10 rad pro lepší dřepy

Squatting

Dřepy jsou velmi populárním cvikem, protože mají co nabídnout. Mnoho lidí však dřepuje špatně nebo vůbec. Nedřepujete-li vůbec, doporučuji vám okamžitě začít, protože tento cvik je opravdu nenahraditelný. A pokud si nejste jisti, zda dřepy provádíte správně, pak je tento článek určen právě vám.

1) Dělejte dřepy do hloubky
Mnoho kulturistů je toho názoru, že dřepy se nemají dělat úplně do hloubky, protože pak může dojít k bolesti zad, zraněním a podobně. Faktem však je, že pokud hluboké dřepy provádíte technicky správně, pak jsou naprosto bezpečné. Dřepování do hloubky navíc přináší mnoho výhod, jako je například pořádné posílení hamstringů a hýždí.

2) Zapomeňte na přehnaně široký úchop osy
Rozhodně to nepřehánějte s šířkou úchopu osy. Obecně platí to, že optimální úchop je zhruba na šířku ramen, možná o trochu širší. Je však potřeba najít si pozici, která vám bude vyhovovat a vaše tělo při ní bude dobře zpevněné.

3) Činku pokládejte na trapézy, ne na ramena
Mnoho začátečníků si neuvědomuje, že činka se má při dřepování pokládat na trapézy, nikoliv na ramena. Musíte si však najít optimální polohu. Budete-li činku na trapézových svalech držet moc vysoko nebo moc nízko, pak je to špatně. Musíte si najít polohu, při které nebude činka vyvolávat moc velký předklon vašeho těla.

4) Rozhoduje i to, kam se díváte
Při dřepování je důležité i to, kam se díváte. Pokud dřepujete a rozhlížíte se po posilovně, koledujete si o nepříjemné zranění. Při provádění tohoto cviku vám doporučuji dívat se mírně nahoru, stále na jeden bod. Rozhodně byste při provádění dřepů neměli jakkoliv hýbat hlavou, to opravdu není bezpečné.

5) Dýchejte správně
Dýchání je důležité u každého cviku a u dřepů to platí několikanásobně. Při pohybu dolů byste se měli nadechovat. Výdech byste neměli provádět v průběhu pohybu nahoru, jelikož tělo nebude mít takovou stabilitu. Vydechovat se doporučuje, až když budete v horní části na konci. Dýchání je obzvlášť důležité, pokud dřepujete s opaskem.

6) Nedávejte chodidla příliš k sobě nebo moc daleko od sebe
Dáváte-li chodidla příliš k sobě nebo moc daleko od sebe, dochází k narušení stability. Vzdálenost chodidel od sebe je individuální a měli byste si najít takovou vzdálenost, která vám vyhovuje. Záleží totiž na délce nohou, trupu a podobně.

7) Nesnažte se dřep nahradit jiným cvikem
I když by mnoho lidí mohlo odporovat, dřep se nedá nahradit. Někdo možná nahrazuje dřepy leg-pressem, ale přichází o to, co dřepy mohou nabídnout. Dřepování totiž pomáhá mnohem více k rozvoji hýžďových svalů než leg-press. Navíc je provádění dřepu mnohem přirozenější než provádění leg-pressu. To samozřejmě neznamená, že byste neměli dělat leg-press. Měli byste dělat oboje, ale nenahrazovat dřepy jiným cvikem.

8) Zpestřete si dřepování
Existují různé druhy dřepů a pokud si chcete udělat trénink pestřejší, nemusíte stále provádět klasické dřepy. Můžete zkusit dřepy na jedné noze, což je poměrně náročný cvik, při kterém musíte mít dobrou stabilitu a sílu. Dále se nabízí čelní dřepy nebo bulharské dřepy a takto bych samozřejmě mohl pokračovat.

9) Zařaďte dřepy na začátek tréninku
Chcete-li dosahovat co nejlepších výsledků, pak dřepy rozhodně zařaďte na začátek tréninku. Jedná se o náročný vícekloubový cvik, a proto byste ho měli provádět, než dojde k vyčerpání svalů. Zařazení tohoto cviku na začátek tréninku je navíc dobré kvůli produkci testosteronu a tělo tak dostane větší impuls k růstu.

10) Nedělejte dřepy každý trénink
Ano, dřepy jsou sice zázračným cvikem, ale to neznamená, že je potřeba dřepovat každý trénink. Vaše nohy si nesmí na nic navyknout, aby neustále dostávali impuls k růstu. Proto si občas místo dřepů zacvičte třeba na leg-pressu. A nezapomeňte stále navyšovat váhy!

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>