5 základních faktů o tuku v kostce

tuky2

Tuky jsou velkou otázkou zdravé výživy. Za posledních deset let se výzkum hodně posunul dopředu, přinášíme proto 5 klíčových informací, které by měl znát každý, kdo se chce stravovat zdravě:

Na celkovém příjmu tuku ve stravě z hlediska zdraví nijak nezáleží. Největší dopad na vaše zdraví má typ tuku, který konzumujete. U běžné stravy je podíl tuků zhruba 30%.

Nenasycené tuky, obzvláště omega 3 (ořechy) a mono-nenasycené tuky (olivový olej) chrání vaše zdraví. Proto se jim občas říká dobré tuky.

Trans-tuky (většinou se nacházejí v průmyslově zpracovaných polotovarech) by se neměli konzumovat vůbec. Zdraví zcela jistě neprospívají, velmi pravděpodobně mu i škodí.

Nasycené tuky (kokosový olej/máslo) není pro zdraví tak škodlivé, jako se myslelo dříve, a výzkumy objevují, že existují různé druhy nasycených tuků s různým efektem na zdraví. Nemají nicméně tak pozitivní přínos pro zdraví jako nenasycené tuky, proto je nejlepší soustředit se na příjem nenasycených (dobrých) tuků.

Tuky jsou pro zdraví nezbytné a nelze je z jídelníčku vyřadit, nicméně naše tělo nepotřebuje nezbytně tuky živočišné. Esenciální mastné kyseliny pochází z rostlinných zdrojů. Mezi rostlinné zdroje dobrých tuků patří např. avokádo nebo nejrůznějších ořechy.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>