátíme.

 

1) Potravinové doplňky jsou lepší než pravé jídlo
Často se mluví o tom, že proteinové prášky mají dobrou vstřebatelnost, a proto jsou tím nejlepším. Je potřeba si uvědomit, že pestrou stravu nemůžete nahradit proteinovým šejkem. V poctivém jídle najdete různé minerály a vitamíny, které v proteinovém prášku rozhodně nenajdete. Samozřejmě to však neznamená, že byste měli ze svého života vyřadit doplňky stravy. To rozhodně ne. Mnoho lidí si však neuvědomuje, proč je potřebné konzumovat pestrou stravu.

2) Přes dva gramy bílkovin na kilogram tělesné váhy nejede vlak
Řada lidí žije v iluzi, že by měli konzumovat dva gramy bílkovin na kilogram tělesné váhy. To je však samozřejmě nesmysl. Každý člověk je jiný a příjem proteinů se musí odvíjet od jeho tělesných dispozic a dalších faktorů. Například začátečníci většinou nepotřebují tolik bílkovin jako profesionální kulturisté.

3) Čím více proteinů, tím lépe
Myslíte si, že když přijmete velké množství bílkovin, třeba 4 gramy na kilogram vaší váhy, uděláte dobře? Pokud ano, měli byste svůj postoj přehodnotit. Je potřeba soustředit se i na příjem kvalitních sacharidů, které taktéž pomáhají k růstu svalů. A nezapomínejte ani na příjem kvalitních tuků.

4) Bílkovina jako bílkovina
Existuje například syrovátkový protein, vaječný protein nebo protein konopný. Není to však tak, že by všechny typy bílkovin v těle fungovaly stejně. Některé se vstřebávají do těla rychleji a některé pomaleji. Dále bych mohl zmínit, že každá z nich obsahuje jiné poměry aminokyselin. Rychle vstřebatelný je například syrovátkový protein.

Various sources of plant and animal protein.

5) Rostlinné proteiny jsou k ničemu
Toto je samozřejmě nesmysl. Hodně lidí se rostlinným proteinům vyhýbá, protože se prý nejedná o plnohodnotné bílkoviny. Plnohodotné proteiny jsou ty bílkoviny, ve kterých najdete všechny esenciální aminokyseliny (ty, které vaše tělo neumí samo vytvořit). Například konopná semínka plnohodotné bílkoviny obsahují. Pokud nevěříte, že se s veganským stylem života dá vybudovat poměrně objemná muskulatura, podívejte se například na Franka Medrana, který boří všechny takové stereotypy.

6) Není lepší zdroj bílkovin než kuřecí prsa
Řada kulturistů je posedlá konzumací kuřecích prsou. Nedá se popřít, že se jedná o skvělý zdroj bílkovin, který zároveň obsahuje nízké množství tuků a je tak poměrně nízkokalorický. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že jídelníček by měl být vyvážený. A pokud stále konzumujete kuřecí prsa a rýži, vašemu tělu to pravděpodobně prospívat nebude. Občas si dopřejte i hovězí nebo vepřové maso. A klidně i krůtí, kachní maso a podobně.

7) Hned po tréninku je nutné přijmout bílkviny
Někteří lidé pijí proteinové nápoje ihned jak skončí trénink. Samozřejmě nemusíte přijímat protein 5 minut po tom, co skončíte trénink. Je to zbytečné, raději se pořádně vydýchejte, osprchujte se, v klidu se převlékněte, dojeďte domů a tam si dopřejte třeba pestrou stravu.

 

Na závěr je potřeba říci, že pokud si nevíte rady s příjmem bílkovin, to nejlepší co můžete udělat, je nechat si vypracovat kvalitní jídelníček. Člověk, který se vyzná ve výživě vám dokáže zpracovat jídelníček přesně dle vašich individuálních předpokladů. Řada osob věnujících se posilování vůbec neví, jakou pestrou stravu má konzumovat a zároveň si nakoupí několik kilogramů proteinu v prášku. A to samozřejmě není zrovna dobrý přístup.

Kvalitní proteiny si můžete zakoupit ZDE.

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>