4 rady jak zhubnout a nepřestat jíst

jidlo

Miluji jídlo. A jako redaktor specializující se na jídlo mám štěstí: jídlo je moje práce. Nikdy mě proto moc nebraly návody na hubnutí stylu méně jezte a více hýbejte.

Více se hýbat? Jasně, to je vždycky na místě. Ale jíst méně? Hmm… Na to se mi přistupuje dost těžko. Vzpomeňte si, kolikrát jste začali s nějakou dietou nebo jste se rozhodli vyřadit nějakou potravinu. Když jsem to udělal já, to jediné, na co jsem dokázal myslet, bylo jídlo, zejména to jídlo, které jsem si zakázal.
Dneska věřím v hojnost. Plním si talíř zdravým jídlem tak, že mi zbude jen málo místa na to nezdravé. Tato strategie má i jméno, říká se jí vytěsňování, a výživový poradci a sportovci ji využívají jako alternativu k tradičním dietám.

Pravidla vytěsňování


Jděte na to zlehka

Aby vytěsňování fungovalo, musí vám zdravé jídlo doopravdy chutnat. To může být výzva, obzvlášť, pokud jíte polotovary a průmyslově zpracované jídlo. „Když začnete jíst jednodušeji, vaše chutě se změní,“ říká Brendan Brazier, autor několika knih o výživě a bývalý profesionální triatlonista. „Věci, které jste dříve milovali, jako jsou chipsy a sušenky, se vám začnou zdát přehnaně slané/sladké, a nebudete po nich tolik toužit.“ Podle jedné studie můžete své zvyky týkající se jídla změnit už za osmnáct dní, i když se to samozřejmě liší člověk od člověka. Začněte v malém: dejte si na salát dresing z avokáda namísto majonézy a místo omáčky si dejte orestovanou zeleninu s olivovým olejem, česnekem a trochou soli a pepře.

Zelenina zas a znova
Neškrobovou zeleninu můžete jíst bez omezení, pokud není dlouze smažená. Začněte snídaní: udělejte si omeletu z vajíčka a šálku nakrájené cibule, papriky, hub a/nebo špenátu. Omeleta bude vypadat jako kupa zeleniny s trochou vajíčka, která to drží při sobě – a to je přesně to, o co usilujete. Na oběd vezměte půlku toho, co si dáváte do bagety, a dejte si to do mísy spolu se spoustou zeleniny. Nebo změňte jídla, která už jíte: namísto skopového si dejte do guláše extra porci pastiňáku, mrkve nebo hub.

Vytěsňujte, nepřidávejte
„Snažte se vyhnout tomu, abyste si na talíř ke své normální porci jen přidali nějaké zdravé jídlo. Výsledkem může být přejídání,“ říká dietoložka Brittany Kohn. Smažené hranolky můžete nahradit pečenými batáty – ale neznamená to, že sníte obojí.

Dejte si sladké
Dejte si k hlavnímu jídlu něco sladkého. Pomůže vám to bojovat s chutí na dezert. Autor knihy Best Green Eats Ever Katrin van Wyk doporučuje salát s jablkem nebo paprikou. „Je to jednoduchá změna, která pomůže vyhnout se návalům chutí na sladké.“

Pořád říkám: jídlo je jedním z největších potěšení v životě. Je palivem, zdrojem živin, radostí, oslavou. Bojovat s hladem vede jen k frustraci. Namísto toho jsem se naučil milovat dobré jídlo, založené na průmyslově nezpracovaných a především rostlinných potravinách. Můžu si je dopřát dosytosti a navíc je to i kreativní záležitost. Ať žije jídlo!

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>