10 tipů pro dobrý spánek

spanek

Kolik spánku potřebujete? Že spánek je stejně tak důležitá součást fitness jako kvalitní trénink nebo strava už ví asi každý. Ale zatímco o tréninku a výživě existuje bezpočet článků a videí, téma spánek zůstává trošičku v pozadí. Pojďme se na něj tedy krátce podívat.

Většina expertů na spánek se shoduje, že optimální doba spánku je někde mezi sedmi a devíti hodinami. Občas někdo ustřelí jedním nebo druhým směrem, ale akademická shoda povětšinou panuje na tomto čísle.

Jsou lidé z fitness světa, kteří tvrdí, že optimálních je deset hodin spánku denně. To je sice príma tip, ale pro drtivou většinu z nás je z říše snů a pohádek. Neznám ve svém okolí nikoho, kdo by si mohl dovolit spát deset hodin denně. Chodíme do práce, trénujeme, píšeme články a je fajn, když máme taky nějaký čas na rodinu. Spánek je mezi našimi prioritami až někde hodně hluboko…

Já osobně spím cca 6-7 hodin denně a jsem schopen takto dlouhodobě fungovat. Netvrdím, že je to optimální, ale ukazuji to jako příklad jednoho poměrně fyzicky vytíženého člověka, který dlouhodobě funguje s menším než doporučeným množstvím spánku bez výraznějších problémů. Domnívám se totiž, že daleko důležitější než kvantita je kvalita. A to platí i pro spánek. Budu raději spát šest hodin kvalitním spánkem, než devět hodin nekvalitně.

Připravil jsem proto pro vás deset tipů, jak dosáhnout co nejkvalitnějšího spánku:

1. Dodržujte rutinu. Časté změny spánku příliš neprospívají, Choďte spát a vstávejte v tu samou dobu.

2. Spěte v úplné tmě. Zatáhněte záclony/žaluzie, vypněte všechny zdroje světla v místnosti (včetně diod atd.).

3. Krátký spánek během dne může pomoci, ale musí být opravdu krátký (20-30 minut). Delší spánek během dne naruší spánkový režim.

4. Nemějte v místnosti, kde spíte, žádnou zapnutou elektroniku, a to ani ve stand-by módu. Vytáhněte všechno ze zásuvek.

5. Vypněte si mobilní telefon a dejte ho alespoň metr (ideálně víc) od vašeho těla.

6. Spěte ve správné teplotě. Lépe se spí za nižší než klasické pokojové teploty, ale neměla by vám být zima.

7. Místnost, kde spíte, dobře větrejte. Pokud to jde, spěte u otevřeného okna.

8. Je velmi důležité, na čem spíte. V posteli trávíte největší část svého života. Opravdu vám to nestojí za trochu větší investici? Pořiďte si kvalitní matraci, tvrdou a z prodyšného materiálu. Futon je ideální volba.

9. Měňte si pravidelně ložní prádlo. Peřiny i matraci vystavujte pravidelně přímému slunci (zabíjíte tak roztoče) a vyklepávejte je.

10. Před spaním věnujte pár minut uklidnění mozku a myšlenek. Udělejte dvanáct hlubokých nádechů a výdechů a soustřeďte se jen na dech a na celkové uklidnění.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

1 odpověď

  1. jana.bohusova1@yahoo.com' Jana napsal:

    Hezké odpoledne,
    všech deset tipů, které tu dáváte jsou moc fajn a je pravda, že pomáhají. Ale někdy to bez léků prostě nejde. Všechno co píšete jsem vyzkoušela a někdy to zabralo, ale někdy jsem si pro nějaký ten prášek do nočního stolku sáhnout musela :-(. Začalo mě štvát v mém věku do sebe cpát prášky, tak jsem začala vyhledávat i jíné způsoby a našla jsem pár bylinek, které mi vyloženě svědčí. Snad můžu přidat odkaz kde jsem se taky pár informací dozvěděla? http://jaknanespavost.cz/priciny/ Je dobré se o problém zajímat a snažit se ho řešit a myslím, že každý si najde pro sebe tu správnou kombinaci :-). Ať se vám daří, ahoj Janina

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>