7 druhů semínek pro posílení vašeho zdraví

semena

Nejen ořechy, ale také semena jsou z výživového hlediska jednou z nejvýživnějších potravin. Obsahují totiž nejen kvalitní tuky, ale i různé vitamíny, minerály a podobně. Zajímavostí je, že ořechy a semena byly přirozenou součástí potravy ještě dříve než záměrně pěstované obilniny a luštěniny. Každý typ semínek je však odlišný a právě o tom se v dnešním článku můžete informovat.

1) KONOPNÁ SEMENA
Semena z technického konopí jsou pro lidské tělo skvělé – výhodou je hlavně dokonalý poměr omega 3 a 6 mastných kyselin (1:3). Najdete v nich mnoho vitamínů – například A, B, B1, B2, B3, B6, C, E a další. Vitamíny skupiny B pomáhají odstraňovat únavu a zlepšovat regeneraci tkání. Konopná semena navíc obsahují velké množství minerálů – hořčík, draslík, vápník, zinek, fosfor a další. Tato semena jsou také prevencí před onemocněním astmatem nebo artritidou, dále pomáhají léčit rakovinu.

2) DÝŇOVÁ SEMENA
Tato semínka, která také naleznete v každém obchodě se zdravou výživou obsahují, stejně jako konopná semínka, velké množství minerálů. Jsou skvělým zdrojem vitamínů skupiny B a E. Dále obsahují vitamín K, který by měl chránit před cukrovkou druhého typu. Pokud máte problémy s akné, mohla by vám tato semena pomoci, protože pomáhají akné léčit. Dýňová semínka navíc obsahují fytosteroly (roslinné estrogeny), které brání rozvoji nádorů.

3) LNĚNÁ SEMENA
Jde o starou známou plodinu, která se pěstuje na našem území a je celkem opomenuta. Mnoho lidí však zná tato semínka v souvislosti s lepším trávením – pomáhají při zácpě. Lněná semínka totiž obsahují obrovské množství vlákniny. A samozřejmě obsahují také mnoho vitamínů – hlavně B,C, E a dále v nich najdete různé minerály. Bylo také zjištěno, že tato semena fungují jako prevence proti rakovině, dále snižují také krevní tlak.

4) SLUNEČNICOVÁ SEMENA
Stejně tak jako předchozí semínka obsahují i tato vitamíny a minerální látky (velké množství hořčíku). Z vitamínů bych vyzdvihl hlavně vitamín E, u kterého bylo zjištěno, že snižuje riziko vzniku rakoviny – mnohem více však pokud ho konzumujete ve slunečnicových semínkách než pokud byste ho užívali jako doplněk stravy.

5) SEZAMOVÁ SEMENA
Možná jste si všimli, že tato semena jsou často na různých houskách, hamburgerech a podobně. Pokud jste se však rozhodli žít zdravě, určitě je budete konzumovat v jiné formě. Tato semínka jsou považovány za jedny z nejzdravějších. Výhodou je například vysoký obsah karotenu nebo vitamínů skupiny B. Pokud máte slabou imunitu, zařaďte sezamová semena na svůj jídelníček – zvyšují totiž imunitu a zlepšují látkovou přeměnu.

6) MAKOVÁ SEMENA
Zajímavostí těchto semen je to, že obsahují více vápníku než různé mléčné výrobky. Díky vysokému obsahu vápníku tedy pomáhají předcházet osteoporóze a zubnímu kazu. Stejně tak jako několik již zmíněných semínek obsahuje vitamíny skupiny B a mnoho minerálů. Při přípravě jídel se většinou používá mletý mák, který je nejlepší namlít si doma.

7) CHIA SEMENA
Na závěr jsem se rozhodl zmínit Chia semínka, které jsou z šalvěje hispánské. Tato semínka pochází z Mexika, které se zde kvůli svým skvělým vlastnostem přidávala skoro do všeho. Chia semena obsahují dokonce více omega-3 mastných kyselin než semínka lněná. Díky svému složení pomáhají například snižovat riziko vzniku diabetu 2. typu nebo předcházet Alzheimerově chorobě. Další výhodou je vysoké množství vlákniny.

I když jsou všechna tato semena opravdu prospěšná pro vaše zdraví, neměli byste to s nimi přehánět. Obsahují totiž vysoký obsah tuku. Další důležitou věcí, kterou chci zmínit je to, že semínka je nejlepší kupovat v nesoleném a nepraženém stavu.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>